M
Myrin: Hej Vi har gjort ett förråd utanför vårt garagesom ligger i anslutning till huset. Tidigare låg marknivån i höjd med garagetaket och nu är en av garageväggarna frilaggd. Vad skall jag isolera denna väggen med? /Zeb
0 svar · 1,8k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Jag har också rejäl lutning. Har inte kommit så långt att det är aktuellt att prova avloppets funktion (...) men hoppas att det funkar om vi installerar toalettstolar utan snålspolning. Jag undrar ju hur det går till på andra håll i den så kallade verkligheten. Man lär ju inte spränga sig ner till lägstanivån redan vid ledningens början för att få liten och bra lutning på rören.
11 svar · 11,5k läst
B
bd: ::) Vi köpte i våras ett hus i skärgården, byggt år 1900. Undervåning à 50 m2 är i princip isolerad, övervåning à ca 40 m2 är oisolerad men inredd med små rum och för sommarbruk, väggar och innertak till stor del av masonitskivor! Takvinkel är brant, det finns ett burspråk. Det finns INGEN ventilation mellan vägg och tak. Taket med nya tegelpannor är helrenoverat för ca 8 år
0 svar · 2,1k läst
F
fors: Håller på och inreder en liten övervåning(ca 2 m i takhöjd).Är i färd med att isolera hanbjälklaget.Har monterat 2 mögelstoppers i varje takstolsfack + att jag har satt upp 2 gavelventiler+att det finns takfotsventiler sedan tidigare.Har gjort en luftspalt på ca 25 mm.Nu till min fundering. Längst upp mot nocken är det spikat 2 bräder mot högbenen.När jag lägger dit översta
0 svar · 2,8k läst
G
gaia: Är inte ångspärr en sak som gäller enbart för träkonstruktioner? Vi har på vår ventilerad kalvind golv av betong + sågspån + påfyllning av något fluffigt man blåste in på 70-talet + trägolv och inga problem som man kan se eller lukta ;). gaia
1 svar · 4,6k läst
S
Schwingen: Hmmm S80.. ingen Frigolit kännare precis ;) Men jag kollar upp det. Tackar
2 svar · 1,6k läst
J
JL: Ok, tack för det... :)
3 svar · 3,5k läst
cubix
cubix: Består isoleringen av kutterspån kan du säkert klara dig med gavelventiler, annars är mögelstoppers ett bra alternativ.
2 svar · 2,7k läst
L
ledighetskommiten: Menar du att du ska isolera taket 95 mm eller bara sprida ut isolering på golvet? 95mm i taket/stödbensväggar gör att du kan jobba där i vinter. (Jag har ett hus från 60-talet som inte har mer isolering i vare sig vägg eller tak. Oekonomiskt, men så är det.)
1 svar · 2,1k läst
L
Lorre: Tack för stödet. Vi har redan planerat att ändra färgsättningen till en mer ursprunglig. Tacksam för andra råd och tips!
8 svar · 3,9k läst
B
bang: Håller på att bygga bad/bastu i källaren och läst in mig en del på isolering under betonggolv och golvvärme. Börjar väl nu få en ganska bra uppfattning om vad som gäller (även om det som vanligt finns massa åsikter :-), men tycker fortfarande det är lite oklart när man bara ska isolera ett rum i en tidigare oisolerad källare... Ett annan sak som jag stött på lite åsikter om är
0 svar · 1,6k läst
Immobil
Immobil: [citat] ;D ;D ;D
3 svar · 3,3k läst
Z
zensurfer: Jag har en fasad av stora släta eternitplattor. Längst ner på plattorna finns ett avrinningsbleck, fäst innanför plattorna och med droppkanten nedanför/framför plattorna. Detta bleck täcker skarven mellan grundmur och syll. För att åtgärda fuktproblem i grunden är den numera undertrycksventilerad, men en del luft sugs då in utifrån runt syllen. Min ide är att spruta lite fogskum
0 svar · 4,6k läst
A
abel48: ok. Men hur gör jag enklast för att hitta reglarna under putsen? jag har knackat upp några hål, och där ser jag hönsnät, vass, sen liggande brädor. Verkar som det är 2 lager brädor som ligger lite försjutet så det är en liten springa i mellan som det ligger nån slags papp. Kan man använda vanliga spik? och hur långa bör de vara? MVH Anders
8 svar · 3,8k läst
H
hka: Tack Johan, Då vet jag mer hur jag ska göra. /Henrik
2 svar · 3,0k läst
D
Dave_Fish: Jag är tveksam att plastmattan är svetsad och tät. Tillträdelse få vi om 2 veckor. Då kan jag kolla. Men nu har vi ett likadant hus. Här i "samma" rum finns det platton matta på betong undergolv tillsammans med golvlist som kan andas. Golvet är inte trä i.o.f. utan laminat. Men är det inte bättre att göra det på det sätt istället för att låta fuktighet bygga upp under fuktspår?
2 svar · 2,5k läst
magnusrx7
magnusrx7: Nå, Fluffe! Hur blev det nu med garaget? Mitt har inte kommit längre än sist så nu är det dags! Gipset hämtas i morgon.. //magnus
4 svar · 2,3k läst
Immobil
Immobil: Du behöver inte ta bort den gamla isoleringen, om den ser bra ut. Har du för avsikt att sätta upp tunga saker på väggarna, bör du först klä dom med råspont eller OSB-plattor innan du smäller på gipsen. Ska förrådet vara permanent uppvärmt bör du plasta isoleringen först. ;)
1 svar · 2,5k läst
G
Gustaf: Vi har ett gammalt hus med oisolerad ovanvåning som skall isoleras. Taket består idag av råspont och ganska nylaggd takpapp samt 120mm takstol. Hur göra? Jag funderar på dessa alternativ. Ett alternativ är att bygga på takstolarna invändigt så att luftspalt 25mm samt 120+90mm isolering får plats. därefter plast och 45 reglar med isolering. Detta blir problem vid ena kortändan då jag
0 svar · 1,2k läst
V
vonSassen: ;)  Eftersom jag har kutterspånsisolering så var det inte så svårt, tyngden blev iofs större men fick några boardskivor som höll emot mellan takstolarna och de "korslagda" glespanelerna Helena med Nationalschabraket
5 svar · 12,4k läst
L
lennart: Hej Jörgen, Jag skulle rekommendera dig att kontakta West East Trading Ltd, som säljer en ny sorts ekofiberskivor, som har namnet thermoflex. Du kan få allt information från deras hemsida www.wetrading.com Lennart
5 svar · 2,9k läst
yonna
yonna: Nja, det kan gå lång tid, TN, innan man märker något med plast innanför lerstensväggen. Goda vänner sålde sitt lerstenshus förra året; de hade bott där ca 20 år men var lite misstänksamma vid försäljningen eftersom de hört berättas hur förre ägaren renoverat ytterväggarna - på den tiden var man inte lika uppmärksam och det var vanligt att isolera på detta sätt. Säljarna
4 svar · 6,5k läst
M
MrMagic: Nästan alla firmor verkar använda enkomponents vattenbaserad lack idag.... Lackerade en trapp i förra veckan, men valde en tvåkomponents (ändå vattenlöslig) lack istället. Den heter Bona Traffic. Bra att jobba med, helt luktfri, gav ett bra resultat även med pensel. Annars rekomenderas roller... Ska tydligen vara dubbelt så slitstark som vanlig enkomponents.
1 svar · 3,2k läst
G
Gobbe: Tack för tipsen! Jag var väl mest orolig för att den papp som ligger där nu funkar som fuktspärr.
2 svar · 2,7k läst
I
Ilam: Tack för långt och engagerat svar! Jag håller med dig i allt du skriver, försöker ändra så lite som möjligt i en hittills fungerande konstruktion. Tänker absolut behålla blindbotten där den finns kvar och inte täta mera. Golven är naturligtvis lite kalla men inte mer än vad man får räkna med i ett så gammalt hus, det blir fårskinnstofflor och brasor i stället! Dessutom vill jag
1 svar · 2,8k läst
B
BJohan: Vet du hur bjälklag och väggar är uppbyggda? Är det stegljud eller luftljud du störs av? Eftersom du störs nere antar jag att det är stegljud. Luftljudsioleringen är alltid lika från båda håll. Då kan ett parkettgolv på stegljudsfoam hjälpa. Det ökar även luftljudsioleringen något. Otätheter leder ofta till dålig ljudisolering. Täta med drevning av mineralull samt tung
0 svar · 2,9k läst
N
norrlandshus_sthlm: [citat] och varför skall du låta fasaden gå ner på grunden ??? hur gör du då om du ska lägga på mer fuktspärr eller putsa på grunden längst ner på fasaden sätter man en plåtlist. anledningen till listen är många ...kondensvatten bakom panelen rinner inte på grunden.... möss och allsköns djur smiter inte upp under panelen...och som jag sa, om du behöver putsa grunden så
7 svar · 6,3k läst
E
emwroba: AAHHAA nu fattar jag ... Det låter som en bra ide...Så får det bli.... Tackar så mycket för hjälpen
8 svar · 4,9k läst
E
einpajo: Nu är projekt "Öppet till nock" igång. Har monterat ner panel i taket och rivit ur all isolering. Skall börja bygga luftspalt ikväll =)
3 svar · 3,6k läst
E
einpajo: Jag hade nog inte tänkt att ha två lager. Den gamla ångspärren skulle fått sitta och så skulle det kommit 70mm isolering på den varma sidan. Jag kommer dock att följa ditt råd och riva och fixa =) Blir nog till att riva ner befintliga skivor och sätta osb/gips med ny ångspärr. Först skall jag dock försöka avsluta mitt "öppet till nock" projekt.
4 svar · 5,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.