3 933 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Miljövänlig isolering utan diffspärr?
Hejsan!
I vårt arbete med att återuppföra vårt timmerhus från 1890-talet så vill vi använda oss av en isolering som är miljövänlig och där vi slipper använda oss av diffspärr. Dessutom ska insoleringen inte vara lösull utan i skivor. Är det någon som har erfarenhet av sådan isolering? Linisolering vet vi att det finns, men priset anser vi vara för högt. Vi har även hört om en isolering som säljs av Gutex och som heter Thermoflex, någon med erfarenhet av detta material?
Tacksam för lite hjälp/Maria
I vårt arbete med att återuppföra vårt timmerhus från 1890-talet så vill vi använda oss av en isolering som är miljövänlig och där vi slipper använda oss av diffspärr. Dessutom ska insoleringen inte vara lösull utan i skivor. Är det någon som har erfarenhet av sådan isolering? Linisolering vet vi att det finns, men priset anser vi vara för högt. Vi har även hört om en isolering som säljs av Gutex och som heter Thermoflex, någon med erfarenhet av detta material?
Tacksam för lite hjälp/Maria
Kan du definiera "miljövänlig" isolering.
Är inte Stenull Miljövänlig?
En liten länk:
http://rw-sc.inforce.dk/graphics/Produktguide/guide_rx-s/Dokumenter/byggvarudekl.S.pdf
Åsså en länk till:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1109688959
Ekofiber är gjort av gamla tidningar,borde vara helt rätt för er.
/Mattias
Är inte Stenull Miljövänlig?
En liten länk:
http://rw-sc.inforce.dk/graphics/Produktguide/guide_rx-s/Dokumenter/byggvarudekl.S.pdf
Åsså en länk till:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1109688959
Ekofiber är gjort av gamla tidningar,borde vara helt rätt för er.
/Mattias
Tack för era svar!
Till dig Kallebergh. Vad vi inte vill ha är en diffspärr och vi vill ha så mycket naturmaterial som möjligt, detta är vad jag menar med miljövänlig. kanske lite luddigt uttryckt. Stenull verkar ju intressant. Är detta en isolering helt utan plast? Har du erfarenhet av att använda den?
Tack/Maria
Till dig Kallebergh. Vad vi inte vill ha är en diffspärr och vi vill ha så mycket naturmaterial som möjligt, detta är vad jag menar med miljövänlig. kanske lite luddigt uttryckt. Stenull verkar ju intressant. Är detta en isolering helt utan plast? Har du erfarenhet av att använda den?
Tack/Maria
Det är korrekt! För att skapa den ultimata inomhusmiljön i ett gammalt timmerhus vill jag och min sambo slippa plasten. Detta är något som vi även från samtliga byggnadsvårdsexperter som vi pratat med fått rekommenderat för oss eftersom de anser att det inte är att rekkomendera att "stänga" inne timmerväggen.
Det är ett intresant resonemang du för kring miljövänligt och naturmaterial. Vi har hittat en isolering som kallas för thermoflex som tydligen ska fungera bra när det gäller isolerande effekt, men samtidigt vara helt naturlig och plastfri.
/Maria
Det är ett intresant resonemang du för kring miljövänligt och naturmaterial. Vi har hittat en isolering som kallas för thermoflex som tydligen ska fungera bra när det gäller isolerande effekt, men samtidigt vara helt naturlig och plastfri.
/Maria
Jag ville bara göra dig uppmärksam på att miljövänligheten inte enbart ligger i att materialet i sig är miljövänligt utan att funktionen i detta fall är nog så viktig för miljön. Dessutom är produktionsmetoden något man måste ta hänsyn till för att få en sann bild av en produkts miljöpåverkan.marial skrev:Tack för era svar!
Tack/Maria
Läser man produktbladen och råd&röns test verkar ju ekofiber och stenull vara ungefär likvärdiga som isolermaterial. Skillnaden är att ekofiber bara finns som lösull och det kan i vissa fall innebära nackdelar.
Stenull är ett av det vanligaste isolermaterialen idag, alltså inget speciellt miljövänligt i det. Behöver normalt diffspärr för att fungera optimalt.
Ska ni bygga utan plast så kan det säkert fungera så länge huset inte har för dålig ventilation samt att isoleringen inte blir för bra. Precis som förr alltså.
Vill ni ha huset modernt isolerat, vilket jag antar att ni vill eftersom ni verkar miljömedvetna. Så bör ni nog ta kontakt med nån som vet nåt om det. Sannolikt måste någon form av diffspärr användas. Med luftspalt bakom timmret kan det säkert fungera. Men som sagt kolla med nån som vet.
/Mattias
Man kan ju ha Ecofiber i väggarna om man vill det.. Lika så linull vilket är ju typ en matta.. Då behöver man inte plast..
Sten/glasull = plast... Celluslosa fiber = inte plast.. vilket som är mest miljövänligt vet jag inte..
Sten/glasull = plast... Celluslosa fiber = inte plast.. vilket som är mest miljövänligt vet jag inte..
Klicka här för att svara