Isolering
Mangan: [citat] Problematiskt att få tag på enggångsoveraller och ansiktsmaskier i dessa covid-tider, men får fixa till något. Tack för svar!
JohanLun: [citat] Ber om ursäkt om min jämförelse med hjulsidor, men att ofta utseende förändras rejält är ett faktum. Vad som är snyggt är som du säger i betraktarens ögon, även om det finns ett litet mått av fakta vad som generellt bedöms som passande proportioner. Gamla fönster går att uppgradera med nytt Innerglas osv, men ofta tror jag nya lister, kitt och färg räcker. Och det finns
ankan678: Snedtak, vägg till kattvind riven och nu ska jag ha upp skivor på takstolarna istället för spontbrädorna, nu är det så här att halva väggen var det kutterspån i. Och ingen luftspallt, spånet har väll åkt ner genom åren och packat sig, undertaket är lite svart nertill och jag tänkte ta bort all spån och använda gul isolering. Känns inte optimalt att lägga det direkt mot
KristoSig: Säkerligen om det vore EPS. Men XPS torde vara tåligt nog, kanterna där brukar enligt uppgift inte gå sönder lika lätt som EPS.
Daniel.L: Om det vore jag som bygger så hade jag satt ångspärr. För man vet aldrig om man skaffar sig en hobby där i garaget och vill ha lite varmare. Sen kanske en blöt/snöig bil skall in och då kan man köra med avfuktare. Gällande isolering skulle jag nog använt krattull om möjligt. Eller lägga 120 mm och ett varv isolering till i motsatt riktning ovanpå
perlan77: Hej För att göra en lång historia kort: Om man har en kallvind, kan man bygga en gavel med råspont och på utsidan sätta isoleringsskivor av frigolit direkt mot råsponten eller finns risk för fuktproblem trots att temperaturdifferensen är låg? Antar att somliga lär undra varför man isolerar en kallvind och förklaringen är som följer: Jag bygger ett garage om 9x7m med pulpettak som
chrille-gäddan: Ja du kan räkna ut det. Har inte de gamla skolformerna här med mig, men kanske någon annan på forumet kan hjälpa till. Det är att genom innetemperatur, utetemperatur och valt material (lambdavärdet) möjligt att räkna ut ”daggpunkten”.
RobinJ2: Jag kommer inte lägga någon plast under golvet. Men däremot tog jag bort mineralullen och kutterspånet då det var angripet av hästmyror. Det som jag tolkar som vindpapp var sänderslitet och avlägsnades också. Ny glasull ska på plats. Men vad ska jag ersätta underlaget som ligger mot betongen? Någon tunn cellplast för att inte ha något organiskt mot betongplattan?
L.A.E: Fritidshus 1940-tal inreda vind Är vindpapp bäst som ångspärr på ett så gammalt hus istället för byggplast
Bjelkan: Ja precis, skulle behöva göras simuleringar som efterliknar mer kanske verkliga situationer, och flera olika scenarion för att öka kunskapen
para: Sen kan det ändå bli ändrade förhållande i huset som skapar mögel på vinden om ni tex flyttar in en hel familj med andra vanor jämfört med om det bodde ett äldre par där innan. För 10år sedan köpte vi vårt 30-talshus av ett 80-årigt par. Det blev ganska snart mögel på råsponten på vinden för att det läckte upp fuktig luft från badrummet. Gamlingarna kanske duschade 1gång i
Centano: Vet inte riktigt hur görbart det är men det skulle kanske gå att klämma/limma fast en u-profil över isoleringen och sen skruva fast ett musband i spikläkten. Känns som det blir krångligt att försöka skära bort 45 mm isolering för att få dit en regel, hur skulle du komma åt att göra det? [bild]
larsrydell: Hej, Problem deluxe med kall hall som visade en del brister. Har rivit delar av väggen för inspektion och mina ögonbryn höjdes markant av vissa saker som uppdagades. Bland annat saknades panel och asfaboard på en del ställen där man kunde gömma en badboll modell mindre rätt in i väggen. Det var med andra ord fritt fram för luften att blåsa rätt in i isoleringen. På andra ställen
hmstrand: Hej, Jag är i färd med att renovera garaget. Bl.a. ökar jag på takhöjden upp till nock och byta all panel. Garaget är isolerat med 10cm glasull på väggarna och jag har satt ny 145mm isolering mellan takstolarna. Nu till min fråga. När jag tog bort den gamla panelen och takisoleringen så rev jag även bort ångspärren som var monterad. Jag har hela tiden varit inställd på att montera
Nygge72: [citat] Nej så hade man nog kunnat göra. Synd jag ej tänkte på det innan jag köpte materialet Men får väl sätta det på estet kontot det med då
murak: [citat] På mina ritningar skulle snedtaket isoleras ända ner och diffspärren anslutas till den vindduk som kommer fram i mötet mellan takstolar och mellanbjälklag. Om det står annorlunda på dina ritningar föreslår jag att du följer dem. :)
lindquist_o: Hej Sonen har sitt rum ovanför vårt sovrum. Ju äldre han blir ju längre är han uppe på nätterna. Ljudet från stolar och steg är tydliga. Hans golv består av laminatgolv som ligger på golvspån. Hur kan man ljudisolera på ett enkelt och inte för dyrt sätt? Han vill gärna ha en heltäckningsmatta så det gör förhoppningsvis en del. Eller? Ska man ta bort laminatgolvet och lägga
FG: Det har skrivits massor om just det här ämnet i tidigare trådar så om man söker finns det mycket att läsa. Här är ett exempel: https://www.byggahus.se/forum/threads/laegenhetsskiljande-bjaelklag.283115/ Angående förslag 1 så ser jag ingen vinst med att skruva nya balkar på de gamla, det ger ändå direkttransmission av vibrationerna. Ska man ha nya balkar ska dessa vara helt
Bybe: Hej, hur löste du problemet? Står inför samma situation fast har takstol precis bredvid fönstret och har fått mindre påväxt på yttertaket
Johan ES: Jag har en gammal lada mot vilken tidigare ägare har byggt till ett "isolerat" förråd. Vid kontroll visade det sig att isoleringen är undermåligt utförd och saknas helt längs ena långsidan. Isoleringen saknas längs den långsida som ligger i anslutning mot ladan. Det är ett tomt utrymme mellan ladan och förrådet som har formen av en långsmal gång. På ena långsidan är ladans
Jonatan79: Isolera hela vägen fram mot ytterväggen , så tänker vi göra iaf.
chrloc: Vi ska lägga golv på vinden I samband med detta snygga till tilläggsisolering Nu ligger: 17,5 cm spån mellan bjälkar Ca 20 cm isolering utslängt i mitten av vinden Åt sidorna mot snedtak ligger lös isolering Se bild Vi tänker nu: Behålla 17,5 cm spån Regla upp i två nivåer med 9,5 cm isolering i varje nivå Sedan råspont på Totalt blir det 365 cm isolering Vi lägger bara golv i