3 124 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Hyra ut
Det korta svaret är att det nog är i yttre gränsen, sen skulle jag tro att det ändå går igenom. Det kostar oavsett inget att försöka
.
Det är ganska bra förklarat här: https://lawline.se/answers/vid-uthy...igheter-far-avdrag-goras-for-bada-fastigheter
Det är ganska bra förklarat här: https://lawline.se/answers/vid-uthy...igheter-far-avdrag-goras-for-bada-fastigheter
Enligt länken, som stämmer bra med min uppfattning så får du inte det.
Och enligt din beskrivning så låter det som du egentligen inte får det för fastighet 1 heller.
reglerna är ju rätt klara. Du måste själv nyttja fastigheterna också. Antingen om du bor i halva eller om hyresgästan bara hyr i perioder. Annars räknas det som näringsfastighet.
Och enligt din beskrivning så låter det som du egentligen inte får det för fastighet 1 heller.
reglerna är ju rätt klara. Du måste själv nyttja fastigheterna också. Antingen om du bor i halva eller om hyresgästan bara hyr i perioder. Annars räknas det som näringsfastighet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Just du lär väl ha lite problem med gränsdragningen, @nino då du även har kommersiella fastigheter, men som andra säger, är det två bostäder som du eller dina anhöriga i någon utsträckning använder kan de också hyras ut för 40 tkr per år skattefritt, per bostad.
https://www.skatteverket.se/privat/...vatbostad.4.233f91f71260075abe8800033479.html
https://www.skatteverket.se/privat/...vatbostad.4.233f91f71260075abe8800033479.html
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Inte med löpande uthyrning, man måste ha ett eget nyttjande också.
Men om man exempelvis hyr ut en lägenhet till studenter 10 månader per år och har lägenheten för ens egna barn att bo i på sommaren och man på motsvarande vis nyttjar huset några veckor per år av någon anledning går det bra.
Problemet är ju att det sällan är så, utan oftare är så att man har en fritidsbostad man hyr ut och möjligen ens vanliga boende när man själv är i fritidshuset eller ute och reser om man har möjlighet att göra det här schablonavdraget.
Men om man exempelvis hyr ut en lägenhet till studenter 10 månader per år och har lägenheten för ens egna barn att bo i på sommaren och man på motsvarande vis nyttjar huset några veckor per år av någon anledning går det bra.
Problemet är ju att det sällan är så, utan oftare är så att man har en fritidsbostad man hyr ut och möjligen ens vanliga boende när man själv är i fritidshuset eller ute och reser om man har möjlighet att göra det här schablonavdraget.
40.000 per fastighet plus 20% avdrag på den totala intäkten. Sen blir det även 12% momsplikt om man hyr ut minst 16 veckor per år OCH för minst 50.000 (per bostad). Det momsfria överskottet beskattas med 30% kapitalskatt.Nötegårdsgubben skrev:
Det finns sätt att komma runt det på.
Om du hyr ut det permanent så går det inte. Då räknas det som näringsverksamhet.
Däremot om du hyr ut fastighet B augusti-maj så kan du hyra ut det sommarmånaderna och dra av ett scahblonbelopp på 40 tusen kronor från alla intäkter som du fått på fastighet B. Det viktiga är att du kan påvisa att du ämnar flytta dit/används eller någon i din familj ämnar göra det. Det är en tröghetregel inblandad där man ser på helheten per kalenderår och den egna nyttjandegraden avgör. För att krångla till det ytterligare så finns det regler där man bestämmer nyttjandegraden utifrån där det finns två bostäder på samma fastighet. Här är man betydligt mer generös då man tillämpar gränsen på hur mycket du använder dig av den totala bostadsyta+omkringliggande tomtmark. I många fall där du har tex en komplementbostad kan du hyra ut den årligen och det räknas ändå som privatbostad, men det under förutsättning att den största ytan(tror det är 60%) används av dig.
Om du hyr ut det permanent så går det inte. Då räknas det som näringsverksamhet.
Däremot om du hyr ut fastighet B augusti-maj så kan du hyra ut det sommarmånaderna och dra av ett scahblonbelopp på 40 tusen kronor från alla intäkter som du fått på fastighet B. Det viktiga är att du kan påvisa att du ämnar flytta dit/används eller någon i din familj ämnar göra det. Det är en tröghetregel inblandad där man ser på helheten per kalenderår och den egna nyttjandegraden avgör. För att krångla till det ytterligare så finns det regler där man bestämmer nyttjandegraden utifrån där det finns två bostäder på samma fastighet. Här är man betydligt mer generös då man tillämpar gränsen på hur mycket du använder dig av den totala bostadsyta+omkringliggande tomtmark. I många fall där du har tex en komplementbostad kan du hyra ut den årligen och det räknas ändå som privatbostad, men det under förutsättning att den största ytan(tror det är 60%) används av dig.
Det är 40 000 kr per byggnad på fastigheten. Har man ett hus med 2 lägenheter där man delvis nyttjar den ena själv får man 40 000 kr avdrag för det huset. Du kan dock ha tex. En attefallshus på tomten och då få 40 000 kr avdrag även för den.Z zingo skrev:
Du måste använda typ 60% själv och jag har bestämt för mig att det ska vara för bostad. Har du en tredje lägenheten i källaren blir det ju ett flerbostadshus och då gäller andra regler.nino skrev:
Från Skatteverkets sida om uthyrning:Mikael_L skrev:
Du ska inte deklarera eller betala någon skatt för uthyrningen om avdragen är högre än hyresintäkten, det vill säga om det blir ett underskott.
Klicka här för att svara
