2 705 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Isoleringstjocklek?
Är jag helt ute och cyklar när jag tänker så här?
Cellulosa kan ju binda vatten ända tills det bli så mycket att det rinner ner på innertaket.
Mineralull kan ju inte binda vatten, så då borde det ta mindre tid innan vattnet rinner ner på innertaket.
Då borde väl det hela handla om att få daggpunkten ovanför isoleringen? Annars är det ju bara en tidsfråga i alla fall. Eller?
Alltså måste väl den stora frågan vara hur mycket isolering man kan lägga innan man får daggpunkten inuti isoleringen?
Jag har ett hus byggt 1947 där "fuktspärren" består av en mörkbrun papp (den känns ungefär som sopsäckspapper fast lite "fetare" på ytan).
För att testa den lite så har jag rivit av en liten bit och lagt den i en skål med vatten. Jag lade också en droppe vatten ovanpå (tänkte att pappen kanske bara funkade "åt ett håll").
Droppen har nu nästan dunstat bort (jag kan inte se att den har sugits upp av pappen i alla fall). Pappen har nu legat där i över ett dygn och det ser inte ut som att pappen har sugit upp nåt vatten underifrån heller.
Nån som har nån aning om hur pass tjock isolering man bör lägga?
PS. Snackade med en kille på Paroc som sa att det där med att man bör ha cellulosafiber i hus utan fuktspärr bara är ett försäljningsargument som Ekofiber med flera använder. Å andra sidan så vill ju han också sälja ull
Vad tror ni om isoleringstjockleken?
Cellulosa kan ju binda vatten ända tills det bli så mycket att det rinner ner på innertaket.
Mineralull kan ju inte binda vatten, så då borde det ta mindre tid innan vattnet rinner ner på innertaket.
Då borde väl det hela handla om att få daggpunkten ovanför isoleringen? Annars är det ju bara en tidsfråga i alla fall. Eller?
Alltså måste väl den stora frågan vara hur mycket isolering man kan lägga innan man får daggpunkten inuti isoleringen?
Jag har ett hus byggt 1947 där "fuktspärren" består av en mörkbrun papp (den känns ungefär som sopsäckspapper fast lite "fetare" på ytan).
För att testa den lite så har jag rivit av en liten bit och lagt den i en skål med vatten. Jag lade också en droppe vatten ovanpå (tänkte att pappen kanske bara funkade "åt ett håll").
Droppen har nu nästan dunstat bort (jag kan inte se att den har sugits upp av pappen i alla fall). Pappen har nu legat där i över ett dygn och det ser inte ut som att pappen har sugit upp nåt vatten underifrån heller.
Nån som har nån aning om hur pass tjock isolering man bör lägga?
PS. Snackade med en kille på Paroc som sa att det där med att man bör ha cellulosafiber i hus utan fuktspärr bara är ett försäljningsargument som Ekofiber med flera använder. Å andra sidan så vill ju han också sälja ull
Vad tror ni om isoleringstjockleken?
när man tilläggsisolerar vinden ändrar du även klimatet uppe i vind utrymmet ovanför isoleringen ett tips är att lägga plast på den befintliga isoleringen och fylla upp med ull ca 400 mm vilken sort är orelevant celluslosa eller stenull, glasfiber. Att cellulosa skulle orka bära vatten är en myt. En god ventilation i vindsutrymmet samt en diffussion/konvektionstätning är ett hett tips. Det är aldrig fel att ha plast speciellt i byggnadens högsta delar där konvektionen är som störst
Klicka här för att svara