Hej!

En serie missförstånd har gjort att jag har låtit gräva på min grannes mark och lagt ner en dräneringsslang till en avvattingsfåra som rinner på hans mark. Han hotar nu med att anmäla detta till polisen som olaga intrång, jag har kontaktat firman som grävde och bett dom att komma hit för att se på en lösning att gräva upp slangen och hitta på en annan lösning, nu när tjälen har släppt ska de komma och titta på detta.

Jag undrar vad det kan handla om för process om det anmäls och vad jag ska oroa mig för slags påföljder?

• Gilla
Cerb
  • Laddar…
Har du grävt sönder något (plantering, häck, gräsmatta)?

Hur långt in på grannens var det?

Visste du att det var på grannens mark, misstänkte du det, eller var du helt övertygad om att det var på din mark?

Det gnälls friskt på detta forum över att polisen inte gör något för sådana här gränsöverskridande åtgårder, så jag tror du kan vara lugn. :) Såg till grannen att du återställer.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Det är inte polisen du behöver oroa dig över utan grannen.

Det är rimligen bara att backa, be om ursäkt att du av misstag grävt på hans mark och fråga hur han vill gå vidare i ärendet. Det här är inte tillfället att göra nya intrång på hans mark, två fel gör ju inte ett rätt. Låt bollen ligga hos grannen, han får berätta hur han vill gå vidare med att lösa det praktiska.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 11 till
  • Laddar…
Det bästa är väl om du/ni kan komma överens om att ha slangen kvar eftersom den nu ligger där.
Det finns ju massor av parametrar som är avgörande.
För det första, är det på tomtmark eller annan mark?
Är det en olägenhet för grannen att slangen ligger där eller är det ”bara” en principsak?
Blev något förstört när den grävdes ned?

Det som kan tänkas bli något rättsligt skulle jag kunna tänka mig är i så fall skadegörelse, beroende bland annat på hur det såg ut.

• Gilla
Joel E
  • Laddar…
K knipo skrev:
Det som kan tänkas bli något rättsligt skulle jag kunna tänka mig är i så fall skadegörelse, beroende bland annat på hur det såg ut.
Alltså, då ska väl en åklagare visa att TS har uppsåt. Detta handlar om en serie missförstånd.

• Gilla
mattoys och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte polisen du behöver oroa dig över utan grannen.

Det är rimligen bara att backa, de om ursäkt att du av misstag grävt på hans mark och fråga hur han vill gå vidare i ärendet. Det här är inte tillfället att göra nya intrång på hans mark, två fel gör ju inte ett rätt. Låt bollen ligga hos grannen, han får berätta hur han vill gå vidare med att lösa det praktiska.
Tack för svar!

Senast vi pratade så sa jag att vi ska lösa det och han sa att vi skulle ringa när det blir dags, vilket vi också har gjort men han svarar inte men det är klart att han vill att vi ska fixa till det och självklart ska vi det men han kan väl anmäla ändå tänker jag fastän jag gör precis som han säger.

K knipo skrev:
Det bästa är väl om du/ni kan komma överens om att ha slangen kvar eftersom den nu ligger där.
Är det en olägenhet för grannen att slangen ligger där eller är det ”bara” en principsak?

När jag läser första inlägget av TS får jag känslan att grannen både har problem med grävningen och att dagvattnet hamnar i grannens dike...

• Gilla
Joel E
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Har du grävt sönder något (plantering, häck, gräsmatta)?

Hur långt in på grannens var det?

Visste du att det var på grannens mark, misstänkte du det, eller var du helt övertygad om att det var på din mark?

Det gnälls friskt på detta forum över att polisen inte gör något för sådana här gränsöverskridande åtgårder, så jag tror du kan vara lugn. :) Såg till grannen att du återställer.
Inte mer än lite sly och en liten sälg som grävaren körde över, dock kallar han det för att vi har avverkat och tror med bestämdhet att det har genererat mängder med ved för oss så han tror att vi har skadat mycket mer än vad som är fallet, också en anledning till hans irritation.

K knipo skrev:

Tack!

Det är en principsak mer än något annat skulle jag tro, det är en bit övervuxen mark många decennier sedan var betesmark tror jag men det är nu mer ett träsk än något annat. Vi vill och ska rätta till att det grävdes fel och hoppas att det ska göra att han känner att det är ok och efter det hålla oss ifrån hans mark med marginal.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När jag läser första inlägget av TS får jag känslan att grannen både har problem med grävningen och att dagvattnet hamnar i grannens dike...
Ja, förmodligen båda men det är ganska svårt att förstå honom, han blandar ihop många händelser med tidigare och andra grannar, antar att man har koll på samtliga paragrafer i lagboken som har med fast egendom att göra och använder rättstermer ofta och mycket så jag kan inte vara helt säker på vad som är hans största problem är. Det är också så att han har med all önskvärd tydlighet framfört att han från första gången han träffade mej inte tyckt om mej så det är nog lite personligt också. Jag hoppas bara att om vi lägger om dräneringen och återställer så gott det går att han blir nöjd och inte känner att vi inkräktar på honom.

J Joel E skrev:
Ja, förmodligen båda men det är ganska svårt att förstå honom, han blandar ihop många händelser med tidigare och andra grannar, antar att man har koll på samtliga paragrafer i lagboken som har med fast egendom att göra och använder rättstermer ofta och mycket så jag kan inte vara helt säker på vad som är hans största problem är. Det är också så att han har med all önskvärd tydlighet framfört att han från första gången han träffade mej inte tyckt om mej så det är nog lite personligt också. Jag hoppas bara att om vi lägger om dräneringen och återställer så gott det går att han blir nöjd och inte känner att vi inkräktar på honom.
Kanske är @Takläggare du har som granne :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
"Olaga intrång" handlar det definitivt inte om om ni grävt på fel tomt. Möjligtvis kan det vara någon form av skadegörelse men det är inte något en åklagare kommer röra. Missförstånd är vanligtvis inte brott.

Har grannen lidit någon faktisk skada alls?

• Gilla
Buford och 1 till
  • Laddar…
T
Violina Violina skrev:
Kanske är @Takläggare du har som granne :crysmile:
Nej då jag går bara emot kommun och myndigheter, och kringgår regler. grannar har jag alltid en god relation med.

Vad man kan hjälpa här är en liknande sak jag hade, var länge sedan, men en trekammarbrunn grävde jag ner, infiltration gick en bit över till markägarens mark, tror det handla om 3 meter på en mark som ändå sakna bygglov och fick inte bebyggas, det som hände var att han vann på skändning, då jag sänkt den delen av hans tomtmark med 1 meter, jag behövde bara återfylla så höjden blev till den ursprungliga.

• Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
"Olaga intrång" handlar det definitivt inte om om ni grävt på fel tomt. Möjligtvis kan det vara någon form av skadegörelse men det är inte något en åklagare kommer röra. Missförstånd är vanligtvis inte brott.

Har grannen lidit någon faktisk skada alls?
Ok. Vet inte riktigt hur man definierar skada här men efter senaste samtalet vi hade verkar det som att han har blivit väldigt uppjagad och arg, så kanske något form av psykiskt lidande verkar jag tyvärr ha orsakat :(

Materiellt är det ved av sälg i omfattningen 2-3 matkassar.

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
T
J Joel E skrev:
Ok. Vet inte riktigt hur man definierar skada här men efter senaste samtalet vi hade verkar det som att han har blivit väldigt uppjagad och arg, så kanske något form av psykiskt lidande verkar jag tyvärr ha orsakat :(

Materiellt är det ved av sälg i omfattningen 2-3 matkassar.
lyssna bara på vad han vill, så gjorde jag, nu var det bara sly jag grävde bort inga träd , han var lika upprörd som din markägare , kände sig överkörd, innan stämningsansökan var inlämnad hade jag fixa till marken, la en grenkoppling med uppkommande rören på min tomt gräns men rören fortsatte ändå ut en bit på hans tomt.
Vill han promt gräva där så kan han bara gräva av rören, spelar ingen roll.
Mer hände inte, blev ingen stämning, psykisklidande o sura miner ger ingen rätt till skadestånd, när allt är återställt. annars träd o sådant 12 kap § 2,a brottsbalken om du vill se där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.