I vårt hus kommer det att stå pelare av 90x90 fyrkantsstål i ett par yttervägghörn där vi har fönster från golv till tak.
Detta blir givetvis en stor köldbrygga. Utanför stålrören få vi bara plats med ca 30 mm isloering innan de kläs med plåt.
Nu undrar vi om det är värt / vettigt att försöka isolera rören invändigt. t ex trycka in lösull eller remsor av mineralullskivor i rören.
Luften i rören byts ju inte ut eftersom de är täta men hur förändras isolationsförmåga om man fyller rören med isolering? Är volymen tillräcklig för att man skall få konvektion och rörelse i luften. Eller skall man skippa isolering och använda tiden till bättre saker?
Detta blir givetvis en stor köldbrygga. Utanför stålrören få vi bara plats med ca 30 mm isloering innan de kläs med plåt.
Nu undrar vi om det är värt / vettigt att försöka isolera rören invändigt. t ex trycka in lösull eller remsor av mineralullskivor i rören.
Luften i rören byts ju inte ut eftersom de är täta men hur förändras isolationsförmåga om man fyller rören med isolering? Är volymen tillräcklig för att man skall få konvektion och rörelse i luften. Eller skall man skippa isolering och använda tiden till bättre saker?
Det blir en obetydlig skillnad, då stålet i balkväggarna leder värmen flera hundra gånger bättre än luftpelaren i mitten.
Ok jag fattar. Volymen luft blir ju faktikst bara ca 4 gånger större än volymen stål i mina pelare.
Luften i pelaren kommer dessutom kylas från alla fyra sidor oavsett om man har isloering i eller ej.
Luften i pelaren kommer dessutom kylas från alla fyra sidor oavsett om man har isloering i eller ej.
Hej...
Många år sedan ditt inlägg.... vi bygger på liknande sätt, dock med HEB-balkar i vissa fall intill fönster från golv till tak. I andra fall inbyggda i vägg. Hur fick du bukt med kallraset och kondens? Alla tips emottages...N Nybyggare_Gbg skrev:I vårt hus kommer det att stå pelare av 90x90 fyrkantsstål i ett par yttervägghörn där vi har fönster från golv till tak.
Detta blir givetvis en stor köldbrygga. Utanför stålrören få vi bara plats med ca 30 mm isloering innan de kläs med plåt.
Nu undrar vi om det är värt / vettigt att försöka isolera rören invändigt. t ex trycka in lösull eller remsor av mineralullskivor i rören.
Luften i rören byts ju inte ut eftersom de är täta men hur förändras isolationsförmåga om man fyller rören med isolering? Är volymen tillräcklig för att man skall få konvektion och rörelse i luften. Eller skall man skippa isolering och använda tiden till bättre saker?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara