Jag har precis köpt en villa, byggd 1973. Jag har ett garage med två extra rum där det ena var tänkt som bastu när huset byggdes. Vattnet frös en gång i tiden och nu finns vattenledningar kvar men inte fungerande. Isolering sitter direkt på väggarna, utan några innerväggar utanpå.

Min plan är att göra om den här "bastun" till ett förrådsutrymme. Jag vill sätta gipsväggar utanpå isoleringen.

Bör man ta bort den gamla isoleringen som suttit där från början och sätta ny, eller finns det ingen vits med det?

Tacksam för svar

Sign. färsking på husrenoveringsfronten
 
Du behöver inte ta bort den gamla isoleringen, om den ser bra ut.
Har du för avsikt att sätta upp tunga saker på väggarna, bör du först klä dom med råspont eller OSB-plattor innan du smäller på gipsen.
Ska förrådet vara permanent uppvärmt bör du plasta isoleringen först. ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.