N
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är för få samfällighetstrådar uppe nu så det är dags för hjärngymnastik.

Vår vägförening har ett vägdike som inte fungerar eftersom det inte leder någonstans. Vägen mår inte bra. Ett enkelt sätt att leda bort vattnet är att gräva dike eller lägga ledning in på en obebyggd tomt där det finns möjlighet att dumpa av vattnet i ett större dike. Det är inga jättemängder under dagvattnet under främst vinter och vår.

Men hur få rätt att gräva dike på en tomt? Kan vägföreningen t ex sluta ett avtal om ett servitut med tomtägaren om att få lägga diket/ledningen på hans tomt? Eller måste man gå någon väg via ändring av GAn? Tomten är en fastighet med delägarskap i GAn.
Jag har bestämt för mig att en GA kan stå som förmåns fastighet på ett servitut. Ett utrymmesservitut som är själva rättigheten för en GA fungera ju på det sättet, då står anläggningsamfälligheten (alltså gemensamhetsanläggningen) som förmån.

Problemet här är dock att det inte är så enkelt att bilda servitut för vattenverkamhet eftersom det styrs av MIljöbalken och inte FBL eller JB. Det går i vissa fall men det är snårigt.

Claes Sörmland
N Nils ST skrev:
Jag har bestämt för mig att en GA kan stå som förmåns fastighet på ett servitut. Ett utrymmesservitut som är själva rättigheten för en GA fungera ju på det sättet, då står anläggningsamfälligheten (alltså gemensamhetsanläggningen) som förmån.

Problemet här är dock att det inte är så enkelt att bilda servitut för vattenverkamhet eftersom det styrs av MIljöbalken och inte FBL eller JB. Det går i vissa fall men det är snårigt.
Detta är dagvatten från en väganläggning i detaljplanereglerat område. Har jag missförstått att detta inte är vattenverksamhet utan avloppsvatten?

N
Detta är dagvatten från en väganläggning i detaljplanereglerat område. Har jag missförstått att detta inte är vattenverksamhet utan avloppsvatten?
Jo det beror ju lite på om avvattningen är till för samtliga fastighet inom planen eller endast en del.

Claes Sörmland
N Nils ST skrev:
Jo det beror ju lite på om avvattningen är till för samtliga fastighet inom planen eller endast en del.
Avvattningen är till för dagvattnet från en liten del av en väganläggning. Anläggningen ägs av samtliga fastigheter inom planområdet som en GA.

N
Avvattningen är till för dagvattnet från en liten del av en väganläggning. Anläggningen ägs av samtliga fastigheter inom planområdet som en GA.
Jag har inget bra svar på om det är ok eller inte. Det är därför jag menar att det är lite snårigt.

Claes Sörmland
N Nils ST skrev:
Jag har inget bra svar på om det är ok eller inte. Det är därför jag menar att det är lite snårigt.
Då går jag på min förståelse av LMs handbok, att det är betrakta som avloppsvatten och vägföreningen får då leda det. Annars skulle ju vilken vägtrumma eller vägdike som helst vara juridiskt omöjlig. Och bevisligen ligger de ju här under vägföreningens förvaltning.

N
Då går jag på min förståelse av LMs handbok, att det är betrakta som avloppsvatten och vägföreningen får då leda det. Annars skulle ju vilken vägtrumma eller vägdike som helst vara juridiskt omöjlig. Och bevisligen ligger de ju här under vägföreningens förvaltning.
Kör på då! (y)

B
Men marken under vägkroppen ägs av den jordägare som äger marken som vägkroppen ligger på.
Vägföreningen om det är en GA äger eller har typ servitut på vägkroppen.
Jorden stenar mm under denna och på sidorna i dikena ägs av jordägaren då behövs avtal eller servitut med jordägaren typ. som det kan förstås..

harry73
Men om den obebyggda fastigheten har en andel i ga:n, behöver ga:n inte ett servitut för marken de tar i anspråk på den fastigheten.
Jag säger inte att ni helt vilt får annektera marken, men det räcker kanske att ni gör det i samförstånd

B
Själv tänker jag att en trumma under vägkrogen inte bör vara problem det är för vägens bästa att hålla bort skadligt vatten som är det värsta för vägens hållbarhet och fortsatta andvändbarhet

Claes Sörmland
Vi har tolkat det så att vägdikena är en del av väganläggningen som vägföreningen förvaltar genom t ex rensning, lägga en ny trumma o s v. Det juridiskt knepiga är att dikena naturligtvis inte bara går alldeles längs vägarna. För att fylla sitt syfte är de flesta anslutna till diken eller t o m kommunens dagsvattenssystem som leder bort vattnet. Riktigt var gränsen går mellan GA:ns diken, privata diken och kommunens dagvattenverksamhet är högst oklart.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.