3 040 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Fastighet med typkod 432
Jag är som privatperson intresserad av en fastighet med typkod 432 vilket är "Industrifastighet - lager".
Är det någon som vet vart jag kan hitta vilken verksamhet som får bedrivas i lokalen om jag skulle starta firma i framtiden?
Finns det någon begränsning i vad jag får använda lokalen till som privatperson?
Tänkte som privatperson använda lokalen till bl.a. att renovera min entusiastbil.
Jag vill undvika att kontakta kommunen för att inte väcka en björn så att jag får ögonen på mig om jag skulle köpa fastigheten.
Är det någon som vet vart jag kan hitta vilken verksamhet som får bedrivas i lokalen om jag skulle starta firma i framtiden?
Finns det någon begränsning i vad jag får använda lokalen till som privatperson?
Tänkte som privatperson använda lokalen till bl.a. att renovera min entusiastbil.
Jag vill undvika att kontakta kommunen för att inte väcka en björn så att jag får ögonen på mig om jag skulle köpa fastigheten.
Typkoden styr inte vad du får göra med den, utan som ovan nämnde så framgår det av detaljplan.Zwap skrev:
Jag är som privatperson intresserad av en fastighet med typkod 432 vilket är "Industrifastighet - lager".
Är det någon som vet vart jag kan hitta vilken verksamhet som får bedrivas i lokalen om jag skulle starta firma i framtiden?
Finns det någon begränsning i vad jag får använda lokalen till som privatperson?
Tänkte som privatperson använda lokalen till bl.a. att renovera min entusiastbil.
Jag vill undvika att kontakta kommunen för att inte väcka en björn så att jag får ögonen på mig om jag skulle köpa fastigheten.
Fastigheten är byggd på 30-talet och den enda detaljplanen jag kan hitta på kommunens hemsida för området är från 1919 och den säger mig inte något om fastigheten.
Huvudanledningen till min undran är att en tidigare ägare av fastigheten bedrev tillverkning i fastigheten och då var det någon granne som hörde av sig till kommunen och klagade, då kom det en kommungubbe och klargjorde att det inte fick ske någon tillverkning i fastigheten men att den var godkänd för försäljning samt lager.
Jag är nyfiken på vart de uppgifterna kom ifrån och skulle därför gärna vilja kunna hitta vad som verkligen gäller.
Huvudanledningen till min undran är att en tidigare ägare av fastigheten bedrev tillverkning i fastigheten och då var det någon granne som hörde av sig till kommunen och klagade, då kom det en kommungubbe och klargjorde att det inte fick ske någon tillverkning i fastigheten men att den var godkänd för försäljning samt lager.
Jag är nyfiken på vart de uppgifterna kom ifrån och skulle därför gärna vilja kunna hitta vad som verkligen gäller.
Kom det en kommungubbe och sa det är det förmodligen så. Du kan skicka fullständig fastighetsbeteckning till mig i pm så kan jag kollaZwap skrev:
Fastigheten är byggd på 30-talet och den enda detaljplanen jag kan hitta på kommunens hemsida för området är från 1919 och den säger mig inte något om fastigheten.
Huvudanledningen till min undran är att en tidigare ägare av fastigheten bedrev tillverkning i fastigheten och då var det någon granne som hörde av sig till kommunen och klagade, då kom det en kommungubbe och klargjorde att det inte fick ske någon tillverkning i fastigheten men att den var godkänd för försäljning samt lager.
Jag är nyfiken på vart de uppgifterna kom ifrån och skulle därför gärna vilja kunna hitta vad som verkligen gäller.
Det där har med bygglovet att göra. En lokal ges ett bygglov för en viss användning (och lokalen anpassas för det ändamålet). Om byggnaden tas i anspråk för ett väsentligen annat ändamål måste man först få ett nytt bygglov beviljat.Zwap skrev:
Huvudanledningen till min undran är att en tidigare ägare av fastigheten bedrev tillverkning i fastigheten och då var det någon granne som hörde av sig till kommunen och klagade, då kom det en kommungubbe och klargjorde att det inte fick ske någon tillverkning i fastigheten men att den var godkänd för försäljning samt lager.
Jag är nyfiken på vart de uppgifterna kom ifrån och skulle därför gärna vilja kunna hitta vad som verkligen gäller.
Praxisen från domstolsväsendet är en röra utan dess like vad som är och inte är ett väsentligen annat ändamål. Inte helt lättbegripligt. Man får titta på hur lokalen används nu och hur man vill ändra användningen och göra en bedömning om man ska söka bygglov för ändringen.
Läs mer här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gande/andring-av-byggnader/andrad-anvandning/
Redigerat:
Klicka här för att svara
