8 252 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
Olaga intrång, process och straff
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Vad är skändning?T Takläggare skrev:Nej då jag går bara emot kommun och myndigheter, och kringgår regler. grannar har jag alltid en god relation med.
Vad man kan hjälpa här är en liknande sak jag hade, var länge sedan, men en trekammarbrunn grävde jag ner, infiltration gick en bit över till markägarens mark, tror det handla om 3 meter på en mark som ändå sakna bygglov och fick inte bebyggas, det som hände var att han vann på skändning, då jag sänkt den delen av hans tomtmark med 1 meter, jag behövde bara återfylla så höjden blev till den ursprungliga.
@Joel E Du behöver inte stressa upp dig, bara att återställa om det är något att återställa. Rättsliga påföljder är osannolika utifrån det du skrivit.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Markägaren ville ha vite för att jag grävt på hans mark, minns inte belopp han krävde, jag sa nej, låt domstol avgöra hur stort belopp som är skäligt .A Autodidak1 skrev:
Han skulle skicka in en stämning, höll ännu på med tomten, fyllde upp, fyllde sedan även upp där jag grävt på markägarens tomt för att hindra tjäle når i infiltration. inget extra arbete, bara återfyllning.
Det kom aldrig någon stämning mot mig, och inget vite, krav eller något annat.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Kolla med grannen att det är okej att ni går in och rättar till felet bara. Annars är det ytterligare ett intrång grannen kan störa sig på.
olaga intrång, egenmäktigt förfarande.C cotillion skrev:
skadegörelse kan det handla om när man kör över träd. men det hamnar på grävmaskinsföraren isåfall.
Inte TS, för oavsett så har maskinföraren en besiktningsplikt att fastställa om marken tillhör uppdragsgivaren, så i första hand så är det dennes försäkringsbolag som får ta smällen.
återställa räcker i många fall men det känns som om grannen här retar upp sig över annat än intrånget...anledningen till att åklagare sällan lyfter dessa frågor är för de ligger närmare en civilrättslig stämning än brott enligt brottsbalken, visst vissa delar går att åtala för men då avsikten inte är att medvetet ha utfört handlingarna så kommer bli svårt att bevisa och övertyga rätten.
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara