Isolering
Raffe MG: Villa från 1920-talet. Källaren består av pålad betongsula och genomspruckna fast stabila betongväggar. Utvändig isolering fungerar. Funderar på invändig lösning för ytterligare fuktisolering: spalt+skiva (inklisive stålreglar och isoleringsskiva av glasfiber). Frågan är om cementbaserade skivor är att rekommendera i stället för gipsskivor som innehåller mycket kartong (organisk
Mr_Perfa: Hej! Har ett förråd som vi ska börja isolera i sommar. I taket är det öppet upp till råsponten. Min tro är att man ska spika läkt in mot takstolarna och sen en oljehärdad board emellan för att skapa luftspalten. Nu några frågor ... Fungerar boarden som vindskydd eller behövs det också? Ska boarden överlappas för att säkerställa att kondens kan rinna på boarden ned mot takfoten?
stoffe88: Jag har en kåk från 1920-talet där jag just nu gör en ny hall, ytterväggen som är 2 sten i bränt tegel är uppreglad med ca 45mm träregel i princip direkt mot putsen, ca 6m2 ytterväggsyta tot. Resten av huset är isolerat med ca 70mm utan någon plast/ångbroms/spärr vilket kanske inte är så bra på långt sikt, så nu står jag i valet och kvalet hur jag ska göra i hallen för att
Rillsan: [citat] Det låter bra, du kan ju även ta en titt på blindbotten och se om du behöver byta några bräder. Kan ju vara ett helsike att gräva ur om det är mycket sten, men viktigt är om du ska plasta är att du får bort allt organiskt material (spån, byggspill osv), annars kan det börja mögla under plasten och en elak lukt kan transporteras upp ur grunden.
Matti_75: Du kommer aldrig ångra dig om du isolerar.
Mindboggle: Kratta sågspånen så det blir fluffigt och gämt fördelat så ska du få en förbättrad isolering. Se denna tråd för fler ide'er för någon med liknande vind. https://www.byggahus.se/forum/threads/isolera-ovanpa-sagspan.50455/
Fishermansfriend: Det är vindsbjälklaget som ska isoleras.Så vindsutrymmet förblir kallt. Dock kan det möjligtvis bli aktuellt med varm bodel där i framtiden eftersom utrymme finns , men inte nu. Jag hade tänkt mig 95mm tjock Isover. byggmatta och resterande Isover lösull fyllupp.
tummenmittihanden61: God morgon händiga människor! Vi rev ut en gammal heltäckningsmatta från sovrummet och sen en korkmatta efter det. Sen rev vi ut en gammal garderob som var inbyggd i snedtaket. Då fann vi en oväntad golvbjälke. Bakom golvbjälken och fram till snedväggens ände är det isolerat med mineralull. Ni tänkte vi bygga en liten platå där några plantor och böcker kan stå genom att spika
Ecke92: Håller på och byta fasad och har rivit upp hela ytterväggen. Passar även på att bygga ut 45mm inåt. Från original var det inifrån och ut skiva, plast, isolering ca 95mm, asfaboard, panel. Hur ska jag göra nu när jag ändå har allt borta? Räcker det att ersätta asfaboarden med en vindpapp? Och lägga till en isolering på 45mm inåt? Eller några andra idéer?
ebbaliten: Misstänkte det... Men man vill inte plasta åtminstone in mot den uppvärmda delen? Annars så låter jag bara bli helt enkelt. Tanken var som du säkert redan förstått en 70mm isolering i skiljeväggen med.
renoveric: Tack för svaret justus ! Har tillverkat en tillfällig dörr och kört värme i 2 dagar och det mesta av fukten är nu borta. Erik
Nygge72: [bild] Hej, skall tilläggsisolera min sommarstuga. Jag kommer då lägga denna utanpå befintlig panel. Men önskar förslag på hur jag avslutar längst ner. Skall jag avsluta där befintlig panel slutar nu, eller bör jag gå ner lite längre för vattenavrinningens skull? Det är ju liggande stockpanel så jag tänker då att antingen bör den vågräta regeln ligga mitt på sista
pwskg: Tack för svaren! Efter att ha kollat lite mer får jag inte heller nån känsla att det är fukt/mögel. Det är bara dom ytligaste centimetrarna som är svarta, gräver man lite är det gult och fint så jag tejpar igen det där och oroar mig för nåt annat istället :)
Johan Edlund: Hej! Ska bygga ett uterum och ska isolera bjälklaget på altanen. Någon påläst som vet hur man ska gå till väga? Har en ide om att göra på sättet enligt bild. Är det rätt tänkt, om inte hur ska man göra? :)
evalouise: [citat] Ja nu blev det dags att börja. Vi fick riva väggen, stötta upp på strategiska ställen och nu har vi gjutit nytt golv och reglar upp väggen. Idag hunton vindtät på plats, sen blir det hunton isolering bakom den.
Fredrikb123: Hej. I huset från 1800-talet gjordes viss renovering under 40-50-talet. Hittar det här under en lucka i golvet. Misstänker att det ligger samma typ av isolering under golvet i köket eftersom jag ser att man tagit upp och lagt tillbaka golvet. De svarta trådarna smälter om man bränner dem, det luktar typ asfalt men ändå inte (något kemisk lukt). Kan det binda fukt möjligtvis? Har vissa
pean.wa: Jag håller på att riva ut ovanvåningen på ett 50-talshus, som huvudsakligen är ett betonghus med tegelfasad. Det är delvis snedtak och mot råsponten sitter glassulit och gipsskiva. Väggarna är dels kallgarderober med gips, glasullit mot betongväggen, dels luftspalt ~60cm, glasullit, stenull och sedan gips på det. Min tanke är att flytta ut väggarna och bygga bort kallgarderoberna
Chrissss: Hej!! Förra ägaren isolerade vinden med gamla sittdynor och kuddar från en soffa samt rockwool. Tänker att kuddar o dylikt fyller en funktion trots att tillvägagångssätt inte är helt genomtänkt så att säga. Nu till min fråga. Jag skall ta bort all ickeisolering men behöver jag åtgärda ställena direkt med ny rockwool eller kan jag låta det vara ickeisolerat över sommaren?
Leafy: [citat] Haha ja 2003 :) Min tanke med. Man är lite rädd att göra trådar här ibland, läser vissa som frågar och det slutar med att folk rekommenderar lösningar som ligger en bra bit över 100k i pengar och ett halvt obeboeligt hus i flera månader :rolleyes:.
prototypen: Visst är det hål i plasten, men det sitter ju en skruv i hålet som tätar. Blir ju inte bättre om du oroar dig. Protte
arevaloism: Hej alla, jag tänkte isolera det som tidigare har varit höskulle i vår lada men vet inte riktigt hur man gör det på bästa sätt. Vad ska man tänka på? Vilka material bör man använda? Vad ska man undvika? etc etc... Tanken är att kunna vistas där under sommaren (eventuellt sätta in fönster) och även använda delar av höskullen till året runt förvaring. Den nedre delen av ladan
vedklyv: Bättre bullerdämpning mellan våningarna är det svårt att ordna, så låt du sanden vara kvar.
fixahuset: Jag bygger isolerat uterum, som jag planerar att använda till viss del även under vintern. Förutom standard glas och kanalplast-tak har jag byggt en isolerad grund samt två isolerade väggar. Jag följer "normala" råd i huvudsak (ytterpanel, vindfolie, bjälkar, isolering, gips och träpanel). Är det ok att sätta ångspärren mellan den inre trä-panelen och gips-skivan, eller MÅSTE
Matti_75: Klä insidan med 2x13mm gips eller 1x15mm så är du hemma
Jonas Davidsson: [citat] hej per! För två år sen löste jag det som så att jag blåste cellulosa i facken och satte en variabel ångbroms som möjliggjorde en lösning med oventilerat parallelltak. Jag körde med isocells produkter och de kunde även leverera en garanti på denna typkonstruktion. Hade ett par hygrometrar i snedtaken och det verkar som det var torrt och fint. Kolla med någon isolerfirma eller
roli: Skippa plasten så att eventuellt fukt/kondens kan vädras ut. Speciellt då det kommer att vara kallt/uppvärmt växelvis. Då är plast inte bra. Själv har jag vindduk på båda sidor om isoleringen. Den släpper inte igenom vind men låter fukten vädras ut.