65 006 läst ·
141 svar
65k läst
141 svar
Lån / Val av ny bindningstid!
Visst! Men hur avgör man i vilken stund tråden går för mycket OT så att det är befogat med ny tråd?Hemmakatten skrev:
"Sidodiskussionen" föregår ju ofta länge parallellt med huvuddiskussionen!
Räntorna hänger inte bara ihop med riksbankenZ Zodde skrev:
Kort sammanfattning.
Bankerna lånar pengar till att låna ut till bostadslån genom att ge ut obligationer.
Dessa obligationer har rätt låg (men säker) avkastning. Vilket gör att många som har stora tillgångar de behöver placera relativt riskfritt köper dem
Bankerna behöver i princip lägga på en del över detta för att täcka sina kostnader och skapa en marginal.
Vid tider då man behöver undvika risk kommer fler placera i obligationer. Obligationer blir för det mesta billigare då. Alltså kommer räntorna mest troligt att vara lika låga som nu eller minska (Då allt pekar på en snar lågonjuktur)
Även. Riksbanken är känd för att hela tiden prata om räntehöjningar och aldrig höja. De har spått att räntorna ska gå upp länge nu men alltid hafft sämst prognos av alla
Bankerna säger att det kommer en höjning för de vill sälja sin produkt "bind räntan dyrt för nu skiter sig allt" till de som är oroliga i onödan.
Så du tror bankerna tjänar mer om kunderna binder än om de har rörligt? Och därför säger bankerna att räntan skall upp för att lura sina kunder? Sorry men du är helt fel ute.
Inget talar för att räntorna är på väg ned. Rix sa senast IDAG (från SVT) ; "Sveriges riksbank lämnar reporäntan oförändrad på -0,25 procent. Riksbanken räknar med att räntan mest sannolikt höjs i december, enligt ett pressmeddelande. Den svenska kronan stärks mot dollarn och euron efter beskedet."
Marknadsräntorna lär inte sjunka om en höjning från RIX närmar sig.
Inget talar för att räntorna är på väg ned. Rix sa senast IDAG (från SVT) ; "Sveriges riksbank lämnar reporäntan oförändrad på -0,25 procent. Riksbanken räknar med att räntan mest sannolikt höjs i december, enligt ett pressmeddelande. Den svenska kronan stärks mot dollarn och euron efter beskedet."
Finns nog en poäng i att ta riksbankens prognoser med en nypa salt.Z Zodde skrev:Så du tror bankerna tjänar mer om kunderna binder än om de har rörligt? Och därför säger bankerna att räntan skall upp för att lura sina kunder? Sorry men du är helt fel ute.
Ja, historiskt har prognoserna varit katastrof. Men i år fick vi första höjningen sen 2011, att räntebotten är nådd och nästa rörelse OCKSÅ blir en höjning är det inte bara RIX som tror utan samtliga marknadsaktörer.
Därav min undran hur någon kan tro att räntorna är på väg ned....
Det faktum att bankerna delvis fundar sig med obligationslån (som de gjort sen urminnes tider) är ju i sig inte nåt som påverkar marknadsräntan (eller in och utlåningsräntan)
Därav min undran hur någon kan tro att räntorna är på väg ned....
Det faktum att bankerna delvis fundar sig med obligationslån (som de gjort sen urminnes tider) är ju i sig inte nåt som påverkar marknadsräntan (eller in och utlåningsräntan)
En bra kommentar tycker jag.C civilingenjören skrev:När jag läste ovanstående frågade jag mig hur Pojkflickan fungerar som kund ur ett vinstdrivande företags perspektiv. Banker kan ge mycket personlig service till rika personer eftersom deras affärer kan generera mycket intäkter. Detta kallas förmögenhetsförvaltning (eller private banking). Men Pojkflickan är enligt egen utsago "inte rik". Ändå har det under ett enda år förekommit "upprepade kontakter med mailledes, telefonledes och vid personliga avstämningsmöten". Detta torde ha orsakat banken en hel del lönekostnader. Ett vinstdrivande företag måste givetvis väga intäkter mot kostnader och om kunden inte är lönsam måste man försöka bli av med kunden. Så det kan ha varit rationellt och motiverat att säga "Om du vill ha personlig service i fortsättningen tycker jag att du ska byta bank". Jag vet inte tillräckligt om fallet för att påstå att det är så men inte heller för att påstå att det inte är så.
Jag undrade samma sak när jag läste detta i tråden tidigare. Varför har man så mycket kontakter med banken?
Själv försöker jag ha så lite kontakter med banken som möjligt. (Men man bör ju vara försiktig med att utgå från sig själv för mycket).
Nog får man intrycket att pojkflickan försökte få private banking service av personal som inte var anställda för att leverera det, och utan att betala för det eller leva upp till kriterierna (5 MSEK fritt kapital).
Sedan bör väl bankens ansvariga försöka stoppa detta på ett smidigare sätt. Enklast är väl bara att säga att man inte kan leverera det kunden förväntar sig. Låter som banktjänstemannen reagerade i stor frustration efter att ha blivit påhoppad.
Klicka här för att svara