B
Kan kommunen ge någon strandskyddsdispens muntligt utan att det finns dokumenterat och utan att skäl finns .
Tog därför kontakt med kommunen och bad att få & se tillståndet för den olagliga anläggningen.
Det verkar dock inte finnas något tillstånd dokumenterat.
Speciellt eftersom det krävs speciella skäl vilket omöjligt kan finnas
 
Redigerat:
  • Gilla
bohebbe
  • Laddar…
Om det är en åtgärd som kräver dispens är det inte möjligt att få muntligt okej, då krävs en prövning av frågan och ett beslut.
Den som uppfört byggnationen kan dock ha kontaktat kommunen och fått informationen att det inte krävs någon dispens. Vad är det för något som byggts?
 
Redigerat:
Strandskyddet kan vara upphävt för platsen. Ex om det skrivs så i en detaljplan. Men någon form av dokumenterat beslut måste finnas, fast inte nödvändigtvis för en specifik byggnad.
 
B
Finns inget upphävt strandskydd där
Vid tillståndsprövning av en avloppsanläggning ska bygg- och miljönämnden ta in
strandskyddsfrågan i prövningen. Något separat beslut om dispens från
strandskyddsbestämmelserna behöver inte fattas utan detta ska ingå och motiveras i
avloppstillståndet. Det framgår inte i tillståndet från xxx att dispensprövning är gjord,
men strandskyddsfrågan är utredd enligt ärende med diarienummer xxx och
yyyy.
Inget nytt tillkommit i anslutning till berörd fastighet som bryter mot strandskyddets syfte och kommer därmed inte starta tillsynsärende.
 
B nord123 skrev:
Finns inget upphävt strandskydd där
Vid tillståndsprövning av en avloppsanläggning ska bygg- och miljönämnden ta in
strandskyddsfrågan i prövningen. Något separat beslut om dispens från
strandskyddsbestämmelserna behöver inte fattas utan detta ska ingå och motiveras i
avloppstillståndet. Det framgår inte i tillståndet från xxx att dispensprövning är gjord,
men strandskyddsfrågan är utredd enligt ärende med diarienummer xxx och
yyyy.
Inget nytt tillkommit i anslutning till berörd fastighet som bryter mot strandskyddets syfte och kommer därmed inte starta tillsynsärende.
Jag förstår nog inte vad du menar. Säger kommunen att det finns en strandskyddsdispens eller inte? Anser du att åtgärden är olaglig?
 
B
Det finns ingen strandskyddsdispen
Eftersom inget finns dokumenterat!
 
Av det du skriver, så låter det som man inte behöver en formel dispens för den typ av ”bygge” det handlar om. Utan att strandskyddsfrågan skall bedömas i ärendet direkt. Ser också ut som de hävdar att en sådan bedömning har gjorts.
Om det gäller en nedgrävd infiltration eller liknande så påverkar ju det knappast allmänhetens tillgång till stranden, och troligen inte heller något som hotar artbeståndet på stranden
 
  • Gilla
MrXman och 3 till
  • Laddar…
Har alltså någon anlagt ett avlopp utan tillstånd? Eller finns det tillstånd men det står inget i tillståndet om strandskyddsdispens?
När anlades avloppet?
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Det finns ingen strandskyddsdispen
Eftersom inget finns dokumenterat!
Det kanske inte behövs någon dispens för åtgärden. Är det en byggnad eller har marknivån ändrats avsevärt?
 
B
Det krävs särskilda skäl för att ge dispens som inte finns.
Till olagliga installationer.
Kommunens tjänstefolk kör med osanningar, inte första gången.
De har fått åläggande att pröva frågan i sak och ge ett överklagbart skriftligt beslut.
Detta hindrar jordägaren att nyttja sin fastighet samt risk för övergödning varför jordägaren kan bli i framtid ansvarig för denna olagliga anläggning gjord utan dennes medgivande på dennes ärligt ägda strandområde
:rolleyes:.
 
  • Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
Finns det servitut för avloppsanläggningen?
Har du svar på mina andra frågor?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B
Finns inget servitut för den olagliga anläggningen.
Finns inget tillstånd för anläggningen på stranden, men fanns ett lokaliserat tillstånd inne på den egna tomten.
Ansåg att hen kunde gräva var och hur som helst, enligt kommunen var det OK som kände till / anvisade, utan dokumentation och jordägares vetskap.
 
  • Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
Kan vi inte ha den här frågan i en tråd? Att TS börjar en ny tråd med en generell fråga som sen visar sig vara samma gamla surdeg som vanligt känns bara irriterande. För visst är det din gamla vanliga dispyt där du därtill menar att grannen lagt infiltrationen utanför egen tomt?
 
  • Gilla
Micke R. och 2 till
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan vi inte ha den här frågan i en tråd? Att TS börjar en ny tråd med en generell fråga som sen visar sig vara samma gamla surdeg som vanligt känns bara irriterande. För visst är det din gamla vanliga dispyt där du därtill menar att grannen lagt infiltrationen utanför egen tomt?
Det är inte säkert att det är så.
i övrigt har jag inga kommentarer då vi får invänta tillsynsmyndighetens skriftliga beslut och skälen för beslutet.
Och som den som beslutet går emot då först kan hantera rättssäkert.
:D
 
  • Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
B nord123 skrev:
i övrigt har jag inga kommentarer
Sa han, efter att ha startat ytterligare en tråd om samma markområde...:rolleyes:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.