7 326 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Hur tjock behöver isoleringen vara?
Hej,
Vi planerar att bygga ett större tiny house (10 x 3,1 m) och funderar på isolering till tak, väggar och golv. Vi kommer att använda huset året om (sporadiskt) och när det kommer till värmekällor har vi tittat på en kombination av en mindre luftvärmepump, golvvärme med el och kamin (mest för mysfaktorn).
Vi vill välja ett hyfsat miljövänligt isolerings-alternativ, vi mest nyfikna på iCell och träfiberisolering från Hunton + ångbroms. (Väggarna kommer för övrigt vara i trä, tänk rött hus med vita knutar ala junior).
Till min förvirring: Vilken tjocklek på isoleringen ska man välja? Är mer alltid bättre och isf, är det värt det?
T.ex. iCell (0,036 lamdba) kostar ca 207,5kr/kvm för 170mm medan. Kan jämföras med 120mm som kostar 157,6kr/kvm. Det är ändå en prisskillnad på nästan 9 000kr för vårt lilla hus (Vilket vi gärna betalar om det ger ett värde, men man vill ju inte kasta pengar i sjön).
Hunton har ett lite högre lamda-värde (0,038) men erbjuder också tjockare skivor, t.ex. kostar 220 mm 199kr/kvm och 170 mm 163kr/kvm.
(Prisexempel är hämtade från isoleringsbutiken.se)
Frågor:
- Finns det några bra riktlinjer som är allmänt accepterade?
- Här misstänker jag att man även skulle vilja räkna ut ett U-värde? Någon som sitter på en fantastisk kalkyl?
- Bör man använda någon annan typ av isolering till loft-golv och innerväggar? (Eller tjocklek)
- Nu när jag tänker efter så blir ju vagnsunderredet en metallregel till golvet - påverkar det valet för isolering av golv?
Tack för hjälpen!
Vi planerar att bygga ett större tiny house (10 x 3,1 m) och funderar på isolering till tak, väggar och golv. Vi kommer att använda huset året om (sporadiskt) och när det kommer till värmekällor har vi tittat på en kombination av en mindre luftvärmepump, golvvärme med el och kamin (mest för mysfaktorn).
Vi vill välja ett hyfsat miljövänligt isolerings-alternativ, vi mest nyfikna på iCell och träfiberisolering från Hunton + ångbroms. (Väggarna kommer för övrigt vara i trä, tänk rött hus med vita knutar ala junior).
Till min förvirring: Vilken tjocklek på isoleringen ska man välja? Är mer alltid bättre och isf, är det värt det?
T.ex. iCell (0,036 lamdba) kostar ca 207,5kr/kvm för 170mm medan. Kan jämföras med 120mm som kostar 157,6kr/kvm. Det är ändå en prisskillnad på nästan 9 000kr för vårt lilla hus (Vilket vi gärna betalar om det ger ett värde, men man vill ju inte kasta pengar i sjön).
Hunton har ett lite högre lamda-värde (0,038) men erbjuder också tjockare skivor, t.ex. kostar 220 mm 199kr/kvm och 170 mm 163kr/kvm.
(Prisexempel är hämtade från isoleringsbutiken.se)
Frågor:
- Finns det några bra riktlinjer som är allmänt accepterade?
- Här misstänker jag att man även skulle vilja räkna ut ett U-värde? Någon som sitter på en fantastisk kalkyl?
- Bör man använda någon annan typ av isolering till loft-golv och innerväggar? (Eller tjocklek)
- Nu när jag tänker efter så blir ju vagnsunderredet en metallregel till golvet - påverkar det valet för isolering av golv?
Tack för hjälpen!
Har precis färdigställt ett tinyhouse och där använde vi PIR i både golv, väggar och tak för att slimma konstruktionen en hel del och på så sätt tjäna boyta. Man kan nästan halvera isoleringstjockleken då, men de är många 100% dyrare än mineralull. Beror på din budget.
ska du isolera med min ull skulle jag säga att du behöver 170+45 i väggarna för att hålla någon typ av kvalitet. Taket behöver man titta på tillsammans med din konstruktion. Likaså golvet
ska du isolera med min ull skulle jag säga att du behöver 170+45 i väggarna för att hålla någon typ av kvalitet. Taket behöver man titta på tillsammans med din konstruktion. Likaså golvet
Tack för tipset! Läste lite om KINGSPAN THERMA på Bauhas igår men jag är inte jätteförtjust i plastmaterial. (Sedan så finns det ju tillfällen där man helt enkelt bara får ge upp om fördelarna är mycket bättre, särskilt om det är återvunnen plast).N NoUseForAUsername skrev:Har precis färdigställt ett tinyhouse och där använde vi PIR i både golv, väggar och tak för att slimma konstruktionen en hel del och på så sätt tjäna boyta. Man kan nästan halvera isoleringstjockleken då, men de är många 100% dyrare än mineralull. Beror på din budget.
Sedan så sparar man ju in några kronor om man inte behöver köpa fukt-och vindskydd.
Hur tjocka skivor använde du? Vet du om det några varumärken som är betydligt bättre eller sämre än andra?
Vet du hur PIR leder fukt?
iCell skivorna har ju ett högre lamdba-värde än mineralull och då tänker jag spontant att man kan välja tunnare isolering om man väljer iCell, men frågan är hur mycket?
Tack!
Isover har olika skivor med lambda mellan 0,030 och 0,037. ICell ligger på 0,036 om jag förstår det rätt?
Men skillnaden är nog mest akademisk - Det är viktigare att få till en tät konstruktion utan köldbryggor.
Om utrymmet är viktigt så kan sandwich-element av cellplastskivor man limmar t ex plywood på vara en bra och kompakt lösning eftersom man får en stabil självbärande konstruktion utan genomgående reglar som försämrar det totala isoleringsvärdet.
Men skillnaden är nog mest akademisk - Det är viktigare att få till en tät konstruktion utan köldbryggor.
Om utrymmet är viktigt så kan sandwich-element av cellplastskivor man limmar t ex plywood på vara en bra och kompakt lösning eftersom man får en stabil självbärande konstruktion utan genomgående reglar som försämrar det totala isoleringsvärdet.
vi körde 120 reglar i ytterväggen med 120 PIR mellan reglarna. Sedan en gles på insidan med en mineralullsremsa som installationsvägg så att inte plastfolien perforeras.H Happypandahs skrev:Tack för tipset! Läste lite om KINGSPAN THERMA på Bauhas igår men jag är inte jätteförtjust i plastmaterial. (Sedan så finns det ju tillfällen där man helt enkelt bara får ge upp om fördelarna är mycket bättre, särskilt om det är återvunnen plast).
Sedan så sparar man ju in några kronor om man inte behöver köpa fukt-och vindskydd.
Hur tjocka skivor använde du? Vet du om det några varumärken som är betydligt bättre eller sämre än andra?
iCell skivorna har ju ett högre lamdba-värde än mineralull och då tänker jag spontant att man kan välja tunnare isolering om man väljer iCell, men frågan är hur mycket?
Tack!
Kolla vad som går att få tag på hos din lokala byggvaruhandel. Tror inte det spelar så stor roll egentligen.H Happypandahs skrev:Tack för tipset! Läste lite om KINGSPAN THERMA på Bauhas igår men jag är inte jätteförtjust i plastmaterial. (Sedan så finns det ju tillfällen där man helt enkelt bara får ge upp om fördelarna är mycket bättre, särskilt om det är återvunnen plast).
Tack!
PIR är oorganiskt, men de ska ses som ett substitut till ”vanlig” isolering. Du behöver fortf vindskydd osv som en vanlig ytterväggauppbyggnad.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Hela vårt hus är byggt med 95 mm reglar med lika mycket isolering plus plank utan isolering i den ursprungliga delen från 1929. Mina föräldrar hade en västkuststuga från 70 talet och jag tror inte det var mer än 95mm isolering iden. Användes året om så varför isolera så mycket mer för sporadiskt användande?useless skrev:
Klicka här för att svara