Byggahus.se

Lån / Val av ny bindningstid!

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej! Skriver för att jag känner mig ledsen och lurad av min bank /Landshypotek. Har en mindre lantbruksfastighet och hade två bundna lån på 1 år. Fick ett nytt erbjudande på bundet / rörligt lån. Då jag haft en hög amortering ville jag nu minska den, ringer upp banken diskuterar ett bundet lån på 2 år, som jag är intresserad av under förutsättning att amorteringen halveras. Räntan skulle bli 1.5%. Lånen är på 922000kr+645000kr, Banken begår in ny skogsbruksplan samt ny värdering. Jag beställer ny skogsbruksplan samma dag och banken ska göra värderingen. Detta samtal var i mitten av september. Bankmannen säger att jag ska skriva på och begära 2 års bindning samt skicka in så ordnar han med sänkning av amortering. Från första oktober ska det nya avtalet egentligen gälla, hinns ju inte med, så jag får den 10 oktober i min postlåda ett nytt låneavtal där det år 2 års bindningstid samt samma amortering som tidigare. Detta gäller då från 1 oktober. Ringer upp banken och påpekar att detta var ju inte vad vi kom överens om. Då svarar han att den minskade amorteringen kommer från och med nästa kvartal, det kan han ändra under avtalsperiodens gång. Eftersom du skickat ut ett avtal som inte stämmer med vår överenskommelse vill jag ha rörlig ränta fram tills vi har kommit överens blir mitt svar. Då blir han arg, säger: litar du inte på oss i banken? Nej, inte fullt ut blir mitt svar. Han säger då: Du är ju dum i huvudet, vi på Landshypotek vill inte ha dig som kund mer. Du kan ju vända dig till någon annan bank, lös lånen bara. Och du ska veta att du får betala ränteersättningsskillnaden! Jag blir jätteledsen och lägger på. Kan jag få ett råd, vad gör jag nu?

2. Jiji
    Medlem · Nivå 6
    Kära nån, vilket sätt.
    Jag förstår att du blir ledsen. Försök få tag på handläggarens chef. Även om saken inte går att lösa i en handvändning har ju handläggaren varit mycket oförskämd och ev också vilselett dig.
    Lycka till!

3. Rkarlsson
    Medlem Nivå 5
    Prata med chefen. Att kalla någon dum i huvudet är under allt förstånd, speciellt deras kunder.

4. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar, jag har ringt huvudkontoret nu och fått tala med en mycket trevlig man. Han skulle ta mitt klagomål vidare och har lovat att någon från banken kommer att höra av sig.

• Laddar…
  5. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret, har ringt till huvudkontoret i Stockholm, känns bättre nu, var så ledsen när han skrek åt mig i telefon.

6. nordstroem.mikael
    Husägare · Nivå 3
    Bra svarat alla :) sånt här blir man glad av!

7. Rkarlsson
    Medlem Nivå 5
    Det förstår jag, kräv en annan handläggare som inte har problem med sig själv. Kvittar hur "jobbig" du som kund är så skall du aldrig acceptera att bli kallad för saker.
    Du är väl inte bunden till det avtal han gjort till dig nu?

8. B
    Medlem Nivå 1
    Han påstod att jag var bunden till avtalet eftersom jag skrivit på. Men det var ju han som sa att jag skulle skriva på så ordnade han med sänkning av amorteringen, vilket han inte sedan gjorde. Han svarade ju då jag klagade att han längre fram kunde sänka amorteringen under avtalstidens gång. Den anda personen som jag talade med på huvudkontoret sa att avtalet gäller ju som det är skrivet och att det inte brukar gå att ändra under tiden som det gäller. Han sa också att det är så här vi jobbar på banken.

9. M
    Medlem · Nivå 9
    Det är vi d såna här tillfällen de borde använda sig av "samtalet kan komma att spelas in i utbildningssyfte" :mad:

10. B
    Medlem Nivå 1
    Håller med dig, tänk så bra det skulle varit. Men jag blir ändå glad för stödet jag får utav er som svarar, tack!

• Laddar…
  11. Rkarlsson
    Medlem Nivå 5
    Kolla om de spelar in samtalen. Be de isåfall plocka fram ljudfilerna och då får de ju fram ett muntligt avtal mellan dig och den som lovade dig.

Nu var de förvisso telefon jag jobbade med men de spelade in alla samtal då. Och herrejävlar vad säljarna lurade människor, speciellt lite äldre och helst lite osäkra.

Håller tummarna för att de kan lösa det.

12. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Öööh, helt sjukt att uttala sig så till en kund över huvud taget, men att dessutom säga det som att "vi på Landshypotek" är ju något som man kan (bör) få kicken för på studs!

• Laddar…
  13. A
    Medlem Nivå 7
    Finns bra appar till telefonen som spelar in alla samtal, kan du själv ta fram ljudfiler som bevisning istället för att vara beroende av motparten. Rekommenderas varmt till alla, och att alltid spela in alla samtal, tar inte upp så mycket plats.

14. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipset, det ska jag göra!

15. M
    Medlem Nivå 4
    Vill dom inte ha kunder!!!???