Hej,
håller på uppe på vind hemma och behövt flytta lite isolering. Den här frågan har säkert dykt upp massa gånger men jag tänkte ifall någon vet exakt vad det är för material i den här isoleringen? Det är ett hus som byggdes vid slutet av 60 talet. Jag är lite osäker om dessa fanns när det byggdes eller om det har blivit lagt några år efter. Jag är lite nyfiken om det kan vara asbest i denna eller om det nu är stenull/glasull. Det skiljer sig enormt ifrån det som man ser idag. Tack på förhand!

• Gammal isoleringsmaterialbit på en tryckt broschyr, möjlig asbest eller sten/glasull från 60-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal isolering från 60-talet på vit bakgrund, frågeställare undrar om det är asbest eller stenull/glasull.
    Skapa konto
  • Hand håller en bit äldre isoleringsmaterial mot bakgrund av trägolv och metallspår.
    Skapa konto
  • Hand håller gammal isolering, eventuellt stenull eller glasull, på en vind, med osäkerhet om innehåll.
    Skapa konto
Ser ut som stenull. Är det asbest så tål det värmen från en tändare mitt i lågan..

• Gilla
MrBled
  • Laddar…
Ser ut som glasull. Bör smälta om man eldar på det. Asbest och stenull glöder lite men smälter inte.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Har testat med en tändare och jag kunde konstatera att det inte gick att få det att smälta oavsett hur länge jag än försökte. På de områden där man haft flamman blev det däremot en skillnad. Trycker man ihop med fingrarna på de tunna trådarna/fibrerna så blir det mer som små partiklar då dem ändrar karaktär.

Glasull.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.