P
Pumabjörnen: [citat] Vad använde du för typ av klimatskärm i den tillbyggnaden då? Tänker att om du väl har ett koncept är det väl kanske dumt att avvika från det. Dock hade jag personligen inte vågat chansa och köra utan, iochmed att isolermaterialet du har i väggen är hydrofobiskt så kan det ju gå illa om daggpunkten hamnar fel.
14 svar · 5,9k läst
P
Anonymiserad 384569: Hej, Min lägenhet ligger väg i vägg med bostadsrättsföreningen garage. Jag hör hur porten öppnas och hur bilar kör inne i garaget när de har dubbdäck. Enligt byggbolaget och föreningen ligger ljudet under gränsnivå för störande ljud. Även om det ligger under gränsnivå så hör jag det ändå vilket inte känns så trevligt för hemmamiljö samt störande om nätterna. Väggen
0 svar · 1,6k läst
·
O
Olaf3: Tack alla för bra inlägg. Jag har tänkt på tilläggsisolering med cellulosa isolering ovanpå spånet men min fundering här gällde stenull.
8 svar · 5,1k läst
D
Dnilsson81: [citat] Aha ja ok då är jag med.
6 svar · 2,8k läst
·
K
Karl P: [citat] Hej! Vi gjorde precis det du beskriver, förutom att det blev dubbla lager 12mm, omlott. Det luktade en del asfaboard i början spec vid fuktigt väder men i övrigt blev det kanon. Dock är det ju ingen nämnvärd isolering totalt sett, vi behöver göra mer kompletteringar av spån mm i bjälklag i anslutning till yttervägg. Har vi lärt oss nu. Den stora förändringen för oss var
72 svar · 15,6k läst
Qambar
Qambar: [citat] Vet inte den gula isoleringen fanns redan på sågspånet men jag har jämnt ut och och lite mörkbrun isolering vid sidan som saknades. först är sådana takpanel och på den är såna spånskiva som kläd med plast material.
17 svar · 3,8k läst
·
C
Clay-man: Suturräng villa som vi bott tre år i, ett av rummen i källaren,25kvm, med ca halva väggen under mark. Det luktade inte bra när vi flyttade in och jag rev direkt väggar av träreglar, rockwool och gips, inte direkt fuktigt men lite och aningen spår av mögel, färgen på putsad vägg hade flagnat bitvis och putsen är sådär. På golvet låg en plastmatta direkt på betongen som det stank
0 svar · 1,7k läst
R
Renoverajämt: [citat] Cellulosa med lämplig saltbehandling sätter du med lämplig läkt och val av skiva Fördelarna med cellulosa är att den är fuktöppen samt vindtät och är värmetrög När du bara ska lägga till 45 då är det fördel på insidan för värmekapaciviteten värmeinnehållet Hjälper till att flytta värme i tid och jämnar ut temperatur Samma sak med fukt på vintern tar den upp lite
27 svar · 13,3k läst
L
linusc: Ja, det är ju också en möjlighet om vi inte lyckas isolera. Har funderat på högtalare bakom sängen (mot yttervägg), men ljudet kanske blir konstigt om det inte kommer från "rätt" håll. Misstänker att jag får visst motstånd mot idén att behöva fler synliga prylar i sovrummet bara.
6 svar · 3,8k läst
Jonatan79
Jonatan79: Byta dörr till en välisolerad eller branddörrsliknande sort ?
3 svar · 1,7k läst
Z
Zkrollan: Hej! Renoverade för en tid sedan en del av huset och när jag blåst det mesta invändigt hamnade jag med en yttervägg som såg ur såhär: Puts,tegel,luftspalt,tegel,puts När jag konsulterade en byggnadsingenjör hur jag skulle bygga vidare inåt så rekommenderade denne att jag skulle bygga vidare såhär: vindpapp, (ev. att han sa att det skulle vara en liten luftspalt igen, kommer inte
0 svar · 729 läst
H
Håtö Z: Hej, Är i full färd med att göra om ett gammalt hönshus till bastu med tillhörande relaxavdelning. Har rivit ut allt gammalt så bara stommen är kvar. Bygger upp relaxdelen från yttervägg med vindpapp, isolering, plastfolie och vindpapp för att sedan avsluta med innervägg ifa liggande ytterpanel 22x195. Innerväggen laseras och ligger med ett mellanrum på 20mm mellan bräderna. Snygg
0 svar · 666 läst
E
epw: [citat] Ja det kan man ju styra genom att man kapar upp tassen i önskad tjocklek. Å andra sidan så kan man ju tjäna 45 mm extra isolering på detta sätt.
10 svar · 5,2k läst
D
DorisDoris: Garagedörrarna (en basic dubbeldörr) är väldigt otäta och de kommer in rejält med kall luft, och nu när de blivit kallt så blir rummet ovanför garaget väldigt kallt. Nån tillfällig lösning för i vinter hur man kan täta men ändå hålla möjligheten att använda dörrarna om de behövs? Ska byta till ny port i sommar. De drar nog mest underifrån då där är en rejäl springa, men
0 svar · 1,4k läst
imported_Benno
imported_Benno: Lönsamt är det inte. Det innebär ju en kostnad som inte ger någon besparing. Såvida du inte ska in och peta i rören lite då och då och tänker använda saneringsfirma varje gång.
1 svar · 1,3k läst
H
Håbbe01: Ingen nackdel att sätta ångspärr på all yttervägg och håla upp mot tätskikt. Den håller isolering bra på plats under bygget. Hålningen är runt 10st per kvm2
3 svar · 1,8k läst
·
S
skyisthelimit: Luftfuktigheten kommer inte att bli hög i utrymmet, men jag vill ändå inte ha organiska material och risk för möggel. Jag tror skivan på bilden är helt oorganisk. Exempelvis så har rockorbitskivan som jag nämnde ovan ett ytterlager av glasfiber. Kanske är det samma skiva?
14 svar · 3,2k läst
·
surris
surris: [citat] Skulle vara lite bättre att isolera invändigt men försumbart. Men det är ju mer jobb att isolera utvändigt och tror inte det kommer bli så snyggt då taket kommer att upplevas "tjockt".
5 svar · 5,4k läst
·
S
sinuslinus: Lägg ångbroms på balkarna och fyll upp med lösull sol är hygroskopisk. Om ångbromsen hamnar minst 2/3 in på varma sidan så är det okej.
5 svar · 1,5k läst
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Det borde gå bra. Men de är mer motsträviga än man kan tro, på grund av den stora ytan. I värsta fall kan du "skala av" lite isolering. Staffan
2 svar · 1,4k läst
M
martin h82: [citat] Vad jag har sett så.
7 svar · 1,1k läst
evalouise
evalouise: Hej har ett liknande hus som jag isolerat. jag använde oljemasonit precis under plåten, men egentligen skulle den ju varit utanför takstolarna. men vad göra när man isolerar gammalt hus inifrån?? sen spikade jag list på den och sen vanlig masonit så man fick till en luftspalt. sen isoleringen, jag hade 25 cm sågspån :-) men det går ju bra med annat. sen ångspärr eller om det var
7 svar · 2,0k läst
·
M
Mattiasje: Hej har funderingar på att isolera tak och väggar i mitt förråd. Läst många olika trådar angående tak isolering utan att riktigt komma fram till något. Utifrån sett är de takpannor, läkt, svart gummiduk. Frågan är hur ser ni på luftspalt i denna konstruktion? Plast? Typ av isolering? Tack på förhand!
0 svar · 714 läst
·
C
celox: Om jag monterar såna Inno skumm ljuddämpare i ventilationsrör mellan våra rum är det vara stoppa in dem eller måste jag justera luftflödet efteråt?
3 svar · 1,2k läst
Boilerplate4U
Boilerplate4U: [citat] Träfiber måste behandlas för att vara brandsäker. Vi testade med iCells träfiberskivor när vi tilläggsisolerade ett av husen på landet. Deras träfiber är behandlade med någon slags saltförening (borsalt tror jag) som även förhindrar mögel. Bättre isolerförmåga och otroligt mycket skönare att jobba med än glas/stenull. [citat] Lite info om olika tillsatser i
23 svar · 12,8k läst
·
M
Maheni: [bild] [bild] Hej! Har en inbyggd altan idag som vi använder som ingång till huset.Ingen vidare varmt där. Vi ska bygga om den till en varm hall.Det sitter öppningsbara sjutfönster runt om som vi ska byta ut till riktiga fönster. Den har 150mm isolerad golv. Väggarna är isolerade med 95mm. Taket är inte isolerad . Hur mycket skulle ni rekommenderar att vi ska isolera med minst. Vad ska
0 svar · 825 läst
·
J
JoloLoo: Vi är i färd med att planera för ny användning för källaren. Tvättstuga och toa med dusch samt en liten bastu vill vi få in. Dränering gjordes om för 10-15 år sedan och då med utvändigt isolering med cellplast (50 mm x 2). Se bild. Med ny användning av utrymmet funderar jag på om det lönt och lämpligt att göra ytterligare isolering på insidan. 25/30% av väggen ligger ovan mark
0 svar · 1,1k läst
·
A
atomlab: [citat] Men vafan. Dessa jävla robotar!
9 svar · 34,5k läst
Skogspromenix
Skogspromenix: Nu följer en rad med detaljarbeten, insidan är klädd i råspont, även innertaket är av råspont. Väggar & tak på insidan är målat med silikatfärg (utblandad med 10% vatten) för att säkerställa funktionen med fuktvandring. Betonggolvet blir målat med Biltemas grå betongfärg, mest för att skapa lite slitageyta och för att vara lite vattenavvisande. Ett nödfallsavlopp finns som
18 svar · 3,9k läst
·
M
mojjen: Har bara haft mitt i 2år. Men extremt nöjd.
46 svar · 24,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.