7 591 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Ledningar över tomten
Hej!
Hej!
Lägger denna tråd i juridik då den gäller rättigheter, men alla som grävt på sin tomt någonsin får gärna svara.
Vi ska eventuellt gräva på vår tomt och jag har förstått att Ledningskollen är ett bra verktyg för att få reda på var det finns ledningar.
Om det skulle finnas ledningar så funderar jag på vad som egentligen gäller. Har de rätt att ha ledningarna där? Vi har aldrig skrivit något avtal med någon ledningshavare och det finns inga servitut eller ledningsrätter inskrivna. Har de verkligen rätt att ligga där då eller kan jag begära att de flyttar dem på egen bekostnad?
Hej!
Lägger denna tråd i juridik då den gäller rättigheter, men alla som grävt på sin tomt någonsin får gärna svara.
Vi ska eventuellt gräva på vår tomt och jag har förstått att Ledningskollen är ett bra verktyg för att få reda på var det finns ledningar.
Om det skulle finnas ledningar så funderar jag på vad som egentligen gäller. Har de rätt att ha ledningarna där? Vi har aldrig skrivit något avtal med någon ledningshavare och det finns inga servitut eller ledningsrätter inskrivna. Har de verkligen rätt att ligga där då eller kan jag begära att de flyttar dem på egen bekostnad?
Vanligtvis är det för att hitta sina egna ledningar på sin egen tomt och om man inte vill ha sina egna ledningar får man ta bort dem...
men att få någon annan att betala kan ju bli knepigt.
Är det någon annans ledningar får man börja att prata med ledningsägaren och kolla vad de har för dokumentation.
/ATW
men att få någon annan att betala kan ju bli knepigt.
Är det någon annans ledningar får man börja att prata med ledningsägaren och kolla vad de har för dokumentation.
/ATW
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Enkla svaret är att inga ledningar får ligga på din fastighet (förutom serviserna) utan ledningsrätt alt servitut.
Dock förekommer det ledningar på gamla fastigheter, tex tidigare jordbruks/skogsfastigheter som har legat där länge och huruvida ledningsägaren är skyldig att flytta dessa vet jag ej. Kanske gäller gammal hävd. Dessutom kan det finnas avtalsservitut från eventuella tidigare fastighetsägare som ej är inskrivna hos LM.
Dock förekommer det ledningar på gamla fastigheter, tex tidigare jordbruks/skogsfastigheter som har legat där länge och huruvida ledningsägaren är skyldig att flytta dessa vet jag ej. Kanske gäller gammal hävd. Dessutom kan det finnas avtalsservitut från eventuella tidigare fastighetsägare som ej är inskrivna hos LM.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Svaret på sista frågan, Ja du kan kräva att de flyttar ledningen på deras bekostnad. Sen finns nog flera undantag där ledningsägaren kommer begära förrättning om officialservitut för ledningen om de påvisar att det "inte går" att dra den annan väg.
Tack för svar!
Jag tänker också så, att om de inte kan bevis något avtal så får de vackert flytta sina ledningar.
Tänker bara att det kan vara en risk om jag börjar gräva och råkar gräva av en ledning, så kanske jag kan råka illa ut, eller?
Jag tänker också så, att om de inte kan bevis något avtal så får de vackert flytta sina ledningar.
Tänker bara att det kan vara en risk om jag börjar gräva och råkar gräva av en ledning, så kanske jag kan råka illa ut, eller?
När vi anlitade en ett företag för byte av trekammarbrunn häromåret, hade företagaren en sökare för att hitta elektriska ledningar. Då hade vi redan använt Ledningskollen, men grävarens sökare visade ledningen mer detaljerat. De använde denna sökare även medan de grävde. Det var inte en liten dosa, utan en stor kabelsökare i 60-70 centimetersklassen. Kanske går det att hyra en riktig sökare?
Redigerat:
Grejen är väl att jag tror vi kommer hitta någon ledning då jag har ett svagt minne av att jag någon gång sett en karta över fastigheten där det låg en ledning men nu får jag inte träff någonstans (Än, väntar fortfarande på svar den vissa på ledningskollen). Jag vill helst kunna gräva av den eller be dem (vem det nu är) ta bort den på sin bekostnad utan att råka ut för problem.

Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Är det detaljplanerat område?
Om ja, finns markreservat i form av U-område?
Om ja, finns markreservat i form av U-område?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Även om det saknas korrekt servitut eller ledningsrätt. Så kommer ägaren av leningen i så fall ansöka om det, och kommer att få det. Så att få den flyttad är inte så enkelt.
Ofta så har ledningsägaren ett avtalservitut från början, som kommit bort i hanteringen vid olika avstyckningar genom åren.
Dessutom har jag uppfattat att militären ibland har ledningar som de har servitut för, men där servitutet hålls hemligt. Osäker på om det är en skröna.
Ofta så har ledningsägaren ett avtalservitut från början, som kommit bort i hanteringen vid olika avstyckningar genom åren.
Dessutom har jag uppfattat att militären ibland har ledningar som de har servitut för, men där servitutet hålls hemligt. Osäker på om det är en skröna.
Ja det är lite det jag är rädd för, att jag hittar något jag ej visste om och måste stoppa upp bygget...H hempularen skrev:Även om det saknas korrekt servitut eller ledningsrätt. Så kommer ägaren av leningen i så fall ansöka om det, och kommer att få det. Så att få den flyttad är inte så enkelt.
Det bästa är att begära en utsättning i ledningskollen, då kommer de ledningsägare som är med där att sätta ut sina ledningar på din fastighet. El tele och fiber sätter normalt ut huvudledningar och servisledningar fram till husliv. För VA så sätter de ut huvudledningar inne på fastigheten, servisledningarna är normalt sett fastighetsägarens egendom och fastighetsägaren får själv ansvara för dem.
En viktig punkt i ledningskollen är att längst ner står eventuella notiser, alla ledningsägare finns inte med i ledningskollen, där kan det stå med sådana som du själv måste kontakta.
Gräver du av en ledning som inte finns registrerad som servitut/ledningsrätt utan att först ha kontrollerat med ledningskollen kan du själv få stå för kostnaden för reparationen av ledningen.
Begreppet gammal hävd finns inte längre. Men finns det inget avtal kommer ledningsägaren ansöka om servitut/ledningsrätt och med stor sannolikhet få det.
Det bästa är att ta en kontakt och få till en deal, du står för schakten om du har maskin på plats och de står för material och arbete med omkoppling.
En viktig punkt i ledningskollen är att längst ner står eventuella notiser, alla ledningsägare finns inte med i ledningskollen, där kan det stå med sådana som du själv måste kontakta.
Gräver du av en ledning som inte finns registrerad som servitut/ledningsrätt utan att först ha kontrollerat med ledningskollen kan du själv få stå för kostnaden för reparationen av ledningen.
Begreppet gammal hävd finns inte längre. Men finns det inget avtal kommer ledningsägaren ansöka om servitut/ledningsrätt och med stor sannolikhet få det.
Det bästa är att ta en kontakt och få till en deal, du står för schakten om du har maskin på plats och de står för material och arbete med omkoppling.
Klicka här för att svara