Hej
Jag har en lantbruksfastighet och bor utanför detaljplanerat område. Vi har uppfört en ekonomibyggnad (ett kallförråd + takutsprång) i syfte att förvara bl.a maskiner och verktyg som vi använder för vår fastighet. Vi kontaktade kommunen innan vi byggde och förklarade placering, storlek och syfte och fick ett tydligt svar tillbaka att vi inte behövde bygglov för detta. Byggnaden hanteras också skattemässigt till fullo som en ekonomibyggnad.
Men, nu har vi en mindre bra relation med vår granne
, och han försöker sätta dit oss för allt han bara kan. Och därför har han nu har han anmält till kommunen att denna byggnad används även för andra saker (läs cykel, gräsklippare och grillen). Utifrån sina noteringar tycker han därför att byggnaden inte kan ses som en ekonomibyggnad, även om vi till största delen förvarar saker till vår lantbruksfastighet i den, men således inte till 100%.
Och eftersom vi nyttjar den till viss del privat, så tycker han att det inte kan definieras som en ekonomibyggnad och att det istället ska vara en komplementbyggnad som då -enligt honom - kräver bygglov (med hänvisning till dess placering).
Jag blir dock lite nyfiken på om det verkligen kan gå till såhär? Kan en individ, passera en lantgård, kolla in genom fönster, notera innehållet i boden/byggnaden (där det som oftast går att återfinna en och annan cykel och grill), anmäla till kommunen att det "minsann inte är en ekonomibyggnad" - och få rätt? Är det verkligen förbjudet att i sin ekonomibyggnad, bredvid sin traktor och vagn, ställa in grillen? Vem har rätt?
Ja, det blir ju ändå kommunen som kommer avgöra detta
, eftersom dom fått det på sitt bord. Jag tror dom är luttrade i knäppa anmälningar. Men hur skulle ni andra resonera i frågan?
P.S Det allra roligaste i detta är att han själv har en ekonomibyggnad en bit bort, där han förvarar både båt, kanot, cyklar, gräsklippare, privat skräp mm...
Jag har en lantbruksfastighet och bor utanför detaljplanerat område. Vi har uppfört en ekonomibyggnad (ett kallförråd + takutsprång) i syfte att förvara bl.a maskiner och verktyg som vi använder för vår fastighet. Vi kontaktade kommunen innan vi byggde och förklarade placering, storlek och syfte och fick ett tydligt svar tillbaka att vi inte behövde bygglov för detta. Byggnaden hanteras också skattemässigt till fullo som en ekonomibyggnad.
Men, nu har vi en mindre bra relation med vår granne
Och eftersom vi nyttjar den till viss del privat, så tycker han att det inte kan definieras som en ekonomibyggnad och att det istället ska vara en komplementbyggnad som då -enligt honom - kräver bygglov (med hänvisning till dess placering).
Jag blir dock lite nyfiken på om det verkligen kan gå till såhär? Kan en individ, passera en lantgård, kolla in genom fönster, notera innehållet i boden/byggnaden (där det som oftast går att återfinna en och annan cykel och grill), anmäla till kommunen att det "minsann inte är en ekonomibyggnad" - och få rätt? Är det verkligen förbjudet att i sin ekonomibyggnad, bredvid sin traktor och vagn, ställa in grillen? Vem har rätt?
Ja, det blir ju ändå kommunen som kommer avgöra detta
P.S Det allra roligaste i detta är att han själv har en ekonomibyggnad en bit bort, där han förvarar både båt, kanot, cyklar, gräsklippare, privat skräp mm...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vi hade en sån där granne i byn och närmaste grannar ringde byggnadsnämnden för minsta lilla bygge och när kommunen fick kläm på var de bodde så förstod de vem de hade att göra med, blev aldrig något.
Protte
Protte
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Vad gör grannen på din tomt, be dem avlägsna sig från din tomt, går de in ändå är det hemfridsbrott.E Eva Vestling skrev:Hej
Jag har en lantbruksfastighet och bor utanför detaljplanerat område. Vi har uppfört en ekonomibyggnad (ett kallförråd + takutsprång) i syfte att förvara bl.a maskiner och verktyg som vi använder för vår fastighet. Vi kontaktade kommunen innan vi byggde och förklarade placering, storlek och syfte och fick ett tydligt svar tillbaka att vi inte behövde bygglov för detta. Byggnaden hanteras också skattemässigt till fullo som en ekonomibyggnad.
Men, nu har vi en mindre bra relation med vår granne, och han försöker sätta dit oss för allt han bara kan. Och därför har han nu har han anmält till kommunen att denna byggnad används även för andra saker (läs cykel, gräsklippare och grillen). Utifrån sina noteringar tycker han därför att byggnaden inte kan ses som en ekonomibyggnad, även om vi till största delen förvarar saker till vår lantbruksfastighet i den, men således inte till 100%.
Och eftersom vi nyttjar den till viss del privat, så tycker han att det inte kan definieras som en ekonomibyggnad och att det istället ska vara en komplementbyggnad som då -enligt honom - kräver bygglov (med hänvisning till dess placering).
Jag blir dock lite nyfiken på om det verkligen kan gå till såhär? Kan en individ, passera en lantgård, kolla in genom fönster, notera innehållet i boden/byggnaden (där det som oftast går att återfinna en och annan cykel och grill), anmäla till kommunen att det "minsann inte är en ekonomibyggnad" - och få rätt? Är det verkligen förbjudet att i sin ekonomibyggnad, bredvid sin traktor och vagn, ställa in grillen? Vem har rätt?
Ja, det blir ju ändå kommunen som kommer avgöra detta, eftersom dom fått det på sitt bord. Jag tror dom är luttrade i knäppa anmälningar. Men hur skulle ni andra resonera i frågan?
P.S Det allra roligaste i detta är att han själv har en ekonomibyggnad en bit bort, där han förvarar både båt, kanot, cyklar, gräsklippare, privat skräp mm...![]()
Skulle granne få rätt vilket jag betvivlar, flytta undan de ”störande” grejorna ett tag. Grannen har ju ingen rätt att gå in på din tomt.
Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
Såhär är det:
Enligt BPL får man lovfritt uppföra en komplementbyggnad för landbruksverksamhet. Det spelar ingen roll om fastigheten är klassad som lantbruksverksamhet utan det avgörande är att byggnaden används i en verklig verksamhet. Har du ingen lantbruk som verkligen motiverar byggnaden så behöver du bygglov.
En lovfri byggnad får inte användas till andra syften än just lantbruksverksamheten. Strängt tagen får du inte förvara t ex husvagn, båt, bil där.
Här finns ett fall där en storfräsare byggde en jättelada, utan lov för han förespeglade kommunen att han hade en vingård. I verkligheten ville han ha det som allmänt lager, uthyrning till husbilsuppställning mm. Detta uppdagades och nu får han inte använda ladan till någonting för det finns ingen jordbruksverksamhet.
Enligt BPL får man lovfritt uppföra en komplementbyggnad för landbruksverksamhet. Det spelar ingen roll om fastigheten är klassad som lantbruksverksamhet utan det avgörande är att byggnaden används i en verklig verksamhet. Har du ingen lantbruk som verkligen motiverar byggnaden så behöver du bygglov.
En lovfri byggnad får inte användas till andra syften än just lantbruksverksamheten. Strängt tagen får du inte förvara t ex husvagn, båt, bil där.
Här finns ett fall där en storfräsare byggde en jättelada, utan lov för han förespeglade kommunen att han hade en vingård. I verkligheten ville han ha det som allmänt lager, uthyrning till husbilsuppställning mm. Detta uppdagades och nu får han inte använda ladan till någonting för det finns ingen jordbruksverksamhet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är väl inget bra förslag men dra hem lite skrotbilar och ställ i tomtgräns så får han annat att tänka på.
Jag är i samma sits med en massa förråd men här finns bara bra grannar.
Protte
Jag är i samma sits med en massa förråd men här finns bara bra grannar.
Protte
Rent principiellt kan vem som helst anmäla vad som helst till kommun eller stat. Om myndigheten tycker det är intressant (eller måste de?? någon som vet?)och utreder så kommer ett beslut efter gällande regler och lagar. Typiskt är oskattat lönearbete.
Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
Formellt har din granne rätt. Du får använda byggnaden endast för din lantbruksverksamhet, inget annat.
Om du gör det kan kommunen kräva bygglov, sanktionsavgifter och hela detta. Jag tror dock inte att de gör det för en grill.
Om du gör det kan kommunen kräva bygglov, sanktionsavgifter och hela detta. Jag tror dock inte att de gör det för en grill.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast en tjänstecykel måste gå att motivera? Kanske bra att undvika barncyklar i byggnaden. Grillen behövs ju för att glödga någon detalj till plogen ( det gör väl alla?).
Om grannen får rätt tror jag kommunen ska få ännu ett ärende - där grannen själv får ägna sig åt att flytta undan båten mm från sin ekonomibyggnadH HEM2121 skrev:
I övrigt förvaras saker som används i vårt lilla lantbruk, så byggnaden behövs. Men undran är om det måste vara 100%...T Thomas_Blekinge skrev:
