G gaia skrev:
telia har stängt av min mobilabonnemang på grund av överskriden max beloppsgräns och strax efter sålde dom till mej en tjänst "semesterveckan" som jag inte kunde använda eftersom abonnemanget var redan avstängt. Nu kräver telia 299kr för en tjänst telia såld till en av telia avstängt abonnemang. Ska jag betala för något jag blev förhindrat av telia att använda?

Att höja maxbeloppsgränsen gick inte trots att jag kom in på telias sida med min bankid. ???
Kände mej som en omyndig förklarad inkassokund som behöver läxas upp av överförmyndaren telia.
Nu skriver dom till mej att dom KAN INTE ta bort debiteringen för den för mej oanvändbara tjänsten.
Ska ja betala för det dom själva hindrat mej att använda?
gaia
Så fort du har betalat förskotts fakturan så öppnas ditt abonnemang.
Förskottsfakturan bör du få dagen efter att ditt abonnemang hae stängts.

mexitegel mexitegel skrev:
Ypperligt konstigt råd att betala för något man inte kan använda. Nu är det sannolikt väldigt svårt att få tillbaka de pengarna.
Håller med. Uselt råd om det hade varit sant, men det som skrevs. Lätt att tolka det som TS gjorde dock, så minst ett slarvigt råd. Rätt sätt hade varit att bestrida fakturan då tjänsten de facto inte tillhandahölls. Sen byta bolag.

Man ska aldrig betala först och sen begära tillbaka pengarna. Då hamnar man på fel sida i konflikten och blir den som måste slåss för att få sitt istället för att bara lugnt bestrida.

Därtill ytterst fult beteende av Telia om de ljugit på det vis TS beskriver och hävdat att de inte kunnat göra något. Självfallet kan avtalet hävas om båda parter vill.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har hört liknande fall av kollegor att Telia debiterat fel nån gång men enda blivigt uppmanad att betala för att sen få tillbaka pengarna "tillgodo" på nästa räkning eller in på konto.
Konstigt sätt kan man tycka men Telia har hållt det dom lovat iaf.

Jag antar att det är smidigast för dom själva.

• Gilla
Lenza
  • Laddar…
P
G gaia skrev:
telia har stängt av min mobilabonnemang på grund av överskriden max beloppsgräns och strax efter sålde dom till mej en tjänst "semesterveckan" som jag inte kunde använda eftersom abonnemanget var redan avstängt. Nu kräver telia 299kr för en tjänst telia såld till en av telia avstängt abonnemang. Ska jag betala för något jag blev förhindrat av telia att använda?

Att höja maxbeloppsgränsen gick inte trots att jag kom in på telias sida med min bankid. ???
Kände mej som en omyndig förklarad inkassokund som behöver läxas upp av överförmyndaren telia.
Nu skriver dom till mej att dom KAN INTE ta bort debiteringen för den för mej oanvändbara tjänsten.
Ska ja betala för det dom själva hindrat mej att använda?
gaia
Ringde Telia dig eller aktiverade du tjänsten själv på Mina Sidor?

L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med. Uselt råd om det hade varit sant, men det som skrevs.
Du får gärna kalla rådet det för uselt eller kalla rådet för vad du vill för den delen. Jag refererar till personliga praktiska angelägenheter med seriösa bolag som verkar i denna bransch. Att bestrida fakturor till denna typ av bolag är svårare skulle jag hävda av tre anledningar:
1) Det är svårt att skicka skriftlig kommunikation som man kan vara säker på att mottagaren läser och bryr sig om. Man behöver i praktiken skicka rekommenderat brev för att vara helt säker på att de tar emot det.
2) Ärendet kommer säkert att resultera i påminnelseavgifter, inkasso osv. det blir alltså flera instanser man kommer behöva skriftligen bestrida. Alla skriftliga handlingar kommer att behövs dokumenteras så bevisningen finns om det blir aktuellt att gå vidare till tingsrätten. Ganska tidsödande arbete skulle jag hävda.
3) Har man inte vanan inne att bestrida fakturor, kan man bli nervös och sova sämre på nätterna.

Seriösa bolag har inget att vinna på att blåsa kunder på struntsummor, det leder bara till dåligt rykte och färre kunder. Jag har fått lägga lite tid på att sitta i telefonkö och i praktiken sluppit den skriftliga korrespondensen helt. Jag kan intyga att bolagen är överhopade av mail så det är ingen realistisk framkomlig väg i dagens läge. När en felaktig faktura är betald har man tagit ifrån bolaget deras möjlighet att dra igång en juridisk process fullständigt. De man pratar med på fakturaavdelningen vet ju vad som gäller, så om faktiska fel begåtts vill de i första hand minska en kommande räkning och i andra hand betala ut pengar till bankkonton. Så nu är jag klar, du får gärna förkasta och avfärda detta, jag refererar bara till verkligheten.

L Lenza skrev:
När en felaktig faktura är betald har man tagit ifrån bolaget deras möjlighet att dra igång en juridisk process fullständigt.
Att betala motparten fullt är inte att ta ifrån dem några möjligheter, det är att ge upp sin egen styrkeposition. Självfallet kan de då inte processa, men varför skulle de, de har ju fått allt de vill.

Stora företag kan vara orimligt fyrkantiga. Att då förlita sig på deras goda vilja snarare än att hålla inne betalningen för något man anser sig inte fått synes mig synnerligen dumt.

L
Kikade igenom den andra tråden, lät helgalet. Det kanske ligger något i att Telia inte kan uppföra sig på ett hederligt sätt jäntemot sin kunder helt enkelt. Kommer säkert straffa sig på längre sikt. Dock är jag inte helt övertygad om vilken metod som är bäst, det är nog fall till fall beroende hur bemötandet är hos bolaget, vad som är felet, samt hur stora belopp det rör sig om.

Det var år sen jag hade kontakt med Telia i abonnemangsväg, (när man var tvingad till adsl). Telia har egentligen inga prisvärda produkter för enskilda kunder, det är skillnad på gruppavtal då blir det normala priser. Om jag ska göra affärer med dem hade jag krävt ett kraftigt rabatterat pris från början på abonnemanget, en sådan personlig rabatt ska dokumenteras skriftligen och hur länge den gäller.

Att de oftast inte är så prisvärda är en sak, det jag blivit komplett vansinnig på mer än lovligt antal gånger är deras helt hopplösa kundtjänst där man bara blir runtkopplad och till slut bortkopplad om det inte är något annat än en enkel fråga. Ja, till synes enkla frågor kan de också göra onödigt komplicerade för den delen.

jag är nöjd med telias kundtjänst ,när jag för 3 år sen bytade från telia adsl till fiber i stadsnätet genom telia skulle jag ha 100/100 hastighet efter ett tag så upptäckte jag att bara hade endast 10 upp i hastighet , så jag ringde kundtjänst och klagade, killen jag pratade med skulle kolla med de på stadsnätet
dagen efter ringde han upp mej och kollade om det rättat till sig (vilket det gjort)

i december ringde jag för diskutera priset för tv+bredband för min bindningstid gick ut i januari,
då fick jag även e-post adressen till killen jag pratade med om jag skulle komma på någon mer att fråga om efter vi pratat färdig

L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att betala motparten fullt är inte att ta ifrån dem några möjligheter, det är att ge upp sin egen styrkeposition. Självfallet kan de då inte processa, men varför skulle de, de har ju fått allt de vill.
Tycker ditt tidigare uttalande har belysts i ny dager på vad som kan hända när privatperson inte betalar motparten, enligt en misslyckad kamininstallation, https://www.byggahus.se/slutnotan-for-kaminen-fran-eldabutiken-blev-255-000-kr

Att börja kämpa emot och sen inse att styrkeförhållandena rent ekonomiskt inte är till privatpersoners fördel, är som jag menar bättre att bita i det sura och betala direkt. I slutet av dagen får en välja mellan att ha rätt eller vara glad.

Man behöver inte lägga 350 tkr på advokatkostnader för att försvara sig i en relativt enkel konflikt, det är sannolikt över 100 timmars advokattid. Utan att ha följt det där fallet närmare skulle jag säga att det är extremt, och gissa att han som köpte kaminen hade orealistiska förväntningar. Men det är gissningar.

Så jag vidhåller att man har en starkare position om man sitter på pengarna än om man betalar ”för tidigt”. Därmed inte sagt att man kommer vinna eller ens att man har rätt.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Det handlar också om att inse när det barkar åt skogen och kasta in handduken och betala.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Precis, välja rätt "strid" och träna sig i att inte hamna i prestigefällan.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.