Bob_the_builder
Bob_the_builder: En ganska mjuk, träbaserad skiva. Den vanligaste typen i de här sammanhangen är impregnerad med asfalt, s k asfaboard.
1 svar · 4,0k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jorå! Och jag tycker att en rimligt slutsats från allt som är sagt är att så länge man VET hur väggen är konstruerad och tar detta i beaktande när man tilläggsisolerar så behöver man inte oroa sig för framtida problem. Det finns ju faktiskt standardlösningar för de flesta väggtyper som rekommenderas av bla isoleringstillverkarna. Det handlar ju bara om att beakta några
22 svar · 17,7k läst
P
Pete: Isodräns hemsida: http://www.isodran.com Återförsäljare: http://www.isodran.com/aterforsaljare-index.html
10 svar · 31,5k läst
KarlXII
KarlXII: Tjenare Adam, klart du ska bygga på plintar! Däremot tycker jag att du ska minska spännvidden och köra fler plintar, 4,5m är väääldigt långt. Vi byggde vårt hus på plintar och har inte mer än 2,30 mellan dem. Dessutom - ingen plastfolie i golvet. Och jag hade valt 22 mm råspont i taket. Annars ser det väl bra ut. Besta-element tror jag är en höjdare.
4 svar · 5,8k läst
K
kaffe_med_dopp: Jag flyttade inlägget till "Grund och markarbeten" eftersom det passade bättre där.
0 svar · 1,9k läst
C
CasaDecimal: Tack alla! Det kommer snart en kille från ett företag i skåne som säljer ekofiber hem till mig och tittar. -
8 svar · 1,9k läst
R
roli: Här kommer ytterligare lite mer siffror: Tak: 500 Vägg övre plan: 40+170+45 Sutteräng plan: Leca Isoblock 350 (150 isolering) Under bottenplatta:200 Det är åt sig själv man bygger... 8) 8) 8)
29 svar · 50,5k läst
F
Fredrik_Gronlund: Vi har ett trä hus från -64 senare tillbyggt -86 i liggande träpanel. Det blir lite som en "sommarstuga" och nu har vi bestämt oss för att ta bort träpanelen och sätta Sto med vit puts. Vi har talat med allt från snickare, fasadfolk, bygghandlare och överallt får vi olika svar på isoleringen och luftspalter. Jag är desperat då jag börjar om tre veckor. Huset består innefrån av
0 svar · 4,4k läst
P
Per-Erik: Hejsan.. jag skulle köra med Isodrän/portodrän. Dvs isolera på utsidan. Tror inte någon förespråkar att Isolera på insidan i dag.. Risken för mögel o annat är för stor. :-/ dessutom så måste du ju ändå dränera där du bygger.. Detta är vad jag tycker (skulle ha gjort i ditt fall) iallafall :) /Per
1 svar · 2,0k läst
T
TomasB: Jag ska tilläggsisolera sommarstugan till året runt boende: Vad tror ni om följande? Tak:195mm Golv 195mm Vägg1: 26 cm tegelvägg +20mm board+70mm isolering Vägg2: 13 cm tegelvägg +20mm board+120mm isolering Tomas
0 svar · 3,4k läst
N
Nix: Om du skall använda den som sommarstuga så kanske det räcker med 10cm till i taket... Du får dock betala det på elräkningen. Väggarna är nog ok, golvet lite snålt. Men det är alltid en ekvation med kostnad för att åtgärda ställt mot energiåtgången. Jag har till exempel konstaterat att vi, med bra isolerat tak och okej grund, inte räknar hem en väggisolering (på ca 90-140) på i
3 svar · 8,8k läst
P
Per-Erik: [citat] Det trodde jag med :D :D ;D ;D
5 svar · 2,7k läst
KarlXII
KarlXII: Aha, då förstår jag. Bara undrade..:)
4 svar · 7,0k läst
Immobil
Immobil: [citat] Klokt val ;)!
5 svar · 3,2k läst
MathiasS
MathiasS: Om plattan är 25-30cm tjock och välgjord så är det inte roligt att bila bort den. Om tillräcklig takhöjd finns skulle jag överväga att lägga in spårad frigolit. Det är ett relativt dyrt sätt att lägga golvvärme men att bila så mycket tar sin tid och alternativlösningen är inte gratis den heller. Kolla tex med Energijägarna och Wirsbo som båda har lösningar för detta. Själv
3 svar · 3,0k läst
M
Micke_K: Jag tänker isolera min carport och sätta dit en garageport. Jag har idag ett asfalt som golv i carporten, okänt hur det ser ut under asfalten. Jag räknar med att det inte finns någon som helst markisolering under asfalten. Om jag isolerar vägg och tak och sätter in en port, duger det med asfalten som golv om jag vill ha 5-10 grader i garaget på vintern eller är det bortkastade pengar att
0 svar · 3,6k läst
E
einpajo: Mitt tips är att du skall täta efter bästa förmåga dvs använd åldersbeständig tejp (vet ej hur bra den fäster mottakstolen men...). Jag hade samma fundering som du när jag projekterade för att öppna till nock i vår 1½-plans villa från 1977. Vi har inte börjat jobbet ännu så jag är mycket intresserad av att höra hur det går för dig. Tror att jag skrivit något inlägg om
1 svar · 3,1k läst
B
Benno: Jag tycker du bör försöka förhindra att "blåsten" ökar så mycket som möjligt. Sätt dit något, tidningspapper om du inte har annat .
3 svar · 2,4k läst
B
brykthed: He, he! Jag var dum nog att associera till ekonomiska rabatter när jag läste rubriken! De jordkällare jag sett har varit så gamla och fuktiga, så någon rabatt mer eller mindre hade inte spelat någon roll. Men moderna jordkällare verkar ju fräscha, så då kanske det är dumt att vattna rabatterna mot jordkällaren?
1 svar · 3,2k läst
Fasting65
Fasting65: Oj, ta inte så ordagrant på just "doppa" termometern. Jag menade att lägga ner givaren i ett vattenglas och ställa installationen med både glaset, vatten och termometer på den plats som avses mätas. På så vis får man en tröghet i mätningen. Detta rekommenderas när man vill mäta temperaturen i exempelvis kylskåp.
8 svar · 3,3k läst
J
JLT: Jag har samma konstruktion som du, dvs vid vissa ställen så är de båda väggarna sammanfogade med en sten som förbinder väggarna med varandra. Om det är möjligt att fylla på hela gavlarna/sidorna med lösull vet inte jag. Jag har bara haft planer på att göra det. Som sagt, hör med någon firma som sysslar med sådant. I mitt hus är det ingenting som ventilerar mellan väggarna eller
8 svar · 4,5k läst
Immobil
Immobil: .Här har du ett par sidor som du kan fördjupa dig på: http://www.paroc.se/insulation/rockwool/bi/parocbi.nsf?opendatabase&frame&20000121MBEN4FRCEU http://www.gullfiber.se/index.htm . Lycka till ;)
1 svar · 2,4k läst
lastkaj
lastkaj: Jag menade gullfiber (glasull) :P
2 svar · 2,9k läst
B
Bertil: rekommendationen är 200 mm underliggande isolering tex styrofoam... den är tilräckligt diffusionstät i sig men en folie skadar inte.... vissa rek. 300 mm!!!!! Det är ju nästan omöjligt att isolera så mycket du kommer ju under sulorna.... Om man värmer upp underliggande mark (utan isolering/tunn isolering) får man omvänd futkvandring när/om värmen stängs av på våren det är det som
3 svar · 3,4k läst
P
Pasi: ISOVER i Vrena lade ner produktionen av stenull förra året. Nu har vi möjlighet att köpa av deras återstående lager av sekunda produkter till starkt reducerade priser. För priser och produkter så ta kontakt med Denni Brorsson 070-319 28 60. Jag tror tyvärr att de bara har "stenulls-prdukter" och inte cellplats o.dyl. Frakten får man själv ombesörja......
0 svar · 4,2k läst
J
JanT: Om du har många leverantörer i din omgivning så kan du alltid kolla bästa pris för varje köp. Annars så är det fördel att förklara för de som finns villka köpbehov du har, och under vilken tid det gäller. Därefter sammanställa en offertförfrågan och köra på bästa pris. För att avgöra vilken tjocklek på isoleringen som är mest lönssam så fanns det ett bra program på
20 svar · 20,3k läst
J
JanT: Hej, Jag har murat med finnjas sten som är ungefär samma som leca. Jag faxade runt offertförfrågan till alla byggmateriel firmor i trakten, och fick då ett högt pris. Jag tog då kontakt med en snickare med egen firma som kan köpa stenen med leverans till mig. Det priset blev oslagbart efterssom mina stenar tog en full bil med släp. Därefter murade jag och en kompis över 800 sten på en
1 svar · 3,4k läst
M
Ms_IT-Nisse: Det är billigare med lösull! Jag räknade på mitt hus där vindsutrymmet är 130 kvm. Lösullat och klart 17000 ;D skr (50 cm), och om jag skulle göra jobbet själv med skivor och motsvarande tjocklek så skulle materialkostnaden bli 20000. Då skulle jag ju få jobba med det oxå några timmar....
4 svar · 7,1k läst
H
Henke_P: Hur e de att limma direkt på tretexen? Den övermålade tapeten som sitter där idag är ganska lätt att riva loss, däremot vill jag inte ta bort tretexen , tänkte fälla in elrör i tretexen + 3mm in i putsen bakom.
10 svar · 2,8k läst
B
Benno: Jag har ett antal säckar ekofiber som blivit över. Någon som behöver kompletteringsisolera? benno_o@hotmail.com
0 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.