En vvs firma bytte fjärrvärmecentral i en hyresfastighet med 9 lägenheter. Vid luftning av ett element har muttern på knäröret gått av. När de av någon anledning kontrollerar den lägenheten är det vattenspegel i vardagsrummet där element är, i köket hallen och sovrummet. Vvs firman torkar med hyresgästens badlakan, han är bortrest, de tar ut hans mattor och hänger på tork. Sedan ställer de dit en avfuktare i 7 dygn.

Nu menar firman att vattenläckan beror på material utmattning. De har i samband med installationen bytt radiatorventiler och termostater. I övrigt ansågs det inte behövas byta annat. Hur stor är sannolikheten att vattenläckan beror på att muttern dragits för hårt, spruckit och vatten rinner ut?

Dessutom installerade vvs firman en ann fjärrvärmecentral, ca 10 000 kr billigare, än den I offerten. Kan man göra då? De skyller på lång leveranstid på den i offerten. Jag ringde leverantören samt några återförsäljare på orten alla har 4 v leveranstid. Från accepterande av offerten till jobbet startade är det 7 v. Så de hade hunnit få fjärrvärmecentralen som är i den accepterade offerten.

Jag har bestridit fakturorna de skickade 2, pga vår tvist gällande ansvaret för ett förstört parkettgolv. Dessutom har inte rätt central installerats.
Idéer om hur till vattenläckan uppstod, för hårt dragit mutter eller "materialutmattning" ,rätt bestrida fakturor utifrån ovan angivna skäl?
 
Hej! är det ett B2B case ? eller är du privat ?
//Goerana
 
G goerana skrev:
Hej! är det ett B2B case ? eller är du privat ?
//Goerana
B2B case, jag har precis tagit över i slutet av maj genom arv. Inte så insatt än mao.
 
Staffans2000
L Lisa3000 skrev:
B2B case
Det här var en obegriplig ersättning av ett svenskt ord. Men vilket?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här var en obegriplig ersättning av ett svenskt ord. Men vilket?

Staffan
Jag gissade näringsverksamhet mot firma
 
Mitt råd är att kontakta ditt försäkringsbolag och låta dom ta hand om skadan och ansvarig. Vad gäller växlaren är det väl bara att dra av mellanskillnaden i pris på fakturan.
 
BerraBo BerraBo skrev:
Mitt råd är att kontakta ditt försäkringsbolag och låta dom ta hand om skadan och ansvarig. Vad gäller växlaren är det väl bara att dra av mellanskillnaden i pris på fakturan.
Försäkringsbolag nu kontaktat, de vill inte betala mellanskillnaden.
 
Staffans2000
L Lisa3000 skrev:
Jag gissade näringsverksamhet mot firma
Aha. Du vet inte heller?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Aha. Du vet inte heller?
Nej :)
 
Jag gissar att ”b2b” står för ”Business to business”, precis som ”m2m” står för ”machine to machine”.
 
  • Gilla
Lisa3000
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag gissar att ”b2b” står för ”Business to business”, precis som ”m2m” står för ”machine to machine”.
Gissade det
 
Staffans2000
Demmpa Demmpa skrev:
Jag gissar att ”b2b” står för ”Business to business”, precis som ”m2m” står för ”machine to machine”.
Jösses!
Det är ändå en liten tröst att jag inte är ensam om att känna till ännu en engelsk modeordförkortning. "Företag emellan", skulle vara ett alternativ om man vill bli förstådd.
Har heller aldrig hört talas om"m2m". Vilken liten krets använder dessa ersättningsförkortningar?

Varför använda så många obegriplig utländska ord, när det finns ett adekvat inhemskt vokabulär disponibelt.

Staffan Sträng
 
Redigerat:
nja b2b är ju ett vedertaget begrepp inom den del av IT som jag jobbar med men m2m har jag aldrig hört och då har jag jobbat rätt mycket med integrationer dom senaste åren
 
L Lisa3000 skrev:
Försäkringsbolag nu kontaktat, de vill inte betala mellanskillnaden.
Förstår jag dej rätt att levererad växlare var billigare så är det solklart. Svårt för hantverkaren att hänvisa till offert då han inte levererat enligt den!
 
BerraBo BerraBo skrev:
Förstår jag dej rätt att levererad växlare var billigare så är det solklart. Svårt för hantverkaren att hänvisa till offert då han inte levererat enligt den!
Ja det tycker jag också men inte han. Får se hur jag kan gå vidare på något sätt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.