E
Hej
Jag har en lantbruksfastighet och bor utanför detaljplanerat område. Vi har uppfört en ekonomibyggnad (ett kallförråd + takutsprång) i syfte att förvara bl.a maskiner och verktyg som vi använder för vår fastighet. Vi kontaktade kommunen innan vi byggde och förklarade placering, storlek och syfte och fick ett tydligt svar tillbaka att vi inte behövde bygglov för detta. Byggnaden hanteras också skattemässigt till fullo som en ekonomibyggnad.

Men, nu har vi en mindre bra relation med vår granne:poop:, och han försöker sätta dit oss för allt han bara kan. Och därför har han nu har han anmält till kommunen att denna byggnad används även för andra saker (läs cykel, gräsklippare och grillen). Utifrån sina noteringar tycker han därför att byggnaden inte kan ses som en ekonomibyggnad, även om vi till största delen förvarar saker till vår lantbruksfastighet i den, men således inte till 100%.
Och eftersom vi nyttjar den till viss del privat, så tycker han att det inte kan definieras som en ekonomibyggnad och att det istället ska vara en komplementbyggnad som då -enligt honom - kräver bygglov (med hänvisning till dess placering).

Jag blir dock lite nyfiken på om det verkligen kan gå till såhär? Kan en individ, passera en lantgård, kolla in genom fönster, notera innehållet i boden/byggnaden (där det som oftast går att återfinna en och annan cykel och grill), anmäla till kommunen att det "minsann inte är en ekonomibyggnad" - och få rätt? Är det verkligen förbjudet att i sin ekonomibyggnad, bredvid sin traktor och vagn, ställa in grillen? Vem har rätt?

Ja, det blir ju ändå kommunen som kommer avgöra detta:thinking:, eftersom dom fått det på sitt bord. Jag tror dom är luttrade i knäppa anmälningar. Men hur skulle ni andra resonera i frågan?

P.S Det allra roligaste i detta är att han själv har en ekonomibyggnad en bit bort, där han förvarar både båt, kanot, cyklar, gräsklippare, privat skräp mm... :crysmile:
 
Som du beskriver det i sista stycket, humor, grannen är en åsna och kommunen kommer inte undersöka hur många grillar, cyklar, kaniner eller råttor som bor i byggnaden ;)
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 3 till
  • Laddar…
Eftersom det såklart är tjänstegrillen och tjänstecykeln så är det inga problem.
 
  • Haha
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Att hyra ut plats för förvaring av diverse grejer är ju helt ok, och hyran sätter man ju själv...
 
Vi hade en sån där granne i byn och närmaste grannar ringde byggnadsnämnden för minsta lilla bygge och när kommunen fick kläm på var de bodde så förstod de vem de hade att göra med, blev aldrig något.

Protte
 
H
E Eva Vestling skrev:
Hej
Jag har en lantbruksfastighet och bor utanför detaljplanerat område. Vi har uppfört en ekonomibyggnad (ett kallförråd + takutsprång) i syfte att förvara bl.a maskiner och verktyg som vi använder för vår fastighet. Vi kontaktade kommunen innan vi byggde och förklarade placering, storlek och syfte och fick ett tydligt svar tillbaka att vi inte behövde bygglov för detta. Byggnaden hanteras också skattemässigt till fullo som en ekonomibyggnad.

Men, nu har vi en mindre bra relation med vår granne:poop:, och han försöker sätta dit oss för allt han bara kan. Och därför har han nu har han anmält till kommunen att denna byggnad används även för andra saker (läs cykel, gräsklippare och grillen). Utifrån sina noteringar tycker han därför att byggnaden inte kan ses som en ekonomibyggnad, även om vi till största delen förvarar saker till vår lantbruksfastighet i den, men således inte till 100%.
Och eftersom vi nyttjar den till viss del privat, så tycker han att det inte kan definieras som en ekonomibyggnad och att det istället ska vara en komplementbyggnad som då -enligt honom - kräver bygglov (med hänvisning till dess placering).

Jag blir dock lite nyfiken på om det verkligen kan gå till såhär? Kan en individ, passera en lantgård, kolla in genom fönster, notera innehållet i boden/byggnaden (där det som oftast går att återfinna en och annan cykel och grill), anmäla till kommunen att det "minsann inte är en ekonomibyggnad" - och få rätt? Är det verkligen förbjudet att i sin ekonomibyggnad, bredvid sin traktor och vagn, ställa in grillen? Vem har rätt?

Ja, det blir ju ändå kommunen som kommer avgöra detta:thinking:, eftersom dom fått det på sitt bord. Jag tror dom är luttrade i knäppa anmälningar. Men hur skulle ni andra resonera i frågan?

P.S Det allra roligaste i detta är att han själv har en ekonomibyggnad en bit bort, där han förvarar både båt, kanot, cyklar, gräsklippare, privat skräp mm... :crysmile:
Vad gör grannen på din tomt, be dem avlägsna sig från din tomt, går de in ändå är det hemfridsbrott.
Skulle granne få rätt vilket jag betvivlar, flytta undan de ”störande” grejorna ett tag. Grannen har ju ingen rätt att gå in på din tomt.
 
Såhär är det:
Enligt BPL får man lovfritt uppföra en komplementbyggnad för landbruksverksamhet. Det spelar ingen roll om fastigheten är klassad som lantbruksverksamhet utan det avgörande är att byggnaden används i en verklig verksamhet. Har du ingen lantbruk som verkligen motiverar byggnaden så behöver du bygglov.
En lovfri byggnad får inte användas till andra syften än just lantbruksverksamheten. Strängt tagen får du inte förvara t ex husvagn, båt, bil där.
Här finns ett fall där en storfräsare byggde en jättelada, utan lov för han förespeglade kommunen att han hade en vingård. I verkligheten ville han ha det som allmänt lager, uthyrning till husbilsuppställning mm. Detta uppdagades och nu får han inte använda ladan till någonting för det finns ingen jordbruksverksamhet.
 
Är väl inget bra förslag men dra hem lite skrotbilar och ställ i tomtgräns så får han annat att tänka på.
Jag är i samma sits med en massa förråd men här finns bara bra grannar.

Protte
 
  • Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Rent principiellt kan vem som helst anmäla vad som helst till kommun eller stat. Om myndigheten tycker det är intressant (eller måste de?? någon som vet?)och utreder så kommer ett beslut efter gällande regler och lagar. Typiskt är oskattat lönearbete.
 
Formellt har din granne rätt. Du får använda byggnaden endast för din lantbruksverksamhet, inget annat.
Om du gör det kan kommunen kräva bygglov, sanktionsavgifter och hela detta. Jag tror dock inte att de gör det för en grill.
 
Fast en tjänstecykel måste gå att motivera? Kanske bra att undvika barncyklar i byggnaden. Grillen behövs ju för att glödga någon detalj till plogen ( det gör väl alla?).
 
E
H HEM2121 skrev:
Vad gör grannen på din tomt, be dem avlägsna sig från din tomt, går de in ändå är det hemfridsbrott.
Skulle granne få rätt vilket jag betvivlar, flytta undan de ”störande” grejorna ett tag. Grannen har ju ingen rätt att gå in på din tomt.
Om grannen får rätt tror jag kommunen ska få ännu ett ärende - där grannen själv får ägna sig åt att flytta undan båten mm från sin ekonomibyggnad
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
E
prototypen prototypen skrev:
Är väl inget bra förslag men dra hem lite skrotbilar och ställ i tomtgräns så får han annat att tänka på.
Jag är i samma sits med en massa förråd men här finns bara bra grannar.

Protte
Grattis till bra grannar!
 
E
T Thomas_Blekinge skrev:
Formellt har din granne rätt. Du får använda byggnaden endast för din lantbruksverksamhet, inget annat.
Om du gör det kan kommunen kräva bygglov, sanktionsavgifter och hela detta. Jag tror dock inte att de gör det för en grill.
I övrigt förvaras saker som används i vårt lilla lantbruk, så byggnaden behövs. Men undran är om det måste vara 100%...
 
E
prototypen prototypen skrev:
Är väl inget bra förslag men dra hem lite skrotbilar och ställ i tomtgräns så får han annat att tänka på.
Jag är i samma sits med en massa förråd men här finns bara bra grannar.

Protte
Ha, ha den idén ska jag ha i bakfickan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.