Isolering
UgglanOO: Bryta köldbryggan gör man till stor del för att undvika fuktproblem första 2 åren.
neutronen: [citat] Ok, då ska jag överväga att göra så, tack för input!
Daniel Larsson: Hej har en gammal ventil som jag nu monterat en paxfläkt i. Vad skulle man kunna ha som isolering kring röret? Är en betongkällarvägg. Tänkte gul isover först, men känns som om det blir lite fuktigt i väggen? Se bild (ligger tillfälligt en tegelsten i 15x15 hålet). Kommer också komma en freshtäckskiva ovan hålet. Ingen större fara att fuktig luft sprutar ut under panelen? Hus byggt
bossespecial: Du skulle kunna klämma en bit isolering mellan mur och regel när du skruvar dit den och sedan lägga en sträng utefog för att förhindra luft att passera.
Mathias Matute: Hi , Sorry for writing in english but my Swedish is not very good. I have removed the glass fiber that was on the ceiling of the 2nd floor and will install a new insulation under the roof of our old villa (built 1925) I have left 2 cm air layer between the roof boards and the new insulation and i will install as well a new vapour barrier. 1/ Should i close the ventilation (small opening ) at the
Sonny82: [citat] hej tack för svar. Då kör jag papp på gavlarna. enligt alla isolering spray företag så säger dom det e lungt spraya på spontens undersida utan luftspalt. Är det för jag har diffisionsöppen duk på råsponten dom säger det går eller det går ej endå? Man blir snurrig av allt alla säger olika man vet varken in eller ut snart samma det e bra för huset ha undertryck men också
Hobby Bob: [citat] Det var lite så jag tänkte mig det. Tack för svar
Max929382: Letar efter en tätningsmassa eller acoustic sealant/caulk (på engelska) som går att tas bort enkelt efter den har varit torkad i ett par år. Har någon koll på om det finns något sådant som går att få på tag i Sverige?
Bjelkan: Tänkte beställa ångbroms from byggmax. Dom har Bison Eko och Bison "ej eko". Typ samma pris. Fördelar och nackdelar? Är den vanliga lättare att montera då den kanske är något lättare att sträcka i rätt position om det behövs?
nybyggarn3: Håller med ovanstående om cellulosa och ångroms men jag skulle ha blåst rubbet, även golv och väggar.
Lizzardo: Jag skulle dock vilja påstå att alubeklädd nätmatta inte är godkänd som kondensisolering. Den brukar främst användas där det är synlig isolering och man vill ha det lite stiligare. Är du säker på att det är nätmatta och inte lamellmatta?
Vicore: Hej mattoys, Mycket möjligt att det skulle kunna vara någon typ av väv eller liknande. Tack för svar!
Kentaclinta78: Det finns inte mer marginal än 40 cm bakom och framför dörröppningen längst väggarna (höger vänster) om ni avser att sätta dit nån saloons dörr eller vanlig dörr .. isf blockerar man andra grejer i vägen, typ andra dörrar eller saker som är monterade på väggen eller att man slår i dem vid dörr krockar
Fredric87: Hej Renoverar vår villa från 1920 och har kommit till de f.d. kattvindarna som nu växlats av. Huset är isolerat med spån och tidningar så när jag ändå har öppet till råspont tänkte jag passa på att isolera. Frågan är hur? Tänker enl. Princip som paroc redovisar nedan. Ev. Byta ångspärr mot någon vindpapp eller motsvarande. Kommentarer om detta och inspel? Hur hade ni löst
Thomaz77: Vill gärna höra era erfarenheter och åsikter om ljudisolering av innertak mellan källare och entréplan. Vi inredde nyligen en egen enhet i vår källare som vi hyr ut. Vi har tyvärr märkt att det är väldigt lyhört och tänkte göra något åt detta innan nästa hyresgästerna flyttar in. I taket är det nu isoleringmed med någon form av ull från - 82 (som nog inte helt fyller ut
Sota: [citat] [citat] Aha. Får fota imorgon när jag fortsätter och lägga upp. Tror dock inget bärande är rivet. Det enda jag rev var kattvindarna(byggdes med huset) och de hade inga bärande bjälkar då de inte ens gick fullt från tak till golv. Väggen till kattvinden bars upp av bjälkar skruvat i innervägg. Andra delar av huset saknar förövrigt dessa utrymmen och där ser man det brutna
Emiiiöbb: Hej, Nu går jag i samma funderingar som du. Löpband i kallgarage i Uppsala . Berätta hur det har gått och vad du gjort bra och eventuellt mindre bra.
Anonymiserad 52827: [citat] Nej det motsätter jag mig inte, men de flesta har redan tillräckligt möblerat och i lyhörda lägenheter kommer ännu fler mattor inte göra nämnvärd skillnad. När det kommer till låga frekvenser som stegljud och basmusik kommer mattor inte göra någon skillnad överhuvudtaget.
Rabbithole: Det är ju bara för ljudisolering i ett mellanbjälklag, där är sågspånet utmärkt. Skulle nöjt mig att isolera längs ytterväggarna och då kört cellulosa istället för mineralull
Rabbithole: Fyll på i facken där det sjunkit ihop om ni ändå öppnar. I bjälklag kan man lägga cellulosa som extra isolering ovanpå sågspån om man vill.
tergo: testa ta bort någon på ovankant fönster [citat] testa det borde kunna funka, ta bort från ovankanten på fönstret
Hempa69: Ah. Ännu ett område där flera åtgärder är bättre än en!
Pontusv: [citat] Ja. Det är tomt... och har så varit. Det blir rätt stor volym som i så fall hade "runnit" ut på golvet. Skulle jag fylla detta med lösull skulle det då bli fört tätt och skulle man riskera fukt? Jag har för mig att vår sommarstuga isolerades invändigt utan luftspalt mot timmerstomme....
jonteandersson: Jag har precis monterat upp en billig knuttimrad byggsats på 20 kvm. "Timmert" är 28 mm. Detta monterade jag på ett bjälklag på 45x145 mm då jag tänkte att det var lika bra att slänga i lite isolering (glasull) för framtida bruk. Stugan står på lecablock som i sin tur står på ett bärlager med 0-32 mm grus. I dagsläget ska stugan agera ett enkelt ouppvärmt förråd. Längre fram