Jag har samma fundering... är det verkligen nödvändigt med så mycket isolering?

Ska leta lite till på nätet..

/ magnus
 
Stenull är alltid bra ur brandsynpunkt.

Det är alltid en fråga om startkostnad mot driftskostnad.

Om du planerar att ha 10-15 grader vintertid så skulle i alla fall jag satsa på fullisolerat ca 400mm med ångspärr.
 
Jag bygger i 25 cm leca, motsvarar 4 cm stenull.
Jag har fått veta av folk i branchen att det är "fullt tillräckligt" för ett garage. Jag kommer ändå "dra till ordentligt" med 7 cm extra cellplastisolering.
Som jämförelse så har jag 4 cm i garageporten (9,9 m[sup]2[/sup]).
Att ha 400 mm i väggarna är definitivt överdrivet, det borde ju bli 6-700 mm i taket i så fall.
 
400 mm är givetvis för lösullen på taket 8)
I väggarna räknas ofta 120+45 som fullisolerat.
Då bygger man garaget med 120 mm reglar stående och slår en liggande 45 regel så isoleringen ligger korsande.

Kolla priserna på lösullen, det går att få 400mm utlagt och klart för 85 kr/kvm på vinden.
 
Nå, Fluffe!

Hur blev det nu med garaget?
Mitt har inte kommit längre än sist så nu är det dags!
Gipset hämtas i morgon..

//magnus
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.