Isolering
Dave_Fish: Jag är tveksam att plastmattan är svetsad och tät. Tillträdelse få vi om 2 veckor. Då kan jag kolla. Men nu har vi ett likadant hus. Här i "samma" rum finns det platton matta på betong undergolv tillsammans med golvlist som kan andas. Golvet är inte trä i.o.f. utan laminat. Men är det inte bättre att göra det på det sätt istället för att låta fuktighet bygga upp under fuktspår?
magnusrx7: Nå, Fluffe! Hur blev det nu med garaget? Mitt har inte kommit längre än sist så nu är det dags! Gipset hämtas i morgon.. //magnus
Immobil: Du behöver inte ta bort den gamla isoleringen, om den ser bra ut. Har du för avsikt att sätta upp tunga saker på väggarna, bör du först klä dom med råspont eller OSB-plattor innan du smäller på gipsen. Ska förrådet vara permanent uppvärmt bör du plasta isoleringen först. ;)
Gustaf: Vi har ett gammalt hus med oisolerad ovanvåning som skall isoleras. Taket består idag av råspont och ganska nylaggd takpapp samt 120mm takstol. Hur göra? Jag funderar på dessa alternativ. Ett alternativ är att bygga på takstolarna invändigt så att luftspalt 25mm samt 120+90mm isolering får plats. därefter plast och 45 reglar med isolering. Detta blir problem vid ena kortändan då jag
vonSassen: ;) Eftersom jag har kutterspånsisolering så var det inte så svårt, tyngden blev iofs större men fick några boardskivor som höll emot mellan takstolarna och de "korslagda" glespanelerna Helena med Nationalschabraket
lennart: Hej Jörgen, Jag skulle rekommendera dig att kontakta West East Trading Ltd, som säljer en ny sorts ekofiberskivor, som har namnet thermoflex. Du kan få allt information från deras hemsida www.wetrading.com Lennart
yonna: Nja, det kan gå lång tid, TN, innan man märker något med plast innanför lerstensväggen. Goda vänner sålde sitt lerstenshus förra året; de hade bott där ca 20 år men var lite misstänksamma vid försäljningen eftersom de hört berättas hur förre ägaren renoverat ytterväggarna - på den tiden var man inte lika uppmärksam och det var vanligt att isolera på detta sätt. Säljarna
MrMagic: Nästan alla firmor verkar använda enkomponents vattenbaserad lack idag.... Lackerade en trapp i förra veckan, men valde en tvåkomponents (ändå vattenlöslig) lack istället. Den heter Bona Traffic. Bra att jobba med, helt luktfri, gav ett bra resultat även med pensel. Annars rekomenderas roller... Ska tydligen vara dubbelt så slitstark som vanlig enkomponents.
Gobbe: Tack för tipsen! Jag var väl mest orolig för att den papp som ligger där nu funkar som fuktspärr.
Ilam: Tack för långt och engagerat svar! Jag håller med dig i allt du skriver, försöker ändra så lite som möjligt i en hittills fungerande konstruktion. Tänker absolut behålla blindbotten där den finns kvar och inte täta mera. Golven är naturligtvis lite kalla men inte mer än vad man får räkna med i ett så gammalt hus, det blir fårskinnstofflor och brasor i stället! Dessutom vill jag
BJohan: Vet du hur bjälklag och väggar är uppbyggda? Är det stegljud eller luftljud du störs av? Eftersom du störs nere antar jag att det är stegljud. Luftljudsioleringen är alltid lika från båda håll. Då kan ett parkettgolv på stegljudsfoam hjälpa. Det ökar även luftljudsioleringen något. Otätheter leder ofta till dålig ljudisolering. Täta med drevning av mineralull samt tung
norrlandshus_sthlm: [citat] och varför skall du låta fasaden gå ner på grunden ??? hur gör du då om du ska lägga på mer fuktspärr eller putsa på grunden längst ner på fasaden sätter man en plåtlist. anledningen till listen är många ...kondensvatten bakom panelen rinner inte på grunden.... möss och allsköns djur smiter inte upp under panelen...och som jag sa, om du behöver putsa grunden så
emwroba: AAHHAA nu fattar jag ... Det låter som en bra ide...Så får det bli.... Tackar så mycket för hjälpen
einpajo: Nu är projekt "Öppet till nock" igång. Har monterat ner panel i taket och rivit ur all isolering. Skall börja bygga luftspalt ikväll =)
einpajo: Jag hade nog inte tänkt att ha två lager. Den gamla ångspärren skulle fått sitta och så skulle det kommit 70mm isolering på den varma sidan. Jag kommer dock att följa ditt råd och riva och fixa =) Blir nog till att riva ner befintliga skivor och sätta osb/gips med ny ångspärr. Först skall jag dock försöka avsluta mitt "öppet till nock" projekt.
Victor123: Förresten jag såg dessa på blocket.se: http://www2.blocket.se/view/2784452.htm?l=0&c=1&city=0 Är det något att ha? Kom med förslag annars.
marten70: Att isolera klarar alla bara man är noga med att måta exact och och inte få några glipor där du isolerat! Sedan finns det hur många olika monteringsanvisningar som helst att tillgå från en massa olika tillverkare! Per ;)
lastkaj: Regeln som gäller, även här, fuktspärren ska vara närmast det varmaste utrymmet. Om du under året kommer ha olika varma utrymmen, beroende på om du har ditt uterum uppvärmt, så kanske du ska fundera på att inte ha någon fuktspärr.
Maca: Genom isoleringen passerar luft (långsamt, men ändå) och tar med sig damm och annat som kan fastna där. Vi river en del väggar på övervåningen i vårt hus och har märkt att runt varje ställe där en spik eller något annat gjort hål i plasten blir isoleringen svart. Detta kan inte bro på fukt då det förekommer i mellanväggar också. Så, kolla med fuktmätaren om träkonstruktionen
cubix: Det är väl kutterspån du har på vinden. Ta kontakt med Paroc eller Isover så får du bra hjälp. Kombinationen kutterspån-glasull kanske inte är så bra om jag förstått det rätt. Ekofiber är nog att föredra. En isolering med modernt material på 30-50 cm är nog inte fel.
vonSassen: Näää, jag har isolering över, så jag spånar alltid ::) Helena med kutterspånsstugan
HenkeBoy: [citat] ´ DAgens material...näe det kan man ju inte påstå...det är ju därför det är så gratis att få..hehe! Det kostar ju ca: 1500kr/ton att deponera...därför brukar folk bli mer än glada om nån vill hämta det! /Henke
sollentuna: Nu har vi slammat väggen på den del som skall vara under jord. I bruket vi slammade med hade vi blandat i lite fuktstopp, rätt eller fel har jag ingen aning om, men det är nog ok. Sen i skarven mot grunden hade vi asfalt så det blir tätt. På väggen satte vi sen pordränen och på den fiberduk så nu är det bara att återfylla. Jag har lagt in lite bilder på hemsidan om någon är
Bozz50: Rätta mig om jag har fel, men förr i tiden räknade man med nedfuktning och uttorkning i byggkonstruktionerna, det som blöttes ned på vintern torkades upp på sommaren. Felet många gör är väl att tilläggsisolera med ett material som inte aktivt kan blötas ned/torkas ut då man inte har ångspärr. Det blöta torkas inte upp med andra ord (om man inte har cellulosabaserad produkt
Per-Erik: Kanske www.Ekofiber.se är kanske lämpligt då? det andas ju så fukten går rakt igenom (som den gör i dag) så borde man kunna fixa köket o slippa vänta på mera/bättre ventelation i krypar grunden.. har den klarat alla dessa år med dålig ventelaton borde det klara sig i ett halvår till.. /bara mina tankar..
Ceja: Jag fick höra av en "vetare" att det bästa sättet att få en hund sluta skälla är att; 'LÄRA' den skälla! Få den att tycka att det är kul men bara som jobb, att det finns en utdelad tid för sånt och inte platsar att göra jämnt. Ungefär som att de vet att man kan faktiskt ta gräs ute men man låter bli blomkrukorna hemma. Min skäller en eller två gånger i veckan högst och då
Mankan: Tack för ett utförligt svar! Då kommer jag förmodligen att göra på följande sätt: Eftersom fem av reglarna är 45X150 så reglar jag ned med 45X45 till 45X195. De övriga reglarna mäter 45X120 och då reglar jag ned med 45X70 till 45X190, vilket bör räcka. 5 mm. mer eller mindre kan väl knappast spela någon roll? I övrigt tänker jag göra som du föreslog.
BAP: Det finns tapeter som är till för att stänga ute radon. Har tyvärr glömt vad den heter. Ska se om jag hittar länken i min andre dator hemma.