V
Victor123: Förresten jag såg dessa på blocket.se: http://www2.blocket.se/view/2784452.htm?l=0&c=1&city=0 Är det något att ha? Kom med förslag annars.
7 svar · 3,4k läst
M
marten70: Att isolera klarar alla bara man är noga med att måta exact och och inte få några glipor där du isolerat! Sedan finns det hur många olika monteringsanvisningar som helst att tillgå från en massa olika tillverkare! Per ;)
4 svar · 4,4k läst
lastkaj
lastkaj: Regeln som gäller, även här, fuktspärren ska vara närmast det varmaste utrymmet. Om du under året kommer ha olika varma utrymmen, beroende på om du har ditt uterum uppvärmt, så kanske du ska fundera på att inte ha någon fuktspärr.
1 svar · 7,7k läst
J
JonasHolm: Tackar... /Jonas
2 svar · 2,5k läst
P
Per-Erik: Kanske har varit uppe tidigare.. men nytt för mig var det i allafall.. http://www.radron.se/templates/test____2310.asp#vad Bra med Pris uppgifter i allafall. :D :D
0 svar · 2,0k läst
M
Maca: Genom isoleringen passerar luft (långsamt, men ändå) och tar med sig damm och annat som kan fastna där. Vi river en del väggar på övervåningen i vårt hus och har märkt att runt varje ställe där en spik eller något annat gjort hål i plasten blir isoleringen svart. Detta kan inte bro på fukt då det förekommer i mellanväggar också. Så, kolla med fuktmätaren om träkonstruktionen
3 svar · 5,4k läst
cubix
cubix: Det är väl kutterspån du har på vinden. Ta kontakt med Paroc eller Isover så får du bra hjälp. Kombinationen kutterspån-glasull kanske inte är så bra om jag förstått det rätt. Ekofiber är nog att föredra. En isolering med modernt material på 30-50 cm är nog inte fel.
2 svar · 2,4k läst
V
vonSassen: Näää, jag har isolering över, så jag spånar alltid ::) Helena med kutterspånsstugan
8 svar · 4,3k läst
H
HenkeBoy: [citat] ´ DAgens material...näe det kan man ju inte påstå...det är ju därför det är så gratis att få..hehe! Det kostar ju ca: 1500kr/ton att deponera...därför brukar folk bli mer än glada om nån vill hämta det! /Henke
3 svar · 2,5k läst
S
sollentuna: Nu har vi slammat väggen på den del som skall vara under jord. I bruket vi slammade med hade vi blandat i lite fuktstopp, rätt eller fel har jag ingen aning om, men det är nog ok. Sen i skarven mot grunden hade vi asfalt så det blir tätt. På väggen satte vi sen pordränen och på den fiberduk så nu är det bara att återfylla. Jag har lagt in lite bilder på hemsidan om någon är
5 svar · 2,7k läst
Bozz50
Bozz50: Rätta mig om jag har fel, men förr i tiden räknade man med nedfuktning och uttorkning i byggkonstruktionerna, det som blöttes ned på vintern torkades upp på sommaren. Felet många gör är väl att tilläggsisolera med ett material som inte aktivt kan blötas ned/torkas ut då man inte har ångspärr. Det blöta torkas inte upp med andra ord (om man inte har cellulosabaserad produkt
5 svar · 2,4k läst
P
Per-Erik: Kanske www.Ekofiber.se är kanske lämpligt då? det andas ju så fukten går rakt igenom (som den gör i dag) så borde man kunna fixa köket o slippa vänta på mera/bättre ventelation i krypar grunden.. har den klarat alla dessa år med dålig ventelaton borde det klara sig i ett halvår till.. /bara mina tankar..
4 svar · 2,9k läst
C
Ceja: Jag fick höra av en "vetare" att det bästa sättet att få en hund sluta skälla är att; 'LÄRA' den skälla! Få den att tycka att det är kul men bara som jobb, att det finns en utdelad tid för sånt och inte platsar att göra jämnt. Ungefär som att de vet att man kan faktiskt ta gräs ute men man låter bli blomkrukorna hemma. Min skäller en eller två gånger i veckan högst och då
11 svar · 10,7k läst
M
Mankan: Tack för ett utförligt svar! Då kommer jag förmodligen att göra på följande sätt: Eftersom fem av reglarna är 45X150 så reglar jag ned med 45X45 till 45X195. De övriga reglarna mäter 45X120 och då reglar jag ned med 45X70 till 45X190, vilket bör räcka. 5 mm. mer eller mindre kan väl knappast spela någon roll? I övrigt tänker jag göra som du föreslog.
4 svar · 4,1k läst
B
BAP: Det finns tapeter som är till för att stänga ute radon. Har tyvärr glömt vad den heter. Ska se om jag hittar länken i min andre dator hemma.
5 svar · 7,8k läst
B
BAP: Mitt förslag är att använda Platon på väggen också. Sätt sedan isolering mellan reglerna och avsluta med gipsskivor. Titta på deras hemsida och deras broshyrer http://www.isola.se/
11 svar · 3,9k läst
G
gaia: Tack för info TiGGre ! Det var intressant att få veta att  treetex som sitter på väggarna i mitt hus kan ha sutit här från första början (1938 ). Viste inte att materialet användes redan på den tiden och gissade att det har tillkommit senare. Säg vad ni vill men lite nytta måste den göra eftersom  energiförbrukning i det gamla huset är överraskande (för mej) låg: ca 35kbm ved
2 svar · 2,7k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] Glömma, nu förstår jag inte... Vad pratar du om? ??? ;) Redan glömt, skall kontakta en elektriker för sådana moment... Tilläggsisoleringen då? Vad tror vi om det? :D
1 svar · 2,7k läst
P
Pucco: Asfaboard är en mjuk träfiberskiva som borde ha lambda på ca 0,08 och gullfiber har ca 0,035. Alltså en 12mm asfaboardskiva motsvarar ca 5mm gullfiber/stenull/frigolit.
1 svar · 15,4k läst
P
Pilbyggaren: [citat] Detta låter intressant, Någon som kan berätta lite mer om detta. Jag är på G att byta ut radiatorer så detta borde man kanske göra.
7 svar · 3,6k läst
MathiasS
MathiasS: Sannolikt för att isolera. Dåtidens gedigna trädörrar var inget vidare på att isolera. Självklart kan du ersätta denna med ett mer modern doning. En ny dörr isolerar tillräckligt bra och är sannolikt mycket tätare (tystare) än ditt gamla dörr. Tips: Skall du ha en icke lagerförd dörr till sommaren är det dags att beställa nu. Fabrikerna stänger sommartid och har sketrisiga
1 svar · 4,7k läst
L
Linde: Vi måste nok isolera innvendig, selv om det tar mycket av gulvarealet.... :-/ Tusen tack for hjälpen, nå har vi et alternativ å arbeide videre med! :D Mvh Linde
2 svar · 2,4k läst
M
MrBollo: Kanon! Hur gör jag med fuktspärr? Golvet ligger som sagt över mark och verkar snustort om man tejpar en bit byggplast på betongen. Räcker cellplasten eller ska jag lägga plast, icopal eller platon under? Sen en annan dum fråga... Hur fäster jag golvgipset i cellplasten eller ska den ligga flytande. Ska jag i så fall limma ihop cellplasten på nåt sätt??
2 svar · 5,1k läst
A
Adam: Varför ska man ha plasten då? ::)
6 svar · 3,0k läst
Fasting65
Fasting65: mmm jag är precis likadan. I en vecka har jag pendlat mellan "100% övertygad omdränerare/tilläggisolerare" till mycket skeptisk sådan. Däremellan har jag haft en hel del olika funderingar på saken. I ditt fall så handlar det ju om så små ytor att det förmodligen aldrig går att räkna hem. I mitt fall _kan_ det kanske vara ekonomiskt försvarligt... kanske....
9 svar · 5,1k läst
S
Samster: [citat] Cellplast som limmas och skruvas från undersidan. Enklare än att använda lister, reglar. Samt att de bidrar till isoleringen. Fördelen jämfört med metoden Immobil beskrivit är att golvbjälkarna inte blir rena köldbryggor.
5 svar · 3,7k läst
Immobil
Immobil: [citat] Man bugar och tackar! :D Vänta bara till det blir färdigt. ;) Arbetet har legat nere i stort sett hela vintern, men snart sätter jag fart igen. Ska göra en ny virkesbeställning idag. 8)
12 svar · 4,9k läst
N
Nix: [citat] Det har vi använt... Kommer inte heller ihåg namnet, men det säljs bland annat av Telge Miljöisolering. Och levereras i säcker med en söt liten grön elefant på. Lättjobbat! Färgvisp på en borrmaskin bara.
8 svar · 1,7k läst
L
Lycke: Till Adam: Vi har inte byggt huset själva, så jag har inte så många goda råd att komma med. Vi beställde ett litet prefabhus från TeamBoro (nuvarande Borohus) med 72 kvm boyta i ett plan. Huset står på torpargrund (Leca-block) på en makadambädd. Fasaden är av vanligt målat trä och taket har betongpannor. Vi är inte riktigt klara än, men så gott som! Huset byggdes februari/mars
11 svar · 5,3k läst
C
Cson: Nja, jag vill nog inte kalla det för ett nonsensvärde. :) De värden på värmekonduktivitet som Paroc och andra tillverkare anger är vedertagna i branschen och används då man beräknar u-värden. Sen ska de korrigeras med en massa faktorer beroende på köldbryggor, utförande m.m. för att på så sätt få fram ett "praktiskt u-värde".
4 svar · 11,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.