3 367 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Ingå avtal med företag som inte existerar?
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Som en liten anektdot. På 80-talet när marginalskatten kunde vara 90% och högre. Så var det ett börsnoterat bolag som brukade anlita en redovisningskonsult för att göra bokslut och skattedeklaration. Konsulten brukade debitera ca 500 000 varje år. Det handlade om ett bolag med ca 5 miljarder i omsättning. Konsulten fakturrerade med sitt bolag med personnamn typ "Kalle Kula AB".
Sista året innan konsulten tänkte gå i pension, så kom fakturan från "Kalle Kula", utan AB i dokumenthuvudet. Ingen på ekonomiavdelningen tänkte på det när fakturan kom.
Så de hade betalat en nettolön på 500 000, till en person som hade 90% preliminärskatteavdrag... Och så arbetsgivaravgift på det. Blev en extraskatt på typ. 6 milj.
Sista året innan konsulten tänkte gå i pension, så kom fakturan från "Kalle Kula", utan AB i dokumenthuvudet. Ingen på ekonomiavdelningen tänkte på det när fakturan kom.
Så de hade betalat en nettolön på 500 000, till en person som hade 90% preliminärskatteavdrag... Och så arbetsgivaravgift på det. Blev en extraskatt på typ. 6 milj.
Om Skatteverket kommer fram till att du kände till eller borde känt till att företagaren inte var godkänd för F-skatt/moms går du inte fri. Det är rätt enkelt att kolla upp F-skatt och moms vilket sänker tröskeln.TomasJor skrev:
Klicka här för att svara
