Har ett bekymmer. Ska sätta luftspalt snedtaket i mitt garage. Det är två våningar, och övervåningen ska bli en lägenhet. Får i nuläget efter att jag monterat luftspalten bara plats med 160mm isolering. Vill ha betydligt mer, men blir så lågt i takhöjd på ena sidan av rummet om jag bygger på.

Finns det någon isolering som är jäkligt dyr, men som räddar mig här? Utrymmet blir ungefär 45m2.

Kolla på pirisolering, 33% lägre lambda värde än mineralull.

• Gilla
Ankarstjärna
  • Laddar…
160 är bra. Knappt att det lönar sig att ha mer. Viktigare att se till att det är vällagt och har rätt.

G guggen skrev:
160 är bra. Knappt att det lönar sig att ha mer. Viktigare att se till att det är vällagt och har rätt.
Är det så? Några jag diskuterade med sa att 300mm nästan är minimi.

Folk har isoleringshysteria. Det viktiga är att du har ordentligt isolerat och att du har det luft tätt mot isoleringen och bra vindpapp utanpå. 160mm får nog anses som ordentligt. Mer än så är såklart bra, men inte mkt bang for the buck

• Gilla
Ankarstjärna och 1 till
  • Laddar…
Räknade lite hastigt på gradtimmar Stockholm.
Skillnad mellan 160 mm och 300 mm 0.037 material på 45m2 är runt 450-500 kWh/år @20oC

• Gilla
llehs och 2 till
  • Laddar…
Härligt engagemang. Jag uppskattar era svar. Jag blir även lite lättad. Kan även tillägga att jag bor i Halland, så får sällan en riktigt kall vinter

Då blir det runt 410-450 kWh/år. Halmstad gradtimmar.

• Gilla
Ankarstjärna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.