Byggahus.se

Isolering av Aquatron i "krypgrund"

1. Korvbusier
    Tillbyggare · Stockholm · 5 inlägg

Korvbusier

Tillbyggare
    Hej.

Jag skall bygga till på landet.
    En Aquatrion med UV-enhet skall installeras i krypgrunden.
    Aquatronen behöver vara frostfri.
    På bilden ser ni berg i dagen, det gula är isolering.

Frågan är hur tunn isolering jag kan ha mot marken/berget.
    Kan man räkna med värme från berget under vintern och att isolering på marken tar bort den värmen?
    Skulle det kunna vara frostfritt utan markisolering men med säg 100mm i väggarna?
    Resten av utrymmet kommer att vara välventilerat

Jag tänkte gräva bort jord under det isolerade utrymmet och ersätta med sten singel och leca, sen en plastfilm för att ta bort fukt som stiger uppåt.

Hur gör jag mot bjälklaget ovan? Jag vill inte att fukt kondenserar.
    WC ovan, bör väll också vara frostfritt för att inte sabba kranar och vattenlås, men de är enklare att tömma än Aquatronens vattenlås.

Det blå rören är avlopp från kök och handfat som för enkelhetsskull går under bjälklaget med utanpåliggande isolering.
    Det röda rören är Aquatronens avluftning som går in i huset och mynnar på taket ca 8 meter upp.

Hur bör jag tänka?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-8-25_10-26-47.png

2. U
    Medlem · 5 197 inlägg

Jag håller det för osannolikt att du får frostfritt utan extra värmekälla. Veta kan man bara genom att göra en eneribalansberäkning.

Jag hade låtit marken vara oisolerad om temperaturen i rummet kan hållas nära noll och satt in en elradiator i rummet.

Edit.
    Noteras att förmultningen i hög grad styrs av temeperaturen i rummet. Under vintern är den därför mycket lånsam och skulle kunna bli ett problem vid hög användning.

Redigerat 25 aug 2020 11:26
  3. surris
    Byggveteran · Sverige · 754 inlägg

surris

Byggveteran
    Beror också helt och hållet vart huset står...du kommer väl ha värme i badrummet?
    tätskikt har du i badrummet så då ska du inte ha nåt mer.

4. Korvbusier
    Tillbyggare · Stockholm · 5 inlägg

Korvbusier

Tillbyggare
    Tack för svar.

Jag glömde att skriva att det är ett sommarhus som ibland används på vintern.
    Badrummet skall kunna kallställas eller förses med frostvakt
    Huset står i norra Småland.

Jag vill bara att inte det fryser i rören
    Om marken ger värme så är det dumt att isolera bort den, men om man måste använda elvärme så är det ju dumt att ha oisolerat mot marken som kyler....
    Berget utanför blir ju en ordentlig köldbrygga in i det isolerade utrymmet.

Jag är lite orolig att bjälklaget ovan kan skadas av fukt från marken som värms upp av det isolerade utrymmet.
    Jag kanske skulle sätta en isolerskiva ovan aquatronen med en ventilerad distans mot bjälklaget?

5. U
    Medlem · 5 197 inlägg

Du får helt säkert värme från marken under vissa tider på året tidig vinter etc. Berget blir också en accumulator som håller värme i fall det skulle bli ett strömbortfall. Men i vissa fall kan det också bli en köldbrygga.

Man kan säga att vill du ha en temperatur i rummet som är över +5 så är det förmodligen en vinst att isolera marken men ju närmare noll du kan ligga dess större energiöverföring från mark till rummet.

När du värmer luften i rummet så sjunker den relativa fuktigheten. Totlatfuktinnehållet kan öka något men under vintern har ändå luften ändå lågt fuktinnehåll. Du kommer ju också att ha värme i rummet ovanför och då borde ingen del i bjälklaget hamna under daggpunkten.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.