Hej,
Generell fråga bara, lite som ”asking for a friend”. ;-)
Har en insats på ungefär en miljon i en bostadsrätt. Detta vill jag naturligtvis inte dela med mig i samband med en eventuell skilsmässa. Man kan självklart upprätta ett äktenskapsförord, men…
Är det möjligt att exempelvis ge bort hela insatsen av denna miljon till exempel till föräldrarna som en gåva, och därmed utesluta insatsen från en bodelning? Hela bolånet står dock kvar på mig och jag äger väl fortfarande denna bostadsrätt rent juridiskt, även om insatsen inte längre tillhör mig? Tack!
824 läst · 5 svar
824 läst
5 svar
Ge bort insats som gåva
-
-
Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 13 870 inlägg 5 maj 2021 22:36
Nötegårdsgubben
Skogsägare- Stockholm och Smålands inland
- Medlem feb 2017
- 13 870 inlägg
- 25 639 gillningar
- 636 bilder och filmer
5 maj 2021 22:36 #2Vad är det du tänkt att du ska ge bort? Äger du inte längre hela bostaden kommer nog banken ha åsikter om hur du hanterar deras säkerhet.
Red ut era ekonomiska mellanhavanden i det öppna istället för att försöka gömma undan något.- Laddar…
-
5 maj 2021 22:40 #3
Även bostadsrättsföreningen kommer ha synpunkter.
Skriv ett äktenskapsförord istället. -
Medlem · Huddinge · 174 inlägg 5 maj 2021 22:495 maj 2021 22:49 #4
Du blir så lagom glad när dina päron oväntat går bort, och halva din insats ärvs av din tjurige bror.
(Nu vet jag ju förstås inte om du har någon tjurig bror, men...) -
5 maj 2021 23:00 #5
Vad är det för insats du pratar om egentligen? Kontantinsatsdelen på 15%?
Den har du redan betalt till säljaren, hur tänkte du få tag på den utan att sälja lägenheten och då lösa lånen? -
Bästa svaret
Moderator · Stockholm · 47 701 inlägg 6 maj 2021 07:076 maj 2021 07:07 #6Jag tror att TS tänker sig något i stil med att sälja en andel av lägenheten som motsvara kontantinsatsen till sina föräldrar, och föräldrarna lånar motsvarande belopp av TS.
Den andelen av bostadsrätten skulle då bli undantagen från en bodelning. Tänkbart att den blir undantagen (men kolla i så fall med jurist).
Det finns flera problem med upplägget. Banken måste godkänna om du säljer eller ger bort något som de har i pant. Din sambo måste godkänna om du avyttrar er gemensamma bostad. Det kan bli strul med skatteverket. Och som togs upp, vad händer om föräldrarna dör, eller skiljer sig och gifter om sig med någon du absolut inte vill ha som delägare. Eller blir dementa och inte kan medverka den dag du och din sambo vill sälja. Eller något annat.
Eftersom du ändå måste ha sambon med på noterna så blir det både enklare och juridiskt säkrare om ni skriver ett samboavtal som säkrar din kontantinsats. Den här typen av uddalösningar blir ofta ogiltiga eller verkningslösa, men kan resultera i miljonräkningar till advokaterna som får tolka det vid en tvist. Håller man sig till beprövade standardlösningar minskar risken för dyra tvister.- Laddar…
Liknande trådar
-
Hur maskera bort väggöverhänget vid utvändig isolering
Isolering -
Egentillverkad spisinsats & glidgjutning
Socialt & Projekt -
Får panik har färgen gått bort?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ca 200 kubik fyllnadsmassor bortskänkes Huddinge/södra Stockholm
Fyllnadsmassor -
Byggt bort självdraget i lägenheten - Vad gör jag nu?
Ventilation