Hej, Jag köpte ett hus i april förra året och hade två olika besiktiningsfirmor som inte hittade några fel med vare sej taket eller putsen. Nu lite drygt ett år senare har putsen börjat släppa mitt på en vägg och en puts/tak firma säger att det antingen beror på en vindskiva som ej är tät eller en tidigare lagning som ej håller tät. Det finns en stor lagning vid just taket i fråga. Är detta något som kan vara ett dolt fel?

Vänligen
Alexander

Dolt fel är det knappast. Takfirman har ju upptäckt problemet och en tidigare lagning. En lagning är en indikation på tidigare problem och ett skäl till fördjupad undersökning. Däremot kan ni ta fram besiktningsprotokoll . Jag vet inte varför ni hade två besiktningar men det borde ha noterats. Kanske har besiktningsföretaget reserverat sig, de brukar vara bra på det. Men det är där ni kan börja att nysta.

Hur gammalt är taket?

Håller med klimt, om takfirman nu ser tänkbara problem, utan att riva, så är det osannolikt att detta skulle gå som dolt fel. Hur ser vindskivan ut?

Vägg med vattenfläckar under takkant på hus, tätning av papp från 2010.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket är papp och lagd 2010.

Om man ser den där reparationen, så skulle min första åtgärd vara att titta på taket. Ser det ut som det har reparerats i anslutning till reparationen av väggen? Annars får man förutsätta att grundorsaken till skadan i putsen finns kvar. Även OM det är reparerat, så skulle jag nog vara väldigt misstänksam. Sådana läckor kan vara jättesvåra att lokalisera. Så har man reparerat på rätt ställe?

Jag tror inte på detta som dolt fel.

Tackar för alla svar. Jag tror ej heller detta går under dolt fel. Man lever och lär. Putsen är inte nätad under och lades 1960 så åldern spelar också en liten roll....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.