Hej har några frågor som jag hoppas några kan ge bra svar på :)
Har byggt ut huset och håller på att isolera då jag blev lite osäker ???.

1. Vilken tjocklek bör det vara på isoleringen på väggar. Jag har 45 + 120 mm. Räcker det? reglarna som jag har 120mm isolering på är 140mm så pressar jag ihop isoleringen så får jag rum med (mycket) mer. Men man ska väl inte pressa ihop isoleringen, eller?
2. På vinden så har jag tänkt mig 200mm isolering. Räcker der eller ska man ta mer?
3. Jag har köpt isolering på rulle, vilket kanske var dumt gjort när det finns på skiva. Men gjort är gjort. Det som jag funderar på nu är om jag måste fästa den på något sätt så att den inte i framtiden sjunker, åker neråt. Vet inte om det är möjligt att den gör det. Men hur ska jag fästa den. Är det bra att göra det med spik?

Tacksam för råd

Hej, jag vet inte vart i landet du bor men dom tjocklekarna du anger är i minsta laget.
Själv har jag ca 300mm i väggarna och 360 mm i taket.

Fråga 1.
Om reglarna är 140 mm bör du isolera med motsvarande isolering 145mm ligger väl närmast.
Om du tar två 145 mm isolering och pressar in dessa till en total tjocklek på 140mm så förblir isoleringsvärdet i princip detsamma som för den enkla skivan, ganska bort kastat.
Om du har möjlighet bygg gärna på reglarna med 45,70 eller 95mm och isolera.
Man kan räkna med att upp till 300mm iväggarna och 500 mm i taket kan man isolera utan att det kostar mer än det smakar.

Fråga 2:

Gärna mer, det dubbla kanske.

Fråga 3:
Förstår inte riktigt problemet, är det i väggarna du är rädd att den skall åka nedåt, om hela utrymmet är fullt så kan den knappast förflytta sig !

Hoppas jag kunde hjälpa till lite,

/Johan

Tack Johan,
Då vet jag mer hur jag ska göra.

/Henrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.