E Eva Vestling skrev:
I övrigt förvaras saker som används i vårt lilla lantbruk, så byggnaden behövs. Men undran är om det måste vara 100%...
Används den för lantbruket är jag övertygad om att det är lugnt. Rimligen finns det ett praxis om huvudsaklig verksamhet eller liknande. Att ett par cyklar skulle göra en lovfri byggnad lovpliktig om det samtidigt står ett antal kubikmeter med nyttomaskiner för lantbruket där faller på sin egen orimlighet.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Används den för lantbruket är jag övertygad om att det är lugnt. Rimligen finns det ett praxis om huvudsaklig verksamhet eller liknande. Att ett par cyklar skulle göra en lovfri byggnad lovpliktig om det samtidigt står ett antal kubikmeter med nyttomaskiner för lantbruket där faller på sin egen orimlighet.
Jag hittade i lagtext om hur fastigheter ska taxeras, och där står "huvudsakligen". Frågan är om kommun och skatteverket har samma uppfattning...

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B
E Eva Vestling skrev:
Jag hittade i lagtext om hur fastigheter ska taxeras, och där står "huvudsakligen". Frågan är om kommun och skatteverket har samma uppfattning...
Det finns andra lagar där ordet huvudsakligen är preciserat med en procentsats. I lagen om personalliggare för vissa branscher, t. ex., står det (ungefär, fritt ur minnet) att personalliggare inte behöver föras, om verksamhetens intäkter huvudsakligen, mer än 75 %, kommer från verksamhet utan skyldighet att föra personalliggare. Det kanske kan vara något att hänvisa till, om det blir ett ärende hos kommunen, vilket det finns skäl att betvivla.

• Gilla
Eva Vestling
  • Laddar…
Oavsett utfall så tycker jag du ska sätta dit den jävel på alla sätt du kan komma på. Hårt mot hårt :cool:

• Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
E Eva Vestling skrev:
Som sagt, det har inget att göra med hur fastigheten är klassad eller taxerad. Det handlar om att det ska finnas jordbruksVERKSAMHET på fastigheten som behöver denna byggnad.

M Magnus Larsson skrev:
Oavsett utfall så tycker jag du ska sätta dit den jävel på alla sätt du kan komma på. Hårt mot hårt :cool:
Om jag skulle bygga ett jättegarage för att hyra ut uppställningsplatser för husbilar, båtar mm, och så påstår jag för kommunen att jag en ekonomibyggnad behövs för min gurkodling och därför struntar i bygglovet. Skulle det vara OK? Och en granne som anser att man bör hålla sig till våra gemensamma regler, är denne granne en jävel i dina ögon?

T Thomas_Blekinge skrev:
Om jag skulle bygga ett jättegarage för att hyra ut uppställningsplatser för husbilar, båtar mm, och så påstår jag för kommunen att jag en ekonomibyggnad behövs för min gurkodling och därför struntar i bygglovet. Skulle det vara OK?
Nej, och sådana frågor finns det rättsfall på. Det gör det däremot inte på sådana småinblandningar av privat nyttjande av kommersiella lokaler som i TS fall eftersom att det uppenbart inte är det man vill begränsa.

Oavsett lantbruksfastighet eller inte så får man utanför detaljplan uppföra komplementbyggnad utan bygglov om vissa kriterier är uppfyllda. Bla ska den inte dominera över bostadshuset.
(Lägger in en "norsk skärmdump" nedan )

• Skärmdump av lagtext med kriterier för uppförande av komplementbyggnad utan bygglov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Det finns det, både skog och åkermark som brukas.
T Thomas_Blekinge skrev:
Som sagt, det har inget att göra med hur fastigheten är klassad eller taxerad. Det handlar om att det ska finnas jordbruksVERKSAMHET på fastigheten som behöver denna byggnad.

E
S Surly skrev:
Oavsett lantbruksfastighet eller inte så får man utanför detaljplan uppföra komplementbyggnad utan bygglov om vissa kriterier är uppfyllda. Bla ska den inte dominera över bostadshuset.
(Lägger in en "norsk skärmdump" nedan )
Detta har jag full koll på, men det jag har uppfört är en ekonomibyggnad som används i huvudsak för jord-lantbruksverksamheten. Frågan gäller om man i en ekonomibyggnad kan ställa några privata saker, och i vilket läge övergår byggnaden till att vara en komplementbyggnad istället för ekonomibyggnad, och vem avgör frågan? Jag frågade kommunen innan bygget, med angivna byggnadsmått, utförande, placering och syfte. Fick svar att vi inte behövde byggnadslov.

E
M Magnus Larsson skrev:
Du kan vara lugn, anledningen till att han är förbannad är för att vi redan har satt ned foten i vissa frågor och fått rätt. Därför letar grannen efter alla halmstrån han kan för att ge igen.
Men, om jag kommunen har åsikter i frågan är det enkelt, jag använder kommunens argumentation och anmäler i min tur grannens ekonomibyggnad (där han förvarar bl.a båt). Ja, det är verkligen korkat att anmäla någon för nåt man själv gör - och inte ens döljer det (!).

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E Eva Vestling skrev:
Jag frågade kommunen innan bygget, med angivna byggnadsmått, utförande, placering och syfte. Fick svar att vi inte behövde byggnadslov.
Och det har du på papper förhoppningsvis.

E
T Thomas_Blekinge skrev:
Och det har du på papper förhoppningsvis.
Självklart! Här vågar man inte göra något muntligt, utan det finns tydligt med officiellt svar inklusive diarienummer.

• Gilla
FrkGrön och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.