Någon som vet detta eller vart man skall kolla angående tilläggsisolering av befintlig fasad.
Dvs. man tar inte bort befintligt ytskikt utan bara drar på cellplast eller fasadskivor.

Anledningen jag frågar är att jag har ett hus som är gjort av spån moduler.

Utifrån sett:
1. 1-2mm tjock asfaltslimmad aluminiumfasad. Den har 2cm breda vertikala panel med 1cm mellanrum och 0,5cm djupa dalar.
2. 3cm tjock trä(som är korslimmat)
3. Spånfack på ca 15cm
4. Korslimmat trä på 3cm
5. Gips skiva.

Ingen invändig ångspärr. Inga reglar i väggarna heller utan bärigheten är i väggen totalt.

Så om man vill tilläggsisolera här, tror ni att jag behöver hugga bort aluminiumfasaden(vilket går men är otroligt jobbigt) eller tror ni att man klara eventuell kondens ?
/B
 
Tjena! Jag har i princip exakt samma som du. Är det Elementhus som mig? Oavsett: hur gick du vidare? Skulle bli oerhört tacksam för svar för det verkar inte finnas mycket info kring det här. Jag vill sätta typ Thermowood (värmebehndlad furu) utanpå som ny fasad men jag är osäker på om jag kan skriva fast panelen direkt på alu-fasaden eller om jag måate sätta typ 13mm tjock läkt horisontellt först och sedan skruva fast panelen (för luftapalts skull)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.