telia har stängt av min mobilabonnemang på grund av överskriden max beloppsgräns och strax efter sålde dom till mej en tjänst "semesterveckan" som jag inte kunde använda eftersom abonnemanget var redan avstängt. Nu kräver telia 299kr för en tjänst telia såld till en av telia avstängt abonnemang. Ska jag betala för något jag blev förhindrat av telia att använda?

Att höja maxbeloppsgränsen gick inte trots att jag kom in på telias sida med min bankid. ???
Kände mej som en omyndig förklarad inkassokund som behöver läxas upp av överförmyndaren telia.
Nu skriver dom till mej att dom KAN INTE ta bort debiteringen för den för mej oanvändbara tjänsten.
Ska ja betala för det dom själva hindrat mej att använda?
gaia

L
Du ska begära hävning av köpet eftersom produkten ej var tillämplig i ditt fall. Det kommer visst att gå, det är bara att stå på sig. Om Telia gnyr får du säga upp hela abonnemanget och byta operatör helt enkelt.

Edit: Gällande själva debiteringen så må den tas ut men de ska sätta in samma belopp på ditt bankkonto.

Redigerat:
Tack! det ska jag försöka! Jag känner mej rätt liten mot Telia.
gaia

Hemmakatten
Hej Gaia! Förstår inte riktigt vad du menar och vad som är problemet? Förstår att du blivit debiterad för ett abonnemang du aldrig tecknad. Och förstår, lite men inte mycket, att du blivit avstängd för ett abonnemang som du utnyttjat mer än vad villkoren stipulerar.

Förklara lite mer. :) Är säker på att du kommer att få fler svar.

fick du inte ett varnings sms när du började närma dig beloppsgränsen ?

men det verkar lite underligt att du inte kunde höja beloppsgränsen

Ja, om jag visste ... Inte ens servicefolket kunde förklara och aldrig sett sådan problem men det det är kanske deras standard svar? Ju jag hade en mobilabonnemang men den blev avstängd av telia. Jag köpte en tjänst kallad "semestervecka" som jag inte kunde utnyttja men telia vill att jag betalar för det.
Det har hänt för andra gången på semestern då min beloppsgräns blev nådd och jag KUNDE INTE höja den !!!!???!!! trots att jag identifierade mej med min bankID på telias hemsida. Omyndigförklarad? Jag kan flytta pengar och gå in på skatteverket och utföra många ärenden med hjälp av min BankID. Men hos telia går det tyvärr inte göra ett s...t om man missar dom 24 timmar man får att reagera på. Har någon annan varit med om det?

Jag har verkligen aldrig haft några betalningsanmärkningar varken hos telia eller någon annanstans. Telia stängde av min mobil utan att jag hunnit reagera ( var på andra sidan klotet med kraftig tidsförskjutning ). Sen dagen efter kunde dom ändå sälja till mej en tjänst som heter "semestervecka" trots att abonnemanget redan var avstängt och telia viste ( jag visste inte) att jag inte kunde använda den tjänsten. Mobilen förblev död resten av semestern.
Kom hem efter 2 veckor utan fungerande mobil och besökte servicebutik .... Mirakulöst avblockerades min mobil dagen efter besöket.

När jag skrev att jag motstrider att betala den delen av fakturan som omfattade tjänsten som var omöjlig att utnyttja så svarade dom att dom kan inte ta bort debiteringen för denna tjänst.
enl Lenzas goda råd har jag nu betalt för den där "semesterveckan" och bett dom att återbetala det eftersom jag inte kunde använda det.
Det rör sej inte om några stora pengar men jag var utan fungerande mobil när jag behövde den som mest.
Och så klart är jag inte telias kund längre. Jag ringer inte ens till dom - dom får snigelpost från mej :)
Det är en rörig förklaring ..... jag fattar knappt det själv :)
gaia

Hemmakatten
Tyvärr Gaia, men man kan inte kämpa mot stora jättar med framgång!

Det viktigaste för dig är att du kan teckna abonnemang med annan leverantör så att du får ett fungerande abonnemang.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
men man kan inte kämpa mot stora jättar med framgång!
Det handlar inte om att kämpa emot något, man förmedlar att man inte nöjd med produkten. Som köpare av något kan man ställa grundläggande krav, ett sådant krav är saker ska fungera man betalar för. I detta fall för TS, så fungerade inte produkten i praktiken. Om Telia tycker det är ett orimligt krav (har svårt att se det i detta fall), kan man alltid byta operatör för att visa sitt missnöje.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Javist har jag bytt operatör nästan omgående :). gaia

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Då har du ju gjort det väsentliga.

Du kan troligen ställa krav på Telia, de kommer inte att betala tillbaka något. Du får stämma dem, och när de väl kommer till rätten med sin dyra advokat. Så kommer han att upptäcka att du har rätt och genast lova att du får dina pengar. Men sedan händer ingenting. Du stämmer dem igen, till slut, om några år så får du en giltig dom, att de skall betala. De betalar ändå inte, för de vet inte hur man gör. Du kan då som andra skicka kronofogden på dem, som inte får utmäta för ett så stort bolag är "säker betalare".

Inte värt det.

Detta att ett nummer spärras för att man ringt för mycket, har jag aldrig hört talas om. Eller var det bara för samtal utomlands?

telia
UNDVIK OVÄNTAT HÖGA FAKTUROR
Den förvalda beloppsgränsen ligger på 5 000 kr per månad eller kvartal. I beloppsgränsen ingår rörliga avgifter, trafikavgifter och alla engångsavgifter, dvs flyttning, arbetsmaterial, brutet avtal, installationsavgift och övriga avgifter som bara faktureras en gång, med undantag av inträdesavgiften för nytt abonnemang. Den fasta abonnemangsavgiften ingår inte i beloppsgränsen. När du nått 80 procent av din valda beloppsgräns får du ett meddelande via sms, e-post eller om du har Telia Bas, ett meddelande som spelas upp när du lyfter luren. Kostnadskontroll gäller för fast och mobil telefoni.

man kan själv sätta en lägre gräns om man vill

Ypperligt konstigt råd att betala för något man inte kan använda. Nu är det sannolikt väldigt svårt att få tillbaka de pengarna.

För egen del har jag slutat göra affärer med Telia, uslare bolag får man leta efter.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L
Jag kan egentligen bara tala för egen räkning men både Telenor och Boxer har fakturerat mig felaktiga debiteringar, det har aldrig varit några konstigheter att korrigera detta i efterhand. Båda bolagen har satt in pengar på mitt bankkonto i efterhand. Felets art ska visserligen vara så att det inte råder några tvivel om vem som har rätt. Jag kan inte riktigt tänka mig att Telia skulle vara sämre, varför skulle de vara det?

Den största fördelen med att alltid betala trots att man vet att fel på debiteringen förekommer, är att man slipper bestrida fakturan och allt det där med inkassohotelser som bolaget skulle kunna skrämmas med. Jag anser det går åt mindre möda för att hävda sin rätt. Detta gäller visserligen endast seriösa aktörer, oseriösa bluff-fakturerare måste man bestrida.

Redigerat:
Kanske missförstår dig gaia men är det så att du använt ditt mobilabonnemang utomlands? Dvs haft roaming påslagen varpå du nått abonnemangets beloppsgräns. Då har du ju uppnått en inbyggd säkerhetsgräns. Sen kanske du har satt den gränsen för lågt i förhållande till vad du hade behov av. Men resultatet har blivit att Telia spärrat ditt abonnemang för att du inte ska få en ckockräkning

Men ja, bestrid den andra tjänsten du köpt och be dem kreditera inbetalt belopp med hänvisning till att det inte framgick hur du skulle häva spärren på ditt abb

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.