Hej,

Jag är i färd med att renovera garaget. Bl.a. ökar jag på takhöjden upp till nock och byta all panel. Garaget är isolerat med 10cm glasull på väggarna och jag har satt ny 145mm isolering mellan takstolarna. Nu till min fråga. När jag tog bort den gamla panelen och takisoleringen så rev jag även bort ångspärren som var monterad. Jag har hela tiden varit inställd på att montera upp en ny ångspärr/byggfolie innan jag sätter upp panel men så läste jag detta på gds.se.

"Som tumregel säger man att du ska ha en ångspärr i ditt hus om du har tjockare isolering än 200 mm i väggarna och taket."

"Daggpunkten är då den varma, fuktiga inomhusluften är så pass nedkyld att den omvandlas till kondens. Teoretiskt sett sker detta cirka 200 mm ut i isoleringsmaterialet. Har du mindre än 200 mm isolering, kommer inneluften alltså som tumregel att kondensera först på den andra sidan av isoleringen och då ventileras den bara bort. Men har du mer än 200 mm isolering, uppstår kondensen inne i isoleringen."

https://gds.se/spara-energi/isolering/aldrig-mer-osaker-paa-aangsparren

Om detta är korrekt är det ju ingen vits med att montera upp en ny ångspärr då isoleringen inte överstiger 200mm i tjocklek. Vad säger ni, stämmer detta eller ska jag sätta upp en "för säkerhets skull"?

• Gilla
L.A.E
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.