Isolering
betula: Vad är skillnaden mellan ett gammalt och nytt hus när man tilläggsisolerar?
Borsalino: Hej, jag har isolerat min vind och sätter gips för närvarande. Vinden är en s.k. kallvind från början. Våningen under har 50 cm isolering (lösull) över sig och sen är det ett glapp på ungefär 20 cm till golvet på kallvinden. Det rum jag gör är inte över riktigt hela vinden utan det finns ett litet utrymme kvar vid själva vindsluckan upp och ut på taket. Dessutom har jag isolerat
Torparkungen: Tjena! Jag skall bygga nytt och tänker lägga golvvärme nere och däruppe vet jag inte än. Värmekällan är pelletseldning. Är osäker på vad som är mest lämpligt att ha just på övre plan. Någon som har tips att ge om detta?? Mellanbjälklaget är isolerad med 195 mm stenull. (eller kommer att bli)
LB: OK! - Det räcker sannolikt med en +18 dörr. Allt går ju att överdriva så låt inköpspriset stå i relation till den el du spar på den tid du beräknar bo där.
Nix: Mina något begränsade akustikstudier gav mig i alla fall vetskap om att ljudisolering är ett elände att få ordning på. Inte så mycket i trähus som i betonghus, men i alla fall. Ljud forplantar sig olika bra i olika material. Så även om man har en massa isolering, kan ljudet hitta andra vägar. Ett exempel är stomljudet. Det är alltså inte bara det ljud som går "rakt igenom" utan
gbg: Hur viktigt är det att man fyller igen skarven vid innerväggen upp mot taket? Jag har hört att man skall stoppa fuktig innomhusluft från att stiga upp på vinden här även om man har en diffusionsspärr på vinden under isoleringen. Vad skall man i så fall fylla med? Väggspackel? Fogmassa?
TN: Tvivlar på att du behöver så mkt, men börja med att kolla hur höga bjälkarna måste vara med tanke på spännvidden så har du ett minimi utgångmått.
terese: Hur mycket isolering ska man ha i bjälklaget så att det inte blir lyhört?Vi funderar på spån och byggmatta 100 mm
Benno: [citat] En sanning med modifikation som man brukar säga. Det gäller där man har konvektion, dvs luft som kan röra sig. I annat fall leds värmen åt alla håll, tex golvvärmen i en betongplatta.
Mangelito: Om man bara ersätter tretex med gips, skall man då byta ut vindpappen mot plast? Vindpappen tog lite skada vid rivningen ;D
yonna: Vi delade barnens rum med gipsskivor på var sida samt 14 cm gullfiber emellan. Det har funkat mycket bra under hela dess uppväxt och jag har faktiskt aldrig hört att de klagat på att de stört varandra. Men så har jag ju exemplariska barn förstås ;D ;D ;D. Ett litet tips - lägg in flera eluttag i den nya väggen - det behövs för datorer, musikanläggningar, TV & lampor! Såvida
Fasting65: Jag är ingen källargrundisoleringexpert men jag tror att ett lager markisolering eller isodrän hade gjort källarn varmare...
TN: Hmm 195 isolering borde räcka, det är inte så att du har drag någonstans? för då kan du ha hur mkt isolering som helst det blir ändå kallt
Kalsipper: 1353 är väl antalet startade poster av Kalle men han har ju gjort över 200 inlägg sammanlagt--Gratulerar!!
Michailoff: Kruxet är att komma under huset, det är inte mycket plats för magen.. Därför tänkte jag att det kunde vara smidigt med frigolitblock. En del av ombyggnaden blir det nya golv på så där är det inga problem, detta rör sig om ca 25 kvadrat som skulle isoleras på detta sätt.
RSRC: Hej Eld! Ja det är ju det som är den gängse teorin. Det var ju skönt att höra att fler jobbar på det sättet. Det skulle ändå vara intressant o höra om fler hört olika bud i det här. Fuktig luft kommer nog alltid upp på en vind på ett eller annat sätt (även om byggplast naturligtvis stoppar mycket). Den måste ju ventileras. Jag förstod poängen som sådan att man enbart skulle ha
RSRC: Sorry, jag missförstod din fråga om väggluckor. Du kan ju ta mitt tips och skickat åt h____te.
Bananen: Skruva i reglarna!!!!!!!! Fäst upp spånskivan med några skruv sen skruvar du med dubbel gipsskruv rätt genom båda....
KarlXII: Har det suttit där länge och inte är mögligt eller murket - ser bra ut helt enkelt -är det ju bara att låta det vara. Det isolerar säkerligen lika bra som konveentionell isolering.
TMF: Tack, det gick fort! Vad som skall byggas är fortfarande under utredning... Återkommer när det dras igång. Platsen är däremot klar, norra stockholm.
KarlXII: Då passar det ju utmärkt med ekofiber att kompletteringsisolera med. Man borrar helt enkelt hål i undergolvet ner i facken och blåser in isoleringen den vägen. Det här förutsätter naturligtvis att du tar bort parketten först...:)
hasse_f: [citat] Tyvärr tror jag du har fel här. Infrarött ljus omfattar ett ganska brett spektrum av våglängder, från ca 700 nm till > 1 mm. Infraröd film är endast känslig för den delen som ligger närmast det synliga ljuset, och ej för längre våglängder. Tyvärr ryms inte värmestrålningen inom filmens känslighetsområde. Detta är delvis avsiktligt då det skulle innebära stora
bad_guy: Hej ! Vi bor i ett hus från 1928 med källare och som värms upp av fjärrvärme. I ett av källarummen ska badrum byggas. Huset är nydränerat och golvet består av ca 5 cm murbruk. Vad är smartast el eller vattenburen golvvärme? El är mkt billigare i inst + att man kan göra allt själv. Men fjärrvärme är minst halva priset i drift. Hur djupt vågar man gräva med tanke på isolation
KarlXII: Japp, ekofibern sprutas in i facken som utgörs att masonit mot yttertaket, takstolarna och Vindtätsduken på insidan. Man kan även hyra en maskin och göra det själv, men jag tycker inte det är värt besväret eftersom maskinen är så ENORMT klumpig att handskas med. Att bara spruta en vind tar inte många timmar...
Bob_the_builder: Nej, jag har inte hört om någon krypgrund (för det antog jag att det gäller?) med så mycket isolering. En av grundtankarna med konstruktionen är ju faktiskt att viss läckvärme från huset ska hålla temperaturen i grunden lite högre än utetemperaturen.
Lucke: Hej! Jag har isolerat mitt timrade hus fr. 1875 med 45mm gullfiber på både in och utsida. Jag lade ned mycket jobb på att utreda ångspärren innan jag gjorde detta. Vad jag kom fram till är att det i första hand är konvektion man skall skydda sig emot då ångmotståndet genom gips med spacklade skarvar, tapeter m.m är rätt så stort. Jag rådfrågade kommunens byggnadsingenjörer, en
BAS: [citat] Fast om gullfibern sjunker ihop (vilket den gör till viss del) så kan luften cirkulera och flytta värmen. Dessutom blir isolerande tjockleken något tunnare. Hur mycket i praktiken det gäller vet jag inte men jag har sett på vår vind (15 år gammal) att isoleringen har sjunkit något.
Michailoff: Bostik har ett monteringslim som heter Maxi-Bond, det funkar bra på frigolit. Finns både i tub och på burk.