15 855 läst ·
32 svar
16k läst
32 svar
Upptäckt mögel i badrum efter husköp, hjälp!
Sida 1 av 3
Vet inte om jag är i rätt tråd men behöver verkligen hjälp!
Köpte ett hus från 1984 för en månad sedan med enligt säljaren renoverings behov. Huset ska ha en bra stomme men innuti är det mesta original från 80talet och behöver modaniseras till dagens standard. Innan köpet har vi haft en besiktning på huset där följande fel aldrig upptäcks.
Efter tillgång till huset i knappt en vecka så upptäcker vi en stor fuktskada med mögelangrepp i det ena badrummet. Skadan är så pass stor att det påverkat både golv och vägg in till det näraliggande sovrummet.
Vi ringer självklart direkt och anmäler detta till vårat försäkringsbolag, som i sin tur hänvisar till 30dagars regeln som säger att "upptäcks en skada inom 30dagar efter tillträde så ska den tidigare ägarens försäkring stå för skadorna".
Inga problem tänker vi, till vi märker att säljaren inte är samarbetsvillig och i princip vägrar att anmäla skadan till sitt försäkringsbolag. Vi har vädjat vid flera tillfällen och även fått hjälp av mäklaren att ringa och be att säljaren ska ta sitt ansvar och anmäla. Trots detta har det nu gått en månad utan framsteg. Vi sitter som fast i limbo där ingen vill ta ansvaret för att hjälpa oss. Utan hjälp ifrån försäkringsbolaget så har vi inte råd i dagsläget att göra arbetet på badrummet. Vår plan var att renovera det först om 1-2år.
Har någon av er varit i en liknande situation och hur gick ni tillväga?
Vi ska flytta in om mindre än en månad nu och har en badrum som är långt ifrån brukbart och med en stort mögelangrepp som inte känns hälsosamt för min familj att bo i.
Någon som vet något som kan hjälpa oss?
Zoran
Köpte ett hus från 1984 för en månad sedan med enligt säljaren renoverings behov. Huset ska ha en bra stomme men innuti är det mesta original från 80talet och behöver modaniseras till dagens standard. Innan köpet har vi haft en besiktning på huset där följande fel aldrig upptäcks.
Efter tillgång till huset i knappt en vecka så upptäcker vi en stor fuktskada med mögelangrepp i det ena badrummet. Skadan är så pass stor att det påverkat både golv och vägg in till det näraliggande sovrummet.
Vi ringer självklart direkt och anmäler detta till vårat försäkringsbolag, som i sin tur hänvisar till 30dagars regeln som säger att "upptäcks en skada inom 30dagar efter tillträde så ska den tidigare ägarens försäkring stå för skadorna".
Inga problem tänker vi, till vi märker att säljaren inte är samarbetsvillig och i princip vägrar att anmäla skadan till sitt försäkringsbolag. Vi har vädjat vid flera tillfällen och även fått hjälp av mäklaren att ringa och be att säljaren ska ta sitt ansvar och anmäla. Trots detta har det nu gått en månad utan framsteg. Vi sitter som fast i limbo där ingen vill ta ansvaret för att hjälpa oss. Utan hjälp ifrån försäkringsbolaget så har vi inte råd i dagsläget att göra arbetet på badrummet. Vår plan var att renovera det först om 1-2år.
Har någon av er varit i en liknande situation och hur gick ni tillväga?
Vi ska flytta in om mindre än en månad nu och har en badrum som är långt ifrån brukbart och med en stort mögelangrepp som inte känns hälsosamt för min familj att bo i.
Någon som vet något som kan hjälpa oss?
Zoran
Medlem
· Västra Götaland
· 3 549 inlägg
Åldersavdraget på ett badrum från 1984 är kanske inte 100% men nära. Räkna inte med att de kommer betala så mycket. Tråkigt för er.
Håller med Staffan, det som är problemet är att er besiktningsman inte upptäckte en svår fukt/möbelskada. Om ni själva upptäcker den efter en vecka så borde en yrkesman gjort det. Det är honom/henne ni ska gå på. Tyvärr är ju badrummet avskrivet redan i stort sett efter 15 år, så det inbringar inte mycket (0) via försäkringen (möjligtvis om det gått i n i kringliggande konstruktion). Hade ni däremot fått indikation på det vid besiktningen hade ni kunnat pruta innan köpet.
TS nämner inte ens besiktning så det finns ju en betydande risk att de inte har besiktigat.J Jocke Best skrev:Håller med Staffan, det som är problemet är att er besiktningsman inte upptäckte en svår fukt/möbelskada. Om ni själva upptäcker den efter en vecka så borde en yrkesman gjort det. Det är honom/henne ni ska gå på. Tyvärr är ju badrummet avskrivet redan i stort sett efter 15 år, så det inbringar inte mycket (0) via försäkringen (möjligtvis om det gått i n i kringliggande konstruktion). Hade ni däremot fått indikation på det vid besiktningen hade ni kunnat pruta innan köpet.
Köper man ett hus med betydande renoveringsbehov där det är många år sen senaste renovering, Upptäcker en skada före tillträde som är "omfattande" så får man stå för kostnaden själv.
Synd säljaren inte vill ta en dialog men jag skulle nog helt enkelt säga att om man upptäcker det så snart är det bara att bita i sura äpplet och börja med en renovering.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Första huset ni köper?
tyvärr så är det bara att bita i det sura äpplet och bekosta detta själva.
Säljaren har ju uppgivit att huset har renoveringsbehov och ett badrum som är 36 år gammalt har ju passerat sitt bäst-före-datum för många år sen.
Det är bara naivt att tro att ett tätskikt på ett sådan gammalt badrum håller tätt.
försäkringsbolagen kommer inte heller ersätta er för detta. Åldersavdraget kommer att ha gjort sitt.
tyvärr så är det bara att bita i det sura äpplet och bekosta detta själva.
Säljaren har ju uppgivit att huset har renoveringsbehov och ett badrum som är 36 år gammalt har ju passerat sitt bäst-före-datum för många år sen.
Det är bara naivt att tro att ett tätskikt på ett sådan gammalt badrum håller tätt.
försäkringsbolagen kommer inte heller ersätta er för detta. Åldersavdraget kommer att ha gjort sitt.
"Innan köpet har vi haft en besiktning på huset där följande fel aldrig upptäcks."Appendix skrev:
TS nämner inte ens besiktning så det finns ju en betydande risk att de inte har besiktigat.
Köper man ett hus med betydande renoveringsbehov där det är många år sen senaste renovering, Upptäcker en skada före tillträde som är "omfattande" så får man stå för kostnaden själv.
Synd säljaren inte vill ta en dialog men jag skulle nog helt enkelt säga att om man upptäcker det så snart är det bara att bita i sura äpplet och börja med en renovering.
Eftersom du skriver att ni planerade att bo 1-2 år utan renovering så förutsätter jag att ni upptäckt skadan utan att riva i badrum och kringliggande rum. Med det sagt så bör skadan vara något som man borde kunnat fånga i en besiktning. Jag tror därför inte att du har något att hämta hos säljaren. Möjligen hos besiktningsmannens ansvarsförsäkring, men det kanske också beror på vilken besiktning du valde och om utrymmet där skadan sitter var besiktningsbart. Fuktmätning brukar tex vara tillval. Om du skulle nå framgång gällande besiktningsmannen så är ju frågan var en försäkring ersätter. Badrummet är ju långt förbi den tekniska livslängden.
Om ni i nuläget inte har pengar att renovera så kanske uttorkning av utrymmet i kombination med duschkabin kan funka något år eller två
Om ni i nuläget inte har pengar att renovera så kanske uttorkning av utrymmet i kombination med duschkabin kan funka något år eller två
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Om ditt försäkringsbolag hänvisar till 30 dagarsregeln, så byt bolag. Den regeln tillämpas mellan bolagen, inte ditt problem.
vilket försäkringsbolag gäller det?
som flera varit inne på, så kommer det inte att bli mycket ersättning för ett så gammalt badrum. Men ett seriöst försäkringsbolag utreder omfattningen och står för ev. torkning och om det blivit skador i bjälklag osv.
som flera varit inne på, så kommer det inte att bli mycket ersättning för ett så gammalt badrum. Men ett seriöst försäkringsbolag utreder omfattningen och står för ev. torkning och om det blivit skador i bjälklag osv.
H hempularen skrev:Om ditt försäkringsbolag hänvisar till 30 dagarsregeln, så byt bolag. Den regeln tillämpas mellan bolagen, inte ditt problem.
Det är IF vi har som försäkringsbolag, samma som tidigare ägare.
Desvare är det det som är problemet, bjälklaget har blivit skadat där av min panik.
Jag är medveten att man inte få så mycket ersättning för en så gammal badrum som jag nämnde i tråden vi skulle renovera den inom sin tid men just nu håller vi på renoveringen av resten av huset så där av finns det värken finansiella medel eller tid för att ta tag i deta.
Glädjande nyhet är föra ägare till slut ringde till IF och anmälde skadan nu få vi se om det bli som i reklamen "det är lugnt det låser sig"
Tack för alla kommentarer
Det bör underlätta att det är samma försäkringsbolag hos säljare och köpare. Kanske kan ni få viss ersättning för följdskador. Vad sade er besiktning om badrummets status? Det kan gå att få ersättning om besiktningen brustit . Samtidigt var det väl tydligt att badrummet var så gammalt att det i praktiken inte har något värde
Det vet ni själva vad besiktningmanen seger, att han utför okulär besiktning mm.
Problemet är om jag hade släppt min 9åriga son så hade han upptäckt deta, dom är duktiga att ta betalt men någon ansvar vill dom inte ta.
Byggfirma som skickades för IF-s räkning uppskattade skador till ca 200000:- till 250000:- då bodde vägen till sovrummet och hallen måste rivas samt golvet. Man kan ju tycka att någon som har varit i branschen i så många år borde upptäcka så stor skada men det är bara jag...
Hade jag vetat deta så hade jag hoppat över husköpet då hela huset var renoverings objekt och vi fick betala mycket för den, en sådan upptäckt hade sänkt priset avsevärt, det är väl därför man tar in en besiktningsman.
Nu hoppas jag bara att IF ta tag i deta och att det går undan då vi flyttar in om ca 20 dagar.
Tack ännu en gång till alla.
Problemet är om jag hade släppt min 9åriga son så hade han upptäckt deta, dom är duktiga att ta betalt men någon ansvar vill dom inte ta.
Byggfirma som skickades för IF-s räkning uppskattade skador till ca 200000:- till 250000:- då bodde vägen till sovrummet och hallen måste rivas samt golvet. Man kan ju tycka att någon som har varit i branschen i så många år borde upptäcka så stor skada men det är bara jag...
Hade jag vetat deta så hade jag hoppat över husköpet då hela huset var renoverings objekt och vi fick betala mycket för den, en sådan upptäckt hade sänkt priset avsevärt, det är väl därför man tar in en besiktningsman.
Nu hoppas jag bara att IF ta tag i deta och att det går undan då vi flyttar in om ca 20 dagar.
Tack ännu en gång till alla.