5 096 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Hur mycket isolering under golvvärme?
Hur mycket isolering ska man ha under golvvärmen? jag har 180mm från botten och upp till överkanten på reglarna. Hur mycket ska jag lägga nere i? funderade på 170mm isolering, men det kanske är bättre att ta 2 lager 95mm = 190mm istället.
Vad tror ni?
MVH Anders
Vad tror ni?
MVH Anders
någon som vet hur det är för oss som bor lite längre norr över då. Dom säger ju att man inte ska ha för mycket isolering i norrland efter som det ska gå ner lite mer värme i marken så man slipper problem med tjälen.
Så man slipper knäcka botten plattan.
nån som vet om detta stämmer ?
Så man slipper knäcka botten plattan.
nån som vet om detta stämmer ?
Vi har bara träbjälklag i mellanvåningen.steffen skrev:
Platta på mark (grund) 300mm isolering.
Det är just det jag läste i rapporterna. I mellanbjälklag har jag dubbleisolerat men det är bara för ljudisolering.
Hur det tekninska lösningen ser ut kan du se på vår hemisda där vi har massor av bilder på hur grundkonstruktionen ser ut.
T o m hade jag en diskussion med grundentreprenören om var golvslingorna skulle läggas. Jag ville inte ha 100mm betong för då reaktionstiden blir långsammare. Jag ville ha slingorna ovanför armeringen.
Jag fick ge mig för att han ville vara säkert på att man inte skaddade slingorna när de skull sätta ihop betongväggarna.
Så hos oss ser det ut så här:
När marken är klar packad och vibrerad, lägger man isolering. 350mm har de lagt hos oss.
Sen läger man värmeslingorna på en sorts distanshållare.
På det lägger man armenringen och sen betong.
Vi har låga (jämföreleviss, storlek på hus) driftkostnader.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden