N
Nils Terminus: Jag har gjort ett likande projekt på de sätt du beskriver! Det blev kanon. Hoppas du får tid till detta snart. Kör hårt!
4 svar · 3,4k läst
·
KristoferV
KristoferV: Hej Har ett golv i köket som vi fick vattenläcka i så all gammal spånisolering sögs ut. Nu är golvet torrt och behöver isoleras igen. Kan man fylla utrymmet med lösa frigolitkulor istället för lösull? Vi har borrat 150mm hål för att suga ut isoleringen och tänkte försöka fylla igenom samma hål. Tack på förhand
0 svar · 1,7k läst
useless
useless: Ja, någon form av ångbroms på varma sidan av isoleringen ska man alltid ha. Om det är en specifik produkt som heter ångbroms/ånsgpärr eller om det är vindpapp eller liknande spelar egentligen ingen roll så länge den är tillräckligt tät. Grundprincipen är att ångmotståndet på insidan ska vara ca 5 gånger högre än på utsidan. Sen kan man uppnå det med duk, papp, målarfärg,
7 svar · 1,9k läst
GoC
GoC: [citat] Därav jag skrev gör rätt. Dvs använd XPS. EPS lägger du som markisolering uppe på dränerande makadam, inte en meter ner i marken. Billigt är inte alltid bra, mer än för plånboken :rofl: kanske kortsiktigt.
6 svar · 7,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Ni är på rätt spår! Vi byggde detta hus för snart 11 år sedan, med isolering utanpå råsponten. Se länkarna här för mer info: https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-klimatvind-inte-laengre-att-rekommendera.380669/#post-3751729 https://www.byggahus.se/forum/attachments/tryggare-tak-med-thermisol-pdf.325421/
7 svar · 3,4k läst
Danmen
Danmen: Vi ska tilläggsisolera vår kallvind med ekofiber. Nu är det 20-30 cm hyvelspån som isolering och verkar vara någon form av papp underst. Måste man riva ut all spån och lägga ny ångbroms underst eller kan man bara addera ekofiber på toppen? Om man inte kan det, varför inte? På vilka sätt är ekofiber bättre än spån? Om man kan lägga på toppen, kan man till och med låta
0 svar · 945 läst
S
Sef: [bild] Hej Jag håller på och renovera badrummet och såg nu att man har använt detta som isolering. Kan detta innehålla aspekt? Känns som ngn slags papper med ngn svart målat på??? Tänkte ta bort detta och bytta isoleringen! [bild]
0 svar · 989 läst
·
L
ludwigjoakim: planen är en eventuellt ett par vintrar. jag ska definitivt skaffa fuktmätare. tack för input! [citat]
11 svar · 2,3k läst
F
Frodolf82: Hej! Första inlägget här på forumet. Jag har sökt svar på min fråga men inte lyckats hitta något bra. För något år sedan köpte jag ett då halvfärdigt "hus på hjul" av en vän. Det är alltså ett mindre hus på ett vagnsunderrede så att att går att flytta. För min frågeställning är byggnaden jämförbar med ett hus på plintgrund, ca 50 cm upp från mark. Min vän hade byggt
0 svar · 749 läst
nino
nino: Finns ju även stegljudsdämpning att lägga mellan tex golvspån och parkett/laminat
2 svar · 913 läst
M
Mr Affe: Ingen som har någon kommentar till nåt?
1 svar · 1,9k läst
Heekw
Heekw: Ok, om man googlar vidare så hittar jag massor av återförsäljare av hampaisolering/hampabetong mm. Denna info är tagen från hampaprodukter.se. Mikroskopiska porer i hampans fibrer ger bra isoleringsvärde, hög buffertkapacitet (vilket innebär att isoleringen ej kyls ner eller värms upp snabbt = jämn temperatur) och naturlig fuktreglering i huset. Alltså bidrar den till ett jämnare,
3 svar · 1,2k läst
Jonatan79
Jonatan79: 170 regel blir bäst. Luftspalt sedan. Vad har ni för material och tak utvändigt? Behövs luftspalt med lösull?
2 svar · 2,6k läst
·
T
Trrttsch: Tack. Jag googlade på slaggull och hittade inte mycket men det verkar inte vara asbest iaf. Det dammar inte nämnvärt heller så det borde vara lugnt.
2 svar · 1,4k läst
·
MathiasS
MathiasS: Jag skulle säga att inget av det som räknas upp har någon praktisk verkan. Ett par bra hörlurar med brusreducering kan nog hjälpa till men jag håller med om att det nog är rimligare att bli av med ljudet än att försöka avskärma sig.
2 svar · 1,2k läst
N
Niklaspe: Har spåntade cellplastskivor och fogskummat skarvarna + mellan kantbalkarna och cellplastskivorna! Kör på!
10 svar · 2,7k läst
N
Nummer27: Garageingången kommer dessvärre att behövas emellanåt under renoveringen, och under senare delen (då det förhoppningsvis är varmare) kommer den till och med vara den enda ingången, så det är tyvärr inte ett alternativ.
2 svar · 1,6k läst
Staffans2000
Staffans2000: Nej.
1 svar · 611 läst
Staffans2000
1 svar · 611 läst
J
Jens42: Hej forumet, Jag har ett källarrum som jag skulle vilja få en normal rumstemperatur i. Har planer på att eventuellt använda det som sovrum framåt. Förutsättningar: Ca 16 kvm Dränerat Väggarna isolerade utifrån med 200 mm isodrän annars putsade och målade med silikatfärg Golvet är isolerat under med 100 mm isodrän och 100 mm cellplast, på det är det vattenburen golvvärme och
0 svar · 514 läst
I
impendill: [citat] tack för hjälpen
6 svar · 4,1k läst
·
sergeant
sergeant: [citat] Hej Ser bra ut! Skall kolla om den finns i vitt. Jag vill isolera sidan av listen ända upp på den vita ramen till glaspartierna. I underkant är det tätat med MS-polymer. Temperaturen är ca 20grader i uterummet, och luftfuktigheten 35%. Tack ///H
2 svar · 1,3k läst
·
S
Stefan1972: Poängen är väl ändå att dammet inte yr runt i luften om man vattenbegjuter allt. Sen om fibern i sig är vattenlöslig eller inte är ju helt irrelevant. När det gäller saneringen av utrustning så är det samma där, man får göra det så bra man kan och på ett så bra sätt som möjligt. man kan inte tänka att det kanske är nå fiber kvar i nåt hörn och det endast kan tas bort av
9 svar · 4,8k läst
·
L
Lingonett: Hej! Vi köpte ett hus från -64 och fick tillträde för en dryg månad sedan. Skrev på forumet för första gången för några veckor sedan då vi hade haft en gammal fuktskada i taket som tidigare ägarna låtit laga: https://www.byggahus.se/forum/threads/moegel-i-innertak.393838/#post-3920490 Trodde första att det var tätt men det visade sig att det fortsatte läcka, varför jag nu själv
0 svar · 1,6k läst
·
P
perplutt: Har köpt en större gård och tänker att bygga ett hobbyrum i ladugården, enligt bild. Tips på isolera väggarna, 2cm luftspalt, trä/stålreglar, tjocklek på isoleringen mm? Bomba mig med bra förslag :) Lägger upp bilder mm i tråden då bygget börjar Månskensbonde ;)
0 svar · 1,0k läst
·
B
Anonymiserad 128745: [citat] sommarstugor och sporadiskt uppvärmda hus ska aldrig plastas. Byter själv all panel från 50-70 på huset utan luftspalt och 50-talspanelen rakt på tretex är hyfsad men 70-talspanel rakt på stenull plockar jag loss i fiskpinnsstora bitar oljefärg på alltihop. Jobbar med bygg och det som mått bäst när man river panel som saknar luftning är panel som varit målad med slamfärg
31 svar · 88,0k läst
·
S
stina_m: [citat] Nej inte i nuläget. Men eftersom jag ska vara där två-fyra dagar i veckan så är det nog lättare med underhållsvärme som du säger.
6 svar · 5,5k läst
M
mangeroffe: Ok, tack tror inte det heller. Mer stöd vid bygget kanske. Byter de nog
11 svar · 2,3k läst
·
F
fredand44: Tusen tack för svaret.
2 svar · 921 läst
U
UgglanOO: Isolera ovanför luftspalten
18 svar · 18,6k läst
·
U
UgglanOO: Bryta köldbryggan gör man till stor del för att undvika fuktproblem första 2 åren.
14 svar · 7,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.