816 läst · 7 svar
816 läst
7 svar
Isolering snedtak
Har ett bekymmer. Ska sätta luftspalt snedtaket i mitt garage. Det är två våningar, och övervåningen ska bli en lägenhet. Får i nuläget efter att jag monterat luftspalten bara plats med 160mm isolering. Vill ha betydligt mer, men blir så lågt i takhöjd på ena sidan av rummet om jag bygger på.
Finns det någon isolering som är jäkligt dyr, men som räddar mig här? Utrymmet blir ungefär 45m2.
Finns det någon isolering som är jäkligt dyr, men som räddar mig här? Utrymmet blir ungefär 45m2.
Folk har isoleringshysteria. Det viktiga är att du har ordentligt isolerat och att du har det luft tätt mot isoleringen och bra vindpapp utanpå. 160mm får nog anses som ordentligt. Mer än så är såklart bra, men inte mkt bang for the buck
Räknade lite hastigt på gradtimmar Stockholm.
Skillnad mellan 160 mm och 300 mm 0.037 material på 45m2 är runt 450-500 kWh/år @20oC
Skillnad mellan 160 mm och 300 mm 0.037 material på 45m2 är runt 450-500 kWh/år @20oC
Härligt engagemang. Jag uppskattar era svar. Jag blir även lite lättad. Kan även tillägga att jag bor i Halland, så får sällan en riktigt kall vinter
Då blir det runt 410-450 kWh/år. Halmstad gradtimmar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Arbetsmetod för isolering snedtak i garage
Byggmaterial & Byggteknik -
Blir det tillräckligt med isolering i snedtaket?
Isolering -
Isolering av snedtak i garageloft där bjälklaget redan är isolerad
Isolering -
Isolering av tak (snedtak) i 30-talshus
Isolering -
Byta ut isolering i snedtak från kutterspå till cellolusa
Isolering