Byggahus.se

Fastighet som gåva

1. Kalle91
    Medlem · 119 inlägg

Kalle91

Medlem
    Hej!

I November 2019 hittade jag ett hus som jag var väldigt intresserad av, lade ett bud men det verkade luta sig mot att det inte skulle bli något så jag reste utomlands. Jag fick svar av mäklaren att högsta budet hade inte fått igenom det med banken och att jag kunde ta huset om jag fortfarande intresserad. Jag var då utomlands och hade ingen möjlighet att åka tillbaka på tre veckor av olika anledningar. Min bror ställde upp och köpte huset på sitt namn, jag betalade kontantinsats, lagfart och allt kring köpet. Han tog lån på sitt namn.

Min fråga är. När jag ska lägga över den på mig så hade vi tänkt göra det som en "Gåva" via lantmäteriet så att jag slipper betala lagfart igen

Finns det där något jag bör tänka på?

Tanken är helt enkelt att anmäla det hos lantmäteriet, ta över lånet och gå vidare som ägare till huset. I mallen som jag har så frågar dem om man betalt något för "gåvan". Vilket jag inte har, men däremot har jag mina egna pengar inlagda där sedan innan (skickades över till min bror som ett lån vid köpestillfället). Finns det något skattemässigt som jag bör tänka på längre fram om jag skriver att jag INTE betalt något eller tvärtom?

Någon som har erfarenheter kring liknande och kan dela med sig?

2. GoC
    Medlem · 2 593 inlägg

GoC

Medlem
    Jag har en stuga jag fick av far som en gåva.
    Jag har inte hört ett pip om eventuella skatter.

3. Kalle91
    Medlem · 119 inlägg

Kalle91

Medlem
    Okej, jag har ju betalt allt kring huset som vanligt, enda skillnaden att jag lät brorsan stå på det då jag inte var här när jag fick beskedet att jag fick huset. Betalade lagfart, kontantinsats, amortering och allting. Skickade det till honom via banken och han gjorde betalningarna,. Känns inte som att det bör vara något problem, men man vet aldrig här i Sverige...:)

4. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 708 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Låter kladdigt det här, jag skulle inte vara så säker på att det är så lätt.

Din bror äger ett hus som du ska ta över. För det betalar du honom 85 % av marknadsvärdet genom att ta lån på fastigheten. På vilket sätt är det inte en betalning? Resterande 15 % har han i dagsläget lånat av dig mot ”revers” (låt vara muntlig) och den stryks också nu. Du betalar alltså till fullo för huset!

Jag skulle säga att du ställt till det för dig genom att låta din bror köpa huset istället för att han bara var fullmaktshavare åt dig.

• Laddar…
  5. W
    Medlem · 49 inlägg

Waggan

Medlem
    Kan bli dyrt den dag du ska sälja fastigheten då omkostnadsvärdet är 0:-. Finns risk att hela försäljningssumman (minus ev omkostnader för rust, tillbyggnad etc) räknas som vinst och skall beskattas.

6. BerraBo
    Renoverare · Södermanland · 346 inlägg

BerraBo

Renoverare
    Man tar över de värden som gäller för givaren. Det är min uppfattning.

• Laddar…
  7. Kalle91
    Medlem · 119 inlägg

Kalle91

Medlem
    Fast det är ju det som är själva syftet med "gåva" att man dels slipper lagfart samt det du nämner. Kontantinsatsen var ca 40% av husets värde, resterande togs som lån. Det är dessa pengar jag undrar om jag behöver nämna att jag "betalt" till min bror eller om det helt enkelt inte behövs. Handläggaren på banken är medveten om att jag skulle ta över.

Frågan är om jag behöver nämna att jag "lagt ut" något på huset i form av att jag skickade pengar till min bror vid köpestillfället.

8. W
    Medlem · 49 inlägg

Waggan

Medlem
    Ok, nu har jag läst på och det är så att anskaffningsvärdet överförs till gåvomottagaren.

9. 1
    Medlem · Stockholm · 463 inlägg

16386

Medlem
    Jag tror att det kan vara bra att kolla upp med en jurist så att du inte gör situationen värre. Det är för sent för transportköp, och din bror har tagit lån i sitt namn för en fastighet han äger. Du har närmast lånat ut pengar till honom, vilket han förhoppningsvis varit tydlig med till banken när han tog upp lånet.

10. Kalle91
    Medlem · 119 inlägg

Kalle91

Medlem
    Han var tydlig med det och jag var i samtal med handläggaren under tiden han satt och skrev på papprena

11. H
    Moderator · Stockholm · 43 082 inlägg

hempularen

Moderator
    Men lånet som du tar över är en köpesumma.

12. R
    Medlem · Västernorrland · 1 530 inlägg

Räknenisse

Medlem
    Du har lånat ut pengar till din bror. Som han använt för att köpa ett hus.
    Låter som du ska köpa huset av din bror och han sedan ska betala tillbaka det lånet.

Att du får ett hus i gåva samtidigt som du bara råkar ge honom en gåva som är precis lagom stor för att matcha värdet på huset och som han dessutom är beroende av för att kunna lösa lånet så han allas kan ge bort huset... är nog svårt att övertyga någon om att det inte är ett förtäckt köp...

13. BerraBo
    Renoverare · Södermanland · 346 inlägg

BerraBo

Renoverare
    Förutsatt att lånet är större än 85% av taxeringsvärdet. Annars behandlas det som gåva.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.