Tack för återkoppling. Har faktiskt funderar över hur det gick. Nu ser jag fram emot en projekttråd också! :D

• Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Tack för uppföljningen, det löste sig till slut.

Protte

• Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Klickar som många andra i gillaknappen här.
Mycket uppskattat med en uppföljning hur det gick.

• Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Tack för uppföljning. Ledsamt att säljaren dog. En tanke som slår mig angående rosorna – kanske skulle du kunna prata med de anhöriga och berätta att han hade frågat om han kunde få gräva upp och ta med sig några, och fråga om de skulle vilja få en eller ett par "rosplantor" att plantera på graven?

• Gilla
  • Älska
Bettan74 och 11 till
  • Laddar…
U Uppfinnar-Nils skrev:
Tack för alla bra svar, det känns som att läget börjar klarna lite...

En bra början är nog att prata med mäklaren och föreslå att säljarens anhöriga letar efter en god man så snart som möjligt. Och sedan ett samtal med banken. Bra Snyggt_hus #16 att du påminde mig om att anhöriga inte har rätt att omförhandla några avtal i köpekontraktet utan fullmakt, det är lätt att glömma.

När mäklaren ringde fick jag också frågan om jag kunde tänka mig att skjuta på tillträdet. Då handlade det i första hand om problem för de anhöriga med att tömma och städa huset i tid. Jag nekade till något ändrat tillträdesdatum, då jag tycker att det bestämda datumet passar mina planer mycket bra, även om jag känner visst medlidande för omständigheterna som råder. Så man vill vara hygglig men inte överdrivet snäll. Säljaren eller dennes arvingar får trots allt okej betalt för huset. Och som någon skrev ovan, så ökar ju risken att säljaren avlider om överlåtelsen förskjuts med en eller ett par månader. Och som sagt, om säljaren avlider så behövs tid för bouppteckningen, vilket lätt kan få tillträdet att bli uppskjutet tills sommaren eller tills hösten eller kanske till och med ett år. Att jag ska vänta snällt utan kompensation känns väl lite orimligt? Jag blir trots allt äldre själv och vill hinna leva livet i mitt fina hus innan det är för sent, så att vänta är också en slags uppoffring från min sida.

Det finns en klausul i köpekontraktet som berättar om kontraktsbrott: ”§10. Kontraktsbrott: Skulle någon part inte fullfölja sina skyldigheter enligt detta kontrakt, har motparten rätt till skälig ersättning. Är kontraktsbrottet av väsentlig betydelse för part har denne dessutom rätt att häva köpet.”

En annan klausul lyder: ”§ 14. Pantförskrivning: Om det krävs för köparens finansiering av köpet, förbinder sig säljaren att på köparens bekostad ansöka om nya inteckningar och hjälpa till vid köparens pantförskrivning av pantbrev avseende fastigheten innan köparen beviljas lagfart.”

Så det som kan hända är att säljaren förblir medvetslös, ingen God man är ännu utsedd på tillträdesdagen, min bank vill inte betala ut lånen för att de fått nys om att säljaren inte kan underteckna köpebrevet, och tillträdet kan således inte genomföras på den avtalade dagen.

Säljarens direkta avtalsbrott är alltså §14. Att inte vara behjälplig vid pantförskrivning. Och därefter är det köparens avtalsbrott att inte kunna erlägga köpeskillingen på tillträdesdagen. Och slutligen säljarens avtalsbrott att §13. Säljaren ska överlämna bevittnat kvitterat köpebrev avseende fastigheten.

Borde jag redan nu överlämna ett förslag på skadestånd till mäklaren, så har de anhöriga ett ”erbjudande” att ta ställning till? Jag tänkte mig något i stil med 5000kr per påbörjad månad som tillträdet försenas. Det är möjligt att de anhöriga tycker det är ett bra erbjudande nu när det är tider där mycket händer samtidigt. Detta skadestånd blir ju något som säljaren får ta smällen av (om denne tillfrisknar) alternativt belastar skadeståndet ett framtida dödsbo. Vad tror ni om min idé? Är det onödigt sniket?
Enligt vad jag har hört finns det begränsingar i vad en god man får göra. Det ska visst finnas ett högre steg kallat förvaltare som får göra "allt", se till att i förväg ta reda på vad som krävs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.