Vi skall snart flytta till ett hus byggt 1975 och hade tänkt lägga trägolv (typ Tarkett viva 8.5mm) på ett rum på bottenvåningen. Problemet är att det är ett betong golv och nu finns det plastmatta ner.

Hade tänkt lägga underlag direkt på plastgolven och sen lägger trägolv ovanpå. Men nu har jag läst Svante R. "har jag gjort bort mig" tråd och förstår att det kanske inte så enkelt.

Min tanke var att det nuvaranda plastgolv skulle funkar som en fuktspärr men har jag tänkt fel? Skulle jag egentligen riva upp plastmattan och börja om från början så att säga?

Är plastmattan hel, svetsad och tät så har du din fuktspärr klar. Det är skillnad mellan plastmatta och linolium som i Svante R.:s fall. I annat fall riv ut, lägg ny plastfolien och stegljudsdämpning före parketten.

Jag är tveksam att plastmattan är svetsad och tät. Tillträdelse få vi om 2 veckor. Då kan jag kolla.

Men nu har vi ett likadant hus. Här i "samma" rum finns det platton matta på betong undergolv tillsammans med golvlist som kan andas. Golvet är inte trä i.o.f. utan laminat. Men är det inte bättre att göra det på det sätt istället för att låta fuktighet bygga upp under fuktspår? Alltså jag förstår att det kanske gör inget om fukten är på andra sidan av fuktspår men ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.