Joao.pereira
Joao.pereira: Hej Planen var att bygga ett oisolerat förråd. Börjat mura med lecablock, träkonstruktion ska byggas efter. Inget golv ska byggas, ska enbart vara grusat. Dock så blev jag lite fundersam om det är mycket jobb att isolera detta. Ligger markduk samt makadam 8-16mm under. 2 sidor kommer bestå av 4 lager lecablock och 1 sida 2st. Fuktisoleringasmatta ska lägga mot lecan och fyllas upp med
0 svar · 997 läst
Oldboy
Oldboy: Ser inte att isoleringen nere skulle vara ngt problem. Funktionsmässigt dämpar den väl temperatursvängningarna. Om det inte är uppenbara problem med den så är det onödigt att göra ngt.
46 svar · 7,8k läst
·
L
lostinsweden: [citat] Tack för tipset. Jag ska gör som du säger med glespanelen. Vet du hur jag ska göra med skorstenen? Förste tanke var att skjuta ut ett rökrör utåt sedan upp på sidan men när jag kollar på nätet så rekommenderas riktiga skorstens som kostar 6000kr.
4 svar · 1,3k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Vet ej, tyvärr. Brukar anlita brandkonsult i mina projekt
5 svar · 4,3k läst
·
N
Nilsbygger: Du har glömt bilden. Angående isoleringen så kan det nog finnas ett stort gäng trådar om det, kolla i avdelningen Isolering, eller använd sökfunktionen. Lycka till (y)
1 svar · 1,5k läst
A
Attar87: För det blev ju skador i plasten när jag rev, det är bara och köra vidare då? Jag behöver inte plasta om på nytt?
4 svar · 1,2k läst
A
AndersS: Låt det vara, det behövs ingen ersättning. Tryck i lite fogmassa i tretexskarvarna.
1 svar · 1,1k läst
·
D
Davhal87: Hej, Vi har sedan ganska precis ett år köpt ett hus från 1918, med en såkallad procentad grund med kalksten ytterst mark och ca 60 cm betong varvat med sten. Vi fick veta att det förekom markfukt och det har släppt endel puts på väggar med rosor. I vintras blev "markfukten" betydligt mer än fukt. Vi la om alla planer och ordnade med dränering vilket nu är klart. Pga den ojämna utsidan
0 svar · 748 läst
F
Frivolt: Tack! Midsommarhelgen är räddad.. Glad midsommar!
5 svar · 3,5k läst
T
Turner73: Hej. Skulle behöva lite input från folk som kan (eller som jag lär genom misstag ;) Jag ska bygga om min kallvind till förråd och sätta in vindstrappa. Det är lösvirke, 1974 (myrsjö) kallvind med synlig isolering (gullfiber) mellan takstolarna. cc ca 120 mellan takstolar (varierar lite...). Det jag tänkte är att lägga råspont över takstolar men lämna lite ytterkant för att inte
0 svar · 1,1k läst
Buildgates
Buildgates: Ångbroms är det som rekommenderas till utrymmen som står ouppvärmda ibland. Det är för att om det blir varmare ute än inne så kommer fukttransporten att ske utifrån och in istället för tvärtom. Om inte fukten då kan ta sig igenom väggen så stannar den i isoleringen - inte bra!
1 svar · 1,1k läst
pioneer
pioneer: nu steker solen rakt in isoleringen, golvspånet som låg ooskyddat är torrt och syns inte ens att dom blitt blöta så de känns bättre nu
6 svar · 3,2k läst
PeterFalun
PeterFalun: ta en titt på hunton och deras produkter.
15 svar · 4,9k läst
·
M
Maltesens: Jag har för avsikt att installera vattenburen golvvärme i ett sovrum i min fastighet som byggdes 1959. Hus med källare .och gjuten platta mellan källare och bostadsplan. Sovrummet är mycket golvkallt vid ytterväggarna så jag förmoda att sågspånet har sjunkit undan eller är helt borta . Mitt i rummet känns allt ok avseende golvtempratur. Att ösa bort allt sågspån känns onödigt om
0 svar · 1,3k läst
N
Närkingen: Hittade ni någon bra lösning på detta projekt? Vi planerar att göra näst intill likadant projekt, till vår lille grabb här hemma, inom snar framtid
1 svar · 6,7k läst
·
Y
Yrrol: Om man har ett platt garagetak och vill isolera samt sätta innertak. Hur mycket isolering och luftspalt bör man ha då? Jag har idag 17cm isolering och 5cm luftspalt. Kan man med nyaste isoleringstyp - om sådan finns - ha mindre isolering och uppnå bättre resultat än för 10 år sedan?
0 svar · 1,5k läst
Fredrik Bergström
Fredrik Bergström: Hej! vi har ett hus från 1905 som är byggt på ett berg delvis. Källaren är takhöjd på 180-120 Cm. Det finns berg som fungerar som väggar och tak i en del i källaren. Vid nederbörd rinner det in vatten i källaren som sedan försvinner ned i golvbrunn etc. Det är väl i sig inget problem och sp har det ju varit i 100 år. Dränera utsida går alltså inte. Nu har vi en del grus över
0 svar · 1,3k läst
surris
surris: [citat] Så det är endast kanalplast som tak? Men ja sätt en plast mot gaveln sen isolering och vindpapp. En fläkt hade jag inte satt dit då det inte är säkert om den hjälper eller stjälper. Såvida du inte menar att den ska ventilera uterummet? Kan du få tag på spån så hade jag kört på det! Sen som du säger, ha lite koll på eventuella förändringar.
3 svar · 2,7k läst
·
B
Boenan: Gör mig ett försök att få någon klarhet i hur man kan lösa lämplig tilläggsisolering mot ytterväggen. Huset är från 1912 beläget i Skåne ute på landet, så det fläktar rätt ofta här! Alltid spännande att se vad som finns bakom väggarna. Väggarna ska tilläggsisoleras inifrån. Utifrån och in så verkar det vara lager: puts/tegel 2 lager/luftrum/rejäla plank/puts med vass
0 svar · 2,0k läst
·
AXS
AXS: Jag kommer köra tunn luftspalt med hjälp av plywood. Om ingen invänder köper jag en bison-duk och sätter inne och ute. En söt rulle borde räcka till hela huset. Tack för alla svar!
9 svar · 2,0k läst
L
larsson1: Huset vi bor i är en skånelänga som är tillbyggd med en del som är uppförd av lecablock. Skånelängan består av vad jag gissar är kalkblock/bruk. Tidigare ägare har klätt hela huset med cellplast och putsnät och har därefter sprutat på puts. Huset är lite missfärgat och jag gissar att man haft för tunt med bruk och nätet ärgar igenom. Hur som helst är tanken att riva bort
0 svar · 1,2k läst
W
witten: [citat] All typ av isolering som är aktuell för väggar är diffusionsöppen :)
7 svar · 3,5k läst
T
Tony Dahlgren: [citat] Så tog en bild sent om sider, nån slags board som sagt, men antagligen inte asfa. vad tror du det är? [bild] [bild]
11 svar · 7,2k läst
·
S
Sumpan172: Hej, jag har nyligen flyttat in i en sekelskifteslägenhet, vi har ett gammalt spänntak som är rätt så trasigt. Det jag undrar är om detta kan plockas ner utan att isolera om? Ovanför pappen är det isolering och sedan reglar och betong. Bifogar bild. Ovanför detta är det en vind med betong golv. Tacksam för svar
0 svar · 2,0k läst
·
H
H.G.R.: Tack för snabbt svar (y) Stämmer, då det blir alltför mycket jobb med att göra väggen tjockare har jag - för att ändå få till en bättre isolering - bestämt mig för att använda några av isovers premium produkter. Det blir UNI-skiva 33 mellan reglarna och deras styva "Fasadskiva 30 Alu" utanpå detta. Den senare har en diffusionsöppen aluminiumfolie som kan vändas utåt och tejpar
2 svar · 6,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Kör hela vägen då ni ändå håller på.
5 svar · 1,2k läst
Rainyroad
Rainyroad: [citat] Tackar så mycket för dina svar Ska testa allt möjligt. Vore bäst om jag kunde be dom att springa runt tills det blir bättre medan jag testar. Ungefär som när man fixade tv-antenn på taket och en annan kollade på tvn tills det vart bra.
4 svar · 3,0k läst
Raffe MG
Raffe MG: Villa från 1920-talet. Källaren består av pålad betongsula och genomspruckna fast stabila betongväggar. Utvändig isolering fungerar. Funderar på invändig lösning för ytterligare fuktisolering: spalt+skiva (inklisive stålreglar och isoleringsskiva av glasfiber). Frågan är om cementbaserade skivor är att rekommendera i stället för gipsskivor som innehåller mycket kartong (organisk
0 svar · 1,0k läst
M
Mr_Perfa: Hej! Har ett förråd som vi ska börja isolera i sommar. I taket är det öppet upp till råsponten. Min tro är att man ska spika läkt in mot takstolarna och sen en oljehärdad board emellan för att skapa luftspalten. Nu några frågor ... Fungerar boarden som vindskydd eller behövs det också? Ska boarden överlappas för att säkerställa att kondens kan rinna på boarden ned mot takfoten?
0 svar · 11,5k läst
·
S
stoffe88: Jag har en kåk från 1920-talet där jag just nu gör en ny hall, ytterväggen som är 2 sten i bränt tegel är uppreglad med ca 45mm träregel i princip direkt mot putsen, ca 6m2 ytterväggsyta tot. Resten av huset är isolerat med ca 70mm utan någon plast/ångbroms/spärr vilket kanske inte är så bra på långt sikt, så nu står jag i valet och kvalet hur jag ska göra i hallen för att
0 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.