24 059 läst ·
3 svar
24k läst
3 svar
Tjocklek yttervägg
Hallå.
Jag har varit i kontakt med några olika tillverkare för att bygga hus efter våran skiss och nu är min undran.
De har väldigt olika ytterväggar från 170mm isolering till 290mm i väggen (faluhus).
Gör det stor skillnad på driftkostnaden och vad är den mest ekonomiska väggtjockleken?
Hade tänkt att installera pump från Comfortzone.
Häls Niclas
Jag har varit i kontakt med några olika tillverkare för att bygga hus efter våran skiss och nu är min undran.
De har väldigt olika ytterväggar från 170mm isolering till 290mm i väggen (faluhus).
Gör det stor skillnad på driftkostnaden och vad är den mest ekonomiska väggtjockleken?
Hade tänkt att installera pump från Comfortzone.
Häls Niclas
"God energihushållning och bra inomhusklimat fordrar tjock isolering. För byggnader uppvärmda till ca 20°C är den optimala tjockleken 200-300 mm "
http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls/default.asp
Kika lite där för mer exakt info
http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls/default.asp
Kika lite där för mer exakt info
Hej,
Jag räknade lite på dina olika ytterväggar.
Om huset ligger i mellan sverige och innetempen är 20C:
Med 170mm isolering så får du en energiförbrukning (energiförlust) genom ytterväggarna på ca 29 kw/h och år per m2
med 290mm blir det 18kw/h.
Du får även en högre komfort med mer isolering då inner temperaturen på väggen blir högre.
/Johan
Jag räknade lite på dina olika ytterväggar.
Om huset ligger i mellan sverige och innetempen är 20C:
Med 170mm isolering så får du en energiförbrukning (energiförlust) genom ytterväggarna på ca 29 kw/h och år per m2
med 290mm blir det 18kw/h.
Du får även en högre komfort med mer isolering då inner temperaturen på väggen blir högre.
/Johan
Antar att formeln för att beräkna energiförlust genom vägg inte är linjär, men var går gränsen för att det egentligen skall vara lönsamt att isolera tjockare?
Ett normalt enplanshus på 150kvm (kvadratiskt till formen) med 290mm isolering har alltså en energiförlust / år på 2200kWh medan man med 170mm förlorar 3550kWh? I runda slängar förlorar man alltså 1350:-/år vilket borde innebära att tjockare isolering har en relativt kort pay-off tid.
Dock blir ju reglar och annat också lite dyrare, och man minskar boytan en aning......
Ett normalt enplanshus på 150kvm (kvadratiskt till formen) med 290mm isolering har alltså en energiförlust / år på 2200kWh medan man med 170mm förlorar 3550kWh? I runda slängar förlorar man alltså 1350:-/år vilket borde innebära att tjockare isolering har en relativt kort pay-off tid.
Dock blir ju reglar och annat också lite dyrare, och man minskar boytan en aning......
Klicka här för att svara