Byggahus.se

Gångservitut

1. B
    Medlem · dalarnas · 48 inlägg

Bozzle

Medlem
    Hej! lika bra att börja med en gång..
    Bor i ett parhus (längst in) och får utnyttja grannens tomt 3m bredd som gångservitut (officialservitut) och det är enligt grannen allt jag får göra, förrutom när jag flyttar, då får jag köra bilen ända fram.. Går inte att diskutera med grannen, svärfar körde upp engång i vintras med några kartonger med ved och vart då instängd av grannens bil, och viftandes med ett papper som det stog gångservitut på:) Har pratat med lantmäteriet! och dom tycker att "det borde inte vara nått problem" med att köra ända upp dom gånger man har tunga grejer att bära på,möbler,ved eller fast.underhåll. MEN det ska jag lösa med grannen och det är tvärkört Vad göra???
    ps ska tilläggas att alla grannar runtikring oss skulle helst se att våran granne flyttade..

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator
    Hur man skall tolka servitutet vet jag inte, men att stänga in någon annans bil kallas för egenmäktigt förfarande, polisanmäl om det händer igen.

3. B

Bozzle

Medlem
    Nä tolka servitut verkar ju inte lantmäteriet heller kunna! är ju väldigt luddigt, gicj iofs. att överklaga ochförsöka få till flera tillägg men det lär ju grannen protestera mot

4. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 082 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Är det inte egenmäktigt förfarande att ställa sin bil på annans tomt?

(Nej, två fel ger inte ett rätt...)

5. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 223 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Nej. Det är däremot egenmäktigt förfarande att försöka flytta den från sin egen tomt. Lustigt, men sant. Råkade ut för detta när en pundare hade parkerat sin skrälle på min tomt och sedan försvunnit från platsen. Det löste sig dock med lite juridiskt trixande. Polisen var dock väldigt klara med sitt besked.

6. 5.2 racing
    Medlem · götaland · 2 040 inlägg

5.2 racing

Medlem
    Lantmäteriet har väl aldrig kunnat nåt.

• Laddar…
  7. Swetrot
    Medlem · Gävleborg · 3 078 inlägg

Swetrot

Medlem
    Jag är rädd för att din granne är i sin fulla rätt att bråka om bilkörning på sin tomt, när servitutet är skrivet som det är. I de allra flesta fall är det säkert inga problem med att kunna köra upp en bil för att lasta av, men det finns ingen rätt att köra bil på hans tomt.

Det är en rätt så typisk konsekvens av att arkitekter och politiker suttit och gjort sociala överväganden, som de naturligtvis inte har kompetens till, och sedan plitat ned juridiken på papper med det som grund.

Jag har ingen bra lösning på hur man skall komma runt det hela med mindre än att du får köpa den där remsan av honom och göra det till din tomt.

8. B
    Medlem · 113 inlägg

Bagarn

Medlem
    Servitut är garanterat att ge upphov till större eller mindre bråk. Det är bara en tidsfråga när det händer snarare än OM det händer. En orsak är att lagstiftningen är ofullständig och gammal (inte anpassad och uppdaterad för dagens boendemiljöer samt öppen för tollkningar. Lagstifting om servitut har sitt ursprung i bondesamhället när man behövde tillgång till granngårdens mark för att på enklaste sätt frakta virke / skörd etc. Hur ofta och på vilket sätt och ev. påverkan på marken hade mindre betydelse i den miljön än i dagens förtätade villaområden där varje kvadratmeter är av stor betydelse. Jag har själv tvärr en fastighet belastad med servitut. Det var lugnt i fem år och sen blev det bråk. I alla enskilda incidenter sökte jag stöd och svar hos lantmäterienheten. Där fick jag lite olika svar beroende på vem jag talade med. Tydligt var också att chefen på enheten var på min grannes sida. Han var den som gjort fatsighetsindelningen för 30 år sedan. Grannen använde hans svar i diskussionerna och jag valde att ligga lågt. Den mannen har tack och nu gått i pension och hans efterträdare ger helt andra svar, neutrala och som då blir till min fördel i de sakfrågor som varit orsak till bråk med grannen.

Även i ditt fall tycks det vare lite av en tolkningsfråga. Frågan är vad som står inskrivet i fastighetsregistret? Har du ett uttdrag därifrån på hur servitutsreglerna är formulerade? Klart eller oklart? Be om ett skriftligt utlåtande från lantmäteriet på frågan om du har rätt att köra bil fram till din dörr. Får du ett positivt jakande svar , bra - då kan du köra på och använda det och "vifta med" eller droppa i grannens brevlåda om/när denna gapar. Om han blockerar vägen så ring polisen och beskriv att du är instängd och känner dig hotad. När de kommer så visa dina papper.

Om du får ett negativt skriftligt svar från lantmäteriet så är det bara att gilla läget. Sluta köra bil på servitutet.

Mitt nästa boende har ett abslolut krav som inte kommer att ges vika på oavsett hur bra hus, läge, pris kan vara - ALDRIG MER EN FASTIGHET MED SERVITUT.

9. B

Bozzle

Medlem

10. B

Bozzle

Medlem

11. tio_Pepe
    Medlem · 1 242 inlägg
    På vilket sätt lider grannen av att du kör in med bil? Varför bråkar han? Har han kanske en anledning eller gillar han bara att bråka?

12. B

Bozzle

Medlem

13. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Du kan ju alltid begära att få ett officialservitut som innefattar tillfällig användning som bilväg. Vad detta eventuellt kostar vet jag dock inte.

14. B

Bozzle

Medlem
    Sant! men som jag har förstått så måste jag överklaga officialservitutet och få med tillägg, och eftersom det involverar grannen så lär ju dom protestera högljutt

15. B
    Medlem · 113 inlägg

Bagarn

Medlem
    Återstår ett alternativ. Var översnäll mot grannen och hoppas på att han mjuknar. Ställ över en back öl. Lämna av en nyhuggen julgran vid 1a advent, skotta snö, kratta bort löv, ta bort ev störande träd - vad vet jag. Hitta en punkt att massera på över tiden så lär han vara försiktig med att bli ovän med sin gode granne. De kanske idag känner sig utfrysta av hela området och hugger därför tillbaka på minsta sak, mot allt och alla. Men det kanske är för dig som i mitt fall - redan kört ? Dags att flytta ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.