1 785 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Vattenläcka
En vvs firma bytte fjärrvärmecentral i en hyresfastighet med 9 lägenheter. Vid luftning av ett element har muttern på knäröret gått av. När de av någon anledning kontrollerar den lägenheten är det vattenspegel i vardagsrummet där element är, i köket hallen och sovrummet. Vvs firman torkar med hyresgästens badlakan, han är bortrest, de tar ut hans mattor och hänger på tork. Sedan ställer de dit en avfuktare i 7 dygn.
Nu menar firman att vattenläckan beror på material utmattning. De har i samband med installationen bytt radiatorventiler och termostater. I övrigt ansågs det inte behövas byta annat. Hur stor är sannolikheten att vattenläckan beror på att muttern dragits för hårt, spruckit och vatten rinner ut?
Dessutom installerade vvs firman en ann fjärrvärmecentral, ca 10 000 kr billigare, än den I offerten. Kan man göra då? De skyller på lång leveranstid på den i offerten. Jag ringde leverantören samt några återförsäljare på orten alla har 4 v leveranstid. Från accepterande av offerten till jobbet startade är det 7 v. Så de hade hunnit få fjärrvärmecentralen som är i den accepterade offerten.
Jag har bestridit fakturorna de skickade 2, pga vår tvist gällande ansvaret för ett förstört parkettgolv. Dessutom har inte rätt central installerats.
Idéer om hur till vattenläckan uppstod, för hårt dragit mutter eller "materialutmattning" ,rätt bestrida fakturor utifrån ovan angivna skäl?
Nu menar firman att vattenläckan beror på material utmattning. De har i samband med installationen bytt radiatorventiler och termostater. I övrigt ansågs det inte behövas byta annat. Hur stor är sannolikheten att vattenläckan beror på att muttern dragits för hårt, spruckit och vatten rinner ut?
Dessutom installerade vvs firman en ann fjärrvärmecentral, ca 10 000 kr billigare, än den I offerten. Kan man göra då? De skyller på lång leveranstid på den i offerten. Jag ringde leverantören samt några återförsäljare på orten alla har 4 v leveranstid. Från accepterande av offerten till jobbet startade är det 7 v. Så de hade hunnit få fjärrvärmecentralen som är i den accepterade offerten.
Jag har bestridit fakturorna de skickade 2, pga vår tvist gällande ansvaret för ett förstört parkettgolv. Dessutom har inte rätt central installerats.
Idéer om hur till vattenläckan uppstod, för hårt dragit mutter eller "materialutmattning" ,rätt bestrida fakturor utifrån ovan angivna skäl?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jösses!Demmpa skrev:
Det är ändå en liten tröst att jag inte är ensam om att känna till ännu en engelsk modeordförkortning. "Företag emellan", skulle vara ett alternativ om man vill bli förstådd.
Har heller aldrig hört talas om"m2m". Vilken liten krets använder dessa ersättningsförkortningar?
Varför använda så många obegriplig utländska ord, när det finns ett adekvat inhemskt vokabulär disponibelt.
Staffan Sträng
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden