4 267 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Avtalsservitut och samfällighetsförening
Jag har bestämt för mig att en GA kan stå som förmåns fastighet på ett servitut. Ett utrymmesservitut som är själva rättigheten för en GA fungera ju på det sättet, då står anläggningsamfälligheten (alltså gemensamhetsanläggningen) som förmån.Claes Sörmland skrev:
Det är för få samfällighetstrådar uppe nu så det är dags för hjärngymnastik.
Vår vägförening har ett vägdike som inte fungerar eftersom det inte leder någonstans. Vägen mår inte bra. Ett enkelt sätt att leda bort vattnet är att gräva dike eller lägga ledning in på en obebyggd tomt där det finns möjlighet att dumpa av vattnet i ett större dike. Det är inga jättemängder under dagvattnet under främst vinter och vår.
Men hur få rätt att gräva dike på en tomt? Kan vägföreningen t ex sluta ett avtal om ett servitut med tomtägaren om att få lägga diket/ledningen på hans tomt? Eller måste man gå någon väg via ändring av GAn? Tomten är en fastighet med delägarskap i GAn.
Problemet här är dock att det inte är så enkelt att bilda servitut för vattenverkamhet eftersom det styrs av MIljöbalken och inte FBL eller JB. Det går i vissa fall men det är snårigt.
Detta är dagvatten från en väganläggning i detaljplanereglerat område. Har jag missförstått att detta inte är vattenverksamhet utan avloppsvatten?N Nils ST skrev:Jag har bestämt för mig att en GA kan stå som förmåns fastighet på ett servitut. Ett utrymmesservitut som är själva rättigheten för en GA fungera ju på det sättet, då står anläggningsamfälligheten (alltså gemensamhetsanläggningen) som förmån.
Problemet här är dock att det inte är så enkelt att bilda servitut för vattenverkamhet eftersom det styrs av MIljöbalken och inte FBL eller JB. Det går i vissa fall men det är snårigt.
Då går jag på min förståelse av LMs handbok, att det är betrakta som avloppsvatten och vägföreningen får då leda det. Annars skulle ju vilken vägtrumma eller vägdike som helst vara juridiskt omöjlig. Och bevisligen ligger de ju här under vägföreningens förvaltning.N Nils ST skrev:
Men marken under vägkroppen ägs av den jordägare som äger marken som vägkroppen ligger på.
Vägföreningen om det är en GA äger eller har typ servitut på vägkroppen.
Jorden stenar mm under denna och på sidorna i dikena ägs av jordägaren då behövs avtal eller servitut med jordägaren typ. som det kan förstås..
Vägföreningen om det är en GA äger eller har typ servitut på vägkroppen.
Jorden stenar mm under denna och på sidorna i dikena ägs av jordägaren då behövs avtal eller servitut med jordägaren typ. som det kan förstås..
Men om den obebyggda fastigheten har en andel i ga:n, behöver ga:n inte ett servitut för marken de tar i anspråk på den fastigheten.
Jag säger inte att ni helt vilt får annektera marken, men det räcker kanske att ni gör det i samförstånd
Jag säger inte att ni helt vilt får annektera marken, men det räcker kanske att ni gör det i samförstånd
Vi har tolkat det så att vägdikena är en del av väganläggningen som vägföreningen förvaltar genom t ex rensning, lägga en ny trumma o s v. Det juridiskt knepiga är att dikena naturligtvis inte bara går alldeles längs vägarna. För att fylla sitt syfte är de flesta anslutna till diken eller t o m kommunens dagsvattenssystem som leder bort vattnet. Riktigt var gränsen går mellan GA:ns diken, privata diken och kommunens dagvattenverksamhet är högst oklart.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden