3 641 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Ångspärrens vara eller icke vara
Tänkte isolera vinden på vårt 1½plans hus och skapa ett lite loft ovanför två sovrum. Idag finns en ångspärr i taket på rummen dvs i golvet på det blivande loftet. Är det ok om ångspärren sitter kvar där?
Jag tänkte börja med att fixa isolering i yttertaket och det kommer inte att bli färdigt innan jag lägger loftgolvet. Detta innebär att loftgolvet är i vindklimat tills allt är färdigt och då vill jag inte ha det ospärrat under tiden. Samtidigt vill jag inte riva upp golvet och ta bort ångspärren när hela vinden är "inomhus"
hmm, moment 22 eller?
Jag tänkte börja med att fixa isolering i yttertaket och det kommer inte att bli färdigt innan jag lägger loftgolvet. Detta innebär att loftgolvet är i vindklimat tills allt är färdigt och då vill jag inte ha det ospärrat under tiden. Samtidigt vill jag inte riva upp golvet och ta bort ångspärren när hela vinden är "inomhus"
hmm, moment 22 eller?
Jag tror inte att du behöver överteoretisera det så...
Det är klart att huset klarar sig utan ångspärr ett tag, speciellt sommartid.
Om du ändå skall göra om, så skulle jag ta bort ångspärren i mellanbjälklaget. Men om båda utrymmena alltid är uppvärmda så blir det troligen inga skador av att ha den kvar heller.
Det är klart att huset klarar sig utan ångspärr ett tag, speciellt sommartid.
Om du ändå skall göra om, så skulle jag ta bort ångspärren i mellanbjälklaget. Men om båda utrymmena alltid är uppvärmda så blir det troligen inga skador av att ha den kvar heller.
Klicka här för att svara