B
BAP: Mitt förslag är att använda Platon på väggen också. Sätt sedan isolering mellan reglerna och avsluta med gipsskivor. Titta på deras hemsida och deras broshyrer http://www.isola.se/
11 svar · 3,9k läst
G
gaia: Tack för info TiGGre ! Det var intressant att få veta att  treetex som sitter på väggarna i mitt hus kan ha sutit här från första början (1938 ). Viste inte att materialet användes redan på den tiden och gissade att det har tillkommit senare. Säg vad ni vill men lite nytta måste den göra eftersom  energiförbrukning i det gamla huset är överraskande (för mej) låg: ca 35kbm ved
2 svar · 2,7k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] Glömma, nu förstår jag inte... Vad pratar du om? ??? ;) Redan glömt, skall kontakta en elektriker för sådana moment... Tilläggsisoleringen då? Vad tror vi om det? :D
1 svar · 2,7k läst
P
Pucco: Asfaboard är en mjuk träfiberskiva som borde ha lambda på ca 0,08 och gullfiber har ca 0,035. Alltså en 12mm asfaboardskiva motsvarar ca 5mm gullfiber/stenull/frigolit.
1 svar · 15,4k läst
P
Pilbyggaren: [citat] Detta låter intressant, Någon som kan berätta lite mer om detta. Jag är på G att byta ut radiatorer så detta borde man kanske göra.
7 svar · 3,6k läst
MathiasS
MathiasS: Sannolikt för att isolera. Dåtidens gedigna trädörrar var inget vidare på att isolera. Självklart kan du ersätta denna med ett mer modern doning. En ny dörr isolerar tillräckligt bra och är sannolikt mycket tätare (tystare) än ditt gamla dörr. Tips: Skall du ha en icke lagerförd dörr till sommaren är det dags att beställa nu. Fabrikerna stänger sommartid och har sketrisiga
1 svar · 4,7k läst
L
Linde: Vi måste nok isolera innvendig, selv om det tar mycket av gulvarealet.... :-/ Tusen tack for hjälpen, nå har vi et alternativ å arbeide videre med! :D Mvh Linde
2 svar · 2,4k läst
M
MrBollo: Kanon! Hur gör jag med fuktspärr? Golvet ligger som sagt över mark och verkar snustort om man tejpar en bit byggplast på betongen. Räcker cellplasten eller ska jag lägga plast, icopal eller platon under? Sen en annan dum fråga... Hur fäster jag golvgipset i cellplasten eller ska den ligga flytande. Ska jag i så fall limma ihop cellplasten på nåt sätt??
2 svar · 5,1k läst
A
Adam: Varför ska man ha plasten då? ::)
6 svar · 3,0k läst
Fasting65
Fasting65: mmm jag är precis likadan. I en vecka har jag pendlat mellan "100% övertygad omdränerare/tilläggisolerare" till mycket skeptisk sådan. Däremellan har jag haft en hel del olika funderingar på saken. I ditt fall så handlar det ju om så små ytor att det förmodligen aldrig går att räkna hem. I mitt fall _kan_ det kanske vara ekonomiskt försvarligt... kanske....
9 svar · 5,1k läst
S
Samster: [citat] Cellplast som limmas och skruvas från undersidan. Enklare än att använda lister, reglar. Samt att de bidrar till isoleringen. Fördelen jämfört med metoden Immobil beskrivit är att golvbjälkarna inte blir rena köldbryggor.
5 svar · 3,7k läst
Immobil
Immobil: [citat] Man bugar och tackar! :D Vänta bara till det blir färdigt. ;) Arbetet har legat nere i stort sett hela vintern, men snart sätter jag fart igen. Ska göra en ny virkesbeställning idag. 8)
12 svar · 4,9k läst
N
Nix: [citat] Det har vi använt... Kommer inte heller ihåg namnet, men det säljs bland annat av Telge Miljöisolering. Och levereras i säcker med en söt liten grön elefant på. Lättjobbat! Färgvisp på en borrmaskin bara.
8 svar · 1,7k läst
L
Lycke: Till Adam: Vi har inte byggt huset själva, så jag har inte så många goda råd att komma med. Vi beställde ett litet prefabhus från TeamBoro (nuvarande Borohus) med 72 kvm boyta i ett plan. Huset står på torpargrund (Leca-block) på en makadambädd. Fasaden är av vanligt målat trä och taket har betongpannor. Vi är inte riktigt klara än, men så gott som! Huset byggdes februari/mars
11 svar · 5,3k läst
C
Cson: Nja, jag vill nog inte kalla det för ett nonsensvärde. :) De värden på värmekonduktivitet som Paroc och andra tillverkare anger är vedertagna i branschen och används då man beräknar u-värden. Sen ska de korrigeras med en massa faktorer beroende på köldbryggor, utförande m.m. för att på så sätt få fram ett "praktiskt u-värde".
4 svar · 11,4k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: En ganska mjuk, träbaserad skiva. Den vanligaste typen i de här sammanhangen är impregnerad med asfalt, s k asfaboard.
1 svar · 4,1k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jorå! Och jag tycker att en rimligt slutsats från allt som är sagt är att så länge man VET hur väggen är konstruerad och tar detta i beaktande när man tilläggsisolerar så behöver man inte oroa sig för framtida problem. Det finns ju faktiskt standardlösningar för de flesta väggtyper som rekommenderas av bla isoleringstillverkarna. Det handlar ju bara om att beakta några
22 svar · 17,7k läst
P
Pete: Isodräns hemsida: http://www.isodran.com Återförsäljare: http://www.isodran.com/aterforsaljare-index.html
10 svar · 31,6k läst
KarlXII
KarlXII: Tjenare Adam, klart du ska bygga på plintar! Däremot tycker jag att du ska minska spännvidden och köra fler plintar, 4,5m är väääldigt långt. Vi byggde vårt hus på plintar och har inte mer än 2,30 mellan dem. Dessutom - ingen plastfolie i golvet. Och jag hade valt 22 mm råspont i taket. Annars ser det väl bra ut. Besta-element tror jag är en höjdare.
4 svar · 5,8k läst
K
kaffe_med_dopp: Jag flyttade inlägget till "Grund och markarbeten" eftersom det passade bättre där.
0 svar · 1,9k läst
C
CasaDecimal: Tack alla! Det kommer snart en kille från ett företag i skåne som säljer ekofiber hem till mig och tittar. -
8 svar · 1,9k läst
R
roli: Här kommer ytterligare lite mer siffror: Tak: 500 Vägg övre plan: 40+170+45 Sutteräng plan: Leca Isoblock 350 (150 isolering) Under bottenplatta:200 Det är åt sig själv man bygger... 8) 8) 8)
29 svar · 50,6k läst
F
Fredrik_Gronlund: Vi har ett trä hus från -64 senare tillbyggt -86 i liggande träpanel. Det blir lite som en "sommarstuga" och nu har vi bestämt oss för att ta bort träpanelen och sätta Sto med vit puts. Vi har talat med allt från snickare, fasadfolk, bygghandlare och överallt får vi olika svar på isoleringen och luftspalter. Jag är desperat då jag börjar om tre veckor. Huset består innefrån av
0 svar · 4,4k läst
P
Per-Erik: Hejsan.. jag skulle köra med Isodrän/portodrän. Dvs isolera på utsidan. Tror inte någon förespråkar att Isolera på insidan i dag.. Risken för mögel o annat är för stor. :-/ dessutom så måste du ju ändå dränera där du bygger.. Detta är vad jag tycker (skulle ha gjort i ditt fall) iallafall :) /Per
1 svar · 2,0k läst
T
TomasB: Jag ska tilläggsisolera sommarstugan till året runt boende: Vad tror ni om följande? Tak:195mm Golv 195mm Vägg1: 26 cm tegelvägg +20mm board+70mm isolering Vägg2: 13 cm tegelvägg +20mm board+120mm isolering Tomas
0 svar · 3,4k läst
N
Nix: Om du skall använda den som sommarstuga så kanske det räcker med 10cm till i taket... Du får dock betala det på elräkningen. Väggarna är nog ok, golvet lite snålt. Men det är alltid en ekvation med kostnad för att åtgärda ställt mot energiåtgången. Jag har till exempel konstaterat att vi, med bra isolerat tak och okej grund, inte räknar hem en väggisolering (på ca 90-140) på i
3 svar · 8,8k läst
P
Per-Erik: [citat] Det trodde jag med :D :D ;D ;D
5 svar · 2,7k läst
KarlXII
KarlXII: Aha, då förstår jag. Bara undrade..:)
4 svar · 7,0k läst
Immobil
Immobil: [citat] Klokt val ;)!
5 svar · 3,2k läst
MathiasS
MathiasS: Om plattan är 25-30cm tjock och välgjord så är det inte roligt att bila bort den. Om tillräcklig takhöjd finns skulle jag överväga att lägga in spårad frigolit. Det är ett relativt dyrt sätt att lägga golvvärme men att bila så mycket tar sin tid och alternativlösningen är inte gratis den heller. Kolla tex med Energijägarna och Wirsbo som båda har lösningar för detta. Själv
3 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.