Hej . Vid besiktning upptäcktes det att våran yttervägg lutar utåt med 25 mm på framsidan på huset . Det är en sak dom inte åtgärdar men kan tänka sej ett avdrag på priset . Det kan bli svårt för oss att sätta upp duschvägg när väggen lutar . Vad är ett rimligt avdrag ?? . Det skulle bli en enorm kostnad för snickarn att göra om . Hoppas på snabba svar . adam

Lutande väggar kan ställa till problem.
På vårt hus lutar ytterväggen ca. 6 grader innåt på 9 meters höjd så det blir en skillnad på en dryg meter.
Men det är detta som är charmen med vårt hus ;)

I ert fall om det är samma förhållande på insidan av väggen bör avdraget vara stort.
Blir ju även problem vid möblering, bokhyllor osv.....

Tack för svaret , men 25 mm påverkar inte möbleringen i det här fallet . Om man köper ett nytt hus för massor av pengar så vill man att väggarna ska vara raka . Det var på besiktningen det framkom att väggen var skev och det visade sej att snickaren viste om det men försökt att mörka det . Men frågan är hur mycket jag kan dra av för det ??

"Ta till du skäms"... ;)

Hade det varit mig, hade det varit ofantliga summor.... Typ så att byggarn bara gick på jämt ut med jobbet, typ....

Betalar man sådana ofantliga överpriser som vi gör för att få våra hus byggda så ska man förvänta sig perfektion....

Är det inte det som dom påstår sig erbjuda??? Och att det är därför man inte ska anlita billig arbetskraft??? Man får allt hålla vad man lovar.. annars ska det kosta... >:(

Helt rätt bara ta i så att det knakar.
Vad kostar det byggarn att räta väggen om detta nu är praktiskt genomförbart?
Fråga en annan byggfirma vad dom skall ha för att räta väggen.
Har det funnits någon KA under bygget?
I så fall är det väl två parter som kan vara med och betala! Vad har dom för försäkringar?

Det kanske inte gör er något just nu att det lutar men om ni skall sälja någon gång så finns det i pappren att det är snett. Hur mycket mindre får ni då ut för huset?

Har ni inte redan betalt allt så håll inne pengar tills en lösning på problemet är klar. Kanske ta juridisk hjälp? Kostar visseligen en slant men som sagt stora pengar tillbaka.........
Kör hårt och lycka till!

Det minsta man kan begära vid nybygge är väl för f*n att väggarna är raka!!!!
Ta i tills du spyr och sen lite till.
Finns inget att skämmas för för din del. Börjar företaget knorra så fråga om man inte kan kräva att väggarna är raka??!!!
Ring några andra firmor och fråga vad e tar för att räta upp väggen. Sen tar du den dyraste offerten och visar din byggfirma, sen har ni en siffra att jobba utifrån.

Stå på dig. Och betala inte förrän ni kommit överrens.

Han (byggarn) kommer nog hänvisa till ByggAMA där det finns vissa toleranser inskrivna. Jag har för mig att man ska hålla sig inom +/- nån cm eller så på normal våningshöjd / väggelement vilket i princip kan betyda att ett element lutar ut och ett annat in. Det är tydligen att betrakta som rakt i byggarkretsar.
Det här med lodrätt och vinkelrätt är relativt......

:) Ni Ska alla ha ett stort tack för era svar !! . Lutningen är över tollerans men inget som syns . Det tråkiga var att snickaren först ville mörka felet och sedan skylla att väggmodulen var sned från fabriken !! . han kunde talat om det på en gång . Vi har 53 tkr kvar att betala men det finns mer anmärkningar som skall åtgärdas . Det var 65 stycken från början men bara några få kvar !

Var det ett Skidstahus ni byggt?
Hade samma problem som du väggen lutade c:a 25-30 mm från golv till tak. ByggAMA säger ok till 20mm
Låg i tvist med Skidstahus i ett halvår sen orkade jag inte längre och godtog en alldeles för låg ersättning.

Hoppas det gick bättre för dig.

Gäller ABS 95 för avtalet är det inte givet att felet behöver åtgärdas eller ersättas.
Jag citerar ABS 95 kap 7 § 17:
"Fel som inte i väsentlig grad påverkar entreprenadens bestånd, utseende eller möjlighet att använda den på ett ändamålsenligt sätt är entreprenören inte skyldig att avhjälpa, om detta skulle vara oskäligt med hänsyn till avhjälpandekostnader och andra omständigheter.

Vid tillämpning av föregående stycke är beställaren berättigad till avdrag på entreprenadsumman med belopp motsvarande skillnaden mellan värdet på entreprenaden i kontrktsenligt respektive felaktigt skick.
Beloppet skall dock inte understiga den besparing entreprenören gjort genon det felaktiga utförandet."

Jag uppfattar det som att det beskrivna felet är av sådan art som här nämns. Vidare torde detta fel inte minska värdet på huset och entreprenören har inte kommit billigare undan för att han gjort fel.

Således risk för att ersättningen uteblir. Sorry.

• Gilla
Din
  • Laddar…
Hej Adam32

Undrar hur det gick med er lutande yttervägg. Blev det avdrag eller åtgärd? Frågar för att vi har samma problem med vårt hus och här lutar det ca 3,5 cm utåt vilket i sin tur gör att ytterdörren skevar sig. Möbleringen blir ju därefter och vi har dessutom en innervägg som till följd av detta som också skevar med samma mått (plus ca 100 fel till....) det är kul ibland. :(

Hej,

Jag undrar också hur det har gått för er som i efterhand har upptäckt att ytterväggen är sned. Vår vägg lutar ungefär 27 mm om vi jämför i golvhöjd och vid en höjd av 1,80 m. Undersöker just nu om Gar-bo försäkring täcker detta. Får dock en känsla av att de skyddas av alldeles för många undantagsregler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.