5 476 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Tilläggsisolera på insidan
Tänkte isolera lite på insidan och försöker reda ut huruvida man skall riva ner befintliga skivor för att ta bort ångspärren.
Idag är det ca 170mm isolering i väggen och jag tänkte lägga på 70mm på insidan dels för att isolera bättre men även för att få lite bredare fönsterbräden.
Kollar man på Parocs hemsida så står det (under Tänk på för självbyggare)
om du tilläggsisolerar med mer än halva tjockleken av vad du har innan så måste den gamla plastfolien kompletteras med ny på insidan av tilläggsisoleringen
Tittar man däremot under samma jobb för proffsbyggare så kan man läsa följande:
Vid tilläggsisolering med mer än 1/3 av befintlig isolering bör gamla luft- och ångspärren tas bort för att undvika fuktproblem.
För att få ytterligare en tolkning så kollar jag på Isovers hemsida där man kan läsa följande:
Ibland finns det redan en plastfolie i väggen. Om den nya isoleringen kommer att bli tjockare än hälften av den befintliga, måste den gamla plastfolien tas bort. Plastfolien får alltså aldrig sitta längre in i väggen än en tredjedel av den sammanlagda isolertjockleken, eftersom det kan uppstå kondens på plastfolien om den sitter för nära den kalla sidan
Alltså:
1. ny isolering > 170*0,5 -> Komplettera ångspärr med en ny.
2. ny isolering > 170*0,33 -> Bort med befintlig ångspärr.
3. ny isolering > 170*0,5 -> Bort med befintlig ångspärr.
Jag tolkar detta som att det är ok för mig att sätta 70mm direkt mot befintlig vägg med tapet och allt (tar väl bort tavlorna ev =) eftersom 70mm isolering -> 12mm skivmaterial -> ångspärr -> 170mm isolering ger (170+70)/3 = 240/3=80 dvs min ångspärr hamnar i den första tredjedelen av väggen i enlighet med Isovers råd. Detta instämmer också med Parocs självbyggarråd. Jag misstänker att Parocs proffsbyggarråd pekar på detta också men formuleringen är lite trubbig De borde kanske skriva något i stil med Vid tilläggsisolering med mer än 1/3 av den färdiga isolerings tjockleken bör gamla luft- och ångspärren tas bort för att undvika fuktproblem.
Nåja, någon av er som ser några problem i mitt resonemang eller kan jag köra ingång =)
Idag är det ca 170mm isolering i väggen och jag tänkte lägga på 70mm på insidan dels för att isolera bättre men även för att få lite bredare fönsterbräden.
Kollar man på Parocs hemsida så står det (under Tänk på för självbyggare)
om du tilläggsisolerar med mer än halva tjockleken av vad du har innan så måste den gamla plastfolien kompletteras med ny på insidan av tilläggsisoleringen
Tittar man däremot under samma jobb för proffsbyggare så kan man läsa följande:
Vid tilläggsisolering med mer än 1/3 av befintlig isolering bör gamla luft- och ångspärren tas bort för att undvika fuktproblem.
För att få ytterligare en tolkning så kollar jag på Isovers hemsida där man kan läsa följande:
Ibland finns det redan en plastfolie i väggen. Om den nya isoleringen kommer att bli tjockare än hälften av den befintliga, måste den gamla plastfolien tas bort. Plastfolien får alltså aldrig sitta längre in i väggen än en tredjedel av den sammanlagda isolertjockleken, eftersom det kan uppstå kondens på plastfolien om den sitter för nära den kalla sidan
Alltså:
1. ny isolering > 170*0,5 -> Komplettera ångspärr med en ny.
2. ny isolering > 170*0,33 -> Bort med befintlig ångspärr.
3. ny isolering > 170*0,5 -> Bort med befintlig ångspärr.
Jag tolkar detta som att det är ok för mig att sätta 70mm direkt mot befintlig vägg med tapet och allt (tar väl bort tavlorna ev =) eftersom 70mm isolering -> 12mm skivmaterial -> ångspärr -> 170mm isolering ger (170+70)/3 = 240/3=80 dvs min ångspärr hamnar i den första tredjedelen av väggen i enlighet med Isovers råd. Detta instämmer också med Parocs självbyggarråd. Jag misstänker att Parocs proffsbyggarråd pekar på detta också men formuleringen är lite trubbig De borde kanske skriva något i stil med Vid tilläggsisolering med mer än 1/3 av den färdiga isolerings tjockleken bör gamla luft- och ångspärren tas bort för att undvika fuktproblem.
Nåja, någon av er som ser några problem i mitt resonemang eller kan jag köra ingång =)
Kan du skall du ta bort den gamla ångspärren när du ändå håller på och river och fixar!
Det där med att ha två skikt tycker jag att du skall glömma då det är direkt dåligt för väggarna!
Det är lika bra att få det ordentligt från början än att få massa fukt o skit i väggarna. de garanterar ändå inget om det inte skulle bli bra efter deras guider!
Per
Det där med att ha två skikt tycker jag att du skall glömma då det är direkt dåligt för väggarna!
Det är lika bra att få det ordentligt från början än att få massa fukt o skit i väggarna. de garanterar ändå inget om det inte skulle bli bra efter deras guider!
Per
Jag hade nog inte tänkt att ha två lager. Den gamla ångspärren skulle fått sitta och så skulle det kommit 70mm isolering på den varma sidan. Jag kommer dock att följa ditt råd och riva och fixa =) Blir nog till att riva ner befintliga skivor och sätta osb/gips med ny ångspärr.
Först skall jag dock försöka avsluta mitt "öppet till nock" projekt.
Först skall jag dock försöka avsluta mitt "öppet till nock" projekt.
Klicka här för att svara