Isolering
Micke_K: Jag tänker isolera min carport och sätta dit en garageport. Jag har idag ett asfalt som golv i carporten, okänt hur det ser ut under asfalten. Jag räknar med att det inte finns någon som helst markisolering under asfalten. Om jag isolerar vägg och tak och sätter in en port, duger det med asfalten som golv om jag vill ha 5-10 grader i garaget på vintern eller är det bortkastade pengar att
einpajo: Mitt tips är att du skall täta efter bästa förmåga dvs använd åldersbeständig tejp (vet ej hur bra den fäster mottakstolen men...). Jag hade samma fundering som du när jag projekterade för att öppna till nock i vår 1½-plans villa från 1977. Vi har inte börjat jobbet ännu så jag är mycket intresserad av att höra hur det går för dig. Tror att jag skrivit något inlägg om
Benno: Jag tycker du bör försöka förhindra att "blåsten" ökar så mycket som möjligt. Sätt dit något, tidningspapper om du inte har annat .
brykthed: He, he! Jag var dum nog att associera till ekonomiska rabatter när jag läste rubriken! De jordkällare jag sett har varit så gamla och fuktiga, så någon rabatt mer eller mindre hade inte spelat någon roll. Men moderna jordkällare verkar ju fräscha, så då kanske det är dumt att vattna rabatterna mot jordkällaren?
Fasting65: Oj, ta inte så ordagrant på just "doppa" termometern. Jag menade att lägga ner givaren i ett vattenglas och ställa installationen med både glaset, vatten och termometer på den plats som avses mätas. På så vis får man en tröghet i mätningen. Detta rekommenderas när man vill mäta temperaturen i exempelvis kylskåp.
JLT: Jag har samma konstruktion som du, dvs vid vissa ställen så är de båda väggarna sammanfogade med en sten som förbinder väggarna med varandra. Om det är möjligt att fylla på hela gavlarna/sidorna med lösull vet inte jag. Jag har bara haft planer på att göra det. Som sagt, hör med någon firma som sysslar med sådant. I mitt hus är det ingenting som ventilerar mellan väggarna eller
Immobil: .Här har du ett par sidor som du kan fördjupa dig på: http://www.paroc.se/insulation/rockwool/bi/parocbi.nsf?opendatabase&frame&20000121MBEN4FRCEU http://www.gullfiber.se/index.htm . Lycka till ;)
Bertil: rekommendationen är 200 mm underliggande isolering tex styrofoam... den är tilräckligt diffusionstät i sig men en folie skadar inte.... vissa rek. 300 mm!!!!! Det är ju nästan omöjligt att isolera så mycket du kommer ju under sulorna.... Om man värmer upp underliggande mark (utan isolering/tunn isolering) får man omvänd futkvandring när/om värmen stängs av på våren det är det som
Pasi: ISOVER i Vrena lade ner produktionen av stenull förra året. Nu har vi möjlighet att köpa av deras återstående lager av sekunda produkter till starkt reducerade priser. För priser och produkter så ta kontakt med Denni Brorsson 070-319 28 60. Jag tror tyvärr att de bara har "stenulls-prdukter" och inte cellplats o.dyl. Frakten får man själv ombesörja......
JanT: Om du har många leverantörer i din omgivning så kan du alltid kolla bästa pris för varje köp. Annars så är det fördel att förklara för de som finns villka köpbehov du har, och under vilken tid det gäller. Därefter sammanställa en offertförfrågan och köra på bästa pris. För att avgöra vilken tjocklek på isoleringen som är mest lönssam så fanns det ett bra program på
JanT: Hej, Jag har murat med finnjas sten som är ungefär samma som leca. Jag faxade runt offertförfrågan till alla byggmateriel firmor i trakten, och fick då ett högt pris. Jag tog då kontakt med en snickare med egen firma som kan köpa stenen med leverans till mig. Det priset blev oslagbart efterssom mina stenar tog en full bil med släp. Därefter murade jag och en kompis över 800 sten på en
Ms_IT-Nisse: Det är billigare med lösull! Jag räknade på mitt hus där vindsutrymmet är 130 kvm. Lösullat och klart 17000 ;D skr (50 cm), och om jag skulle göra jobbet själv med skivor och motsvarande tjocklek så skulle materialkostnaden bli 20000. Då skulle jag ju få jobba med det oxå några timmar....
Henke_P: Hur e de att limma direkt på tretexen? Den övermålade tapeten som sitter där idag är ganska lätt att riva loss, däremot vill jag inte ta bort tretexen , tänkte fälla in elrör i tretexen + 3mm in i putsen bakom.
Benno: Jag har ett antal säckar ekofiber som blivit över. Någon som behöver kompletteringsisolera? benno_o@hotmail.com
markis: [citat] Det spelar nog roll ;) eftersom sektionerna har k-värde på 0.5 (W/m2 K) (Hörmann LPU 40). Porten i sig med karmar, gummiläpp mm har k-värde på 0.95. Jämför med fönster, exvis Elit Original som (om jag inte missminner mig) ligger på 1.3.
JonasHolm: Tack för det svaret cubix. Skall genast kolla vad det är för typ av skiva. Låter intressant. /Jonas
jorwes: Hello Merlin, Källaren är grund till ett hus som är 138m2 utvändigt mått. Plattan blir ju lite större och själva golvytan mindre. Fick hjälp av min kvalitetsansvarige att räkna på plattan. Han gav mig alla mått, betongkvalitet, armering, förstärkningar osv. Av leveratören av källarväggselemeneten fick vi en byggbeskrivning där tillvägagångssätt och armering mm. var beskrivet.
betula: Vad är skillnaden mellan ett gammalt och nytt hus när man tilläggsisolerar?
Borsalino: Hej, jag har isolerat min vind och sätter gips för närvarande. Vinden är en s.k. kallvind från början. Våningen under har 50 cm isolering (lösull) över sig och sen är det ett glapp på ungefär 20 cm till golvet på kallvinden. Det rum jag gör är inte över riktigt hela vinden utan det finns ett litet utrymme kvar vid själva vindsluckan upp och ut på taket. Dessutom har jag isolerat
Torparkungen: Tjena! Jag skall bygga nytt och tänker lägga golvvärme nere och däruppe vet jag inte än. Värmekällan är pelletseldning. Är osäker på vad som är mest lämpligt att ha just på övre plan. Någon som har tips att ge om detta?? Mellanbjälklaget är isolerad med 195 mm stenull. (eller kommer att bli)
LB: OK! - Det räcker sannolikt med en +18 dörr. Allt går ju att överdriva så låt inköpspriset stå i relation till den el du spar på den tid du beräknar bo där.
Nix: Mina något begränsade akustikstudier gav mig i alla fall vetskap om att ljudisolering är ett elände att få ordning på. Inte så mycket i trähus som i betonghus, men i alla fall. Ljud forplantar sig olika bra i olika material. Så även om man har en massa isolering, kan ljudet hitta andra vägar. Ett exempel är stomljudet. Det är alltså inte bara det ljud som går "rakt igenom" utan
gbg: Hur viktigt är det att man fyller igen skarven vid innerväggen upp mot taket? Jag har hört att man skall stoppa fuktig innomhusluft från att stiga upp på vinden här även om man har en diffusionsspärr på vinden under isoleringen. Vad skall man i så fall fylla med? Väggspackel? Fogmassa?
TN: Tvivlar på att du behöver så mkt, men börja med att kolla hur höga bjälkarna måste vara med tanke på spännvidden så har du ett minimi utgångmått.
terese: Hur mycket isolering ska man ha i bjälklaget så att det inte blir lyhört?Vi funderar på spån och byggmatta 100 mm
Benno: [citat] En sanning med modifikation som man brukar säga. Det gäller där man har konvektion, dvs luft som kan röra sig. I annat fall leds värmen åt alla håll, tex golvvärmen i en betongplatta.
Mangelito: Om man bara ersätter tretex med gips, skall man då byta ut vindpappen mot plast? Vindpappen tog lite skada vid rivningen ;D
yonna: Vi delade barnens rum med gipsskivor på var sida samt 14 cm gullfiber emellan. Det har funkat mycket bra under hela dess uppväxt och jag har faktiskt aldrig hört att de klagat på att de stört varandra. Men så har jag ju exemplariska barn förstås ;D ;D ;D. Ett litet tips - lägg in flera eluttag i den nya väggen - det behövs för datorer, musikanläggningar, TV & lampor! Såvida